Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    OBS! GLÖM INTE ATT TITTA PÅ FILMEN! FINNS LÄNKAD LÄNGRE NER, LÄS TEXTEN FÖRST.

    SENASTE: CYLINDER 2 GER INGEN KOMP


    Hej!

    Jag heter Fabian, är 17 år och är fortfarande ganska ny på forumet. För exakt 2 veckor sen köpte jag själv min drömbil som jag faktiskt hittat på Garaget.org, en svart SAAB 9-3 Aero Coupé, 2001, som har Nordic Uhr Steg 3 och en hel del annan godis!


    Min ögonsten som jag önskar att den gick som den gjorde för några dagar sen..

    Men nu till problemet! Kommer att beskriva hela förloppet som gått numeriskt.

    Förloppet då felet uppstod (söndag, 19/4 -09):
    1. Ommonterade sportluftfiltret på bilen. Tog av LMM väldigt försiktigt och pillade ej på den. Rengjorde silikonrören, fixade filtret, monterade tillbaka md 4 stycken nya rostfria slangklämmor. Nu sitter det 100% tätt och stenhårt!
    2. Startade motorn, lät den gå på tomgång, det lät bättre från filtret, kände så det var tätt - ingen tjuvluft!
    3. Övningskörde till Malmö för att fika och visa bilen för några vi känner.
    4. Ser att de sitter ute i trädgården så när bilen står still så varvar jag upp den mellan 5000-6000 varv, absolut inte in på det röda iaf! Men när jag släppt på gasen så dör den sen, bluddrar till, av sig själv och motorn stänger av. Konstigt tänker jag, men det är nog inget farligt och går in till dom.
    5. När jag ska starta bilen sen efter ca 45 minuter så startar den inte av sig själv, måste hålla varvet uppe! En av de vi känner säger att det är nog bara tändstiftet som blivit surt och att det går nog över efter några minuter.
    6. Gör mitt bästa för att komma ut där, svårt eftersom varvet måste ligga uppe, 1500 - 2000.
    7. Kör hem från Malmö, ca 3 mil (motorvägskörning). Bilen har fortfarande ork, men går inte alls som den brukar. Vågar inte dra på så kör lugnt men ändå med varvet uppe. Ligger i 100 km/h på motorvägen. Låter inte hundra och avgaserna luktar bensin.

    Felsökningen såhär långt:
    1. Testade att starta bilen 24 timmar efter, samma fel, såklart.
    2. Kollat tändstiften, 3 av 4 är sura! Då kan det vara tändkasetten som sjunger på sista versen eftersom den tänder dåligt på hela 3 av 4 tänkte vi.
    3. Testat att köra med en 100% säkert fullt fungerande tändkasett. Var ute med en kompis som har körkort (jag har ju inte det än) och rastade den. Den gick lika dåligt i start och i låga varv/hastigheter som med min egna kasett. MEN! När vi körde i 3:an och kom över ca 4500 varv så var det precis som att det släppte, de n rykte till och sen gick den precis som den ska, det underbara ljudet från motorn och avgasröret, man hörde sprtluftfiltret suga (som man inte hör annars när man körde för motorn går så risigt) och då var allt underbart! Men detta släpper inte sen när man kör i låga varvtal/hastigheter. OBS! Har inte kört över ca 4500 varv med min kasett, men det borde vara likadant.
    4. Den har inte gått i "Limp Home Mode", har kollat, efter tips från "LM" här i tråden.
    5. Startat utan LMMen inkopplad = i stort sätt ingen skillnad.
    6. Rengjort LMM, är i nyskick nu.
    7. Bytt till nya tändstift (BCPR7ES-11)
    8. Komptestat - CYLINDER 2 GER INGEN KOMP
    9. TOPPEN ÄR AV! En duktigt krökt avgasventil på cylinder 2, märken på kolv 1 och 2, ska slipas till och toppen ska renoveras! Se sidan 3 för mer info.

    FILM PÅ HUR DEN LÅTER:
    Tryck på knappen "HQ" så ser du filmen i "High Quality" = bättre bild och framför allt ljud!

    http://www.youtube.com/watch?v=ZZrO8611Phg

    "Körgång" under filmen:
    Startar, varvar igång den, lite tomgång, mjukt upp till 3000 varv, tomgång igen, stänger av.

    Info om motorn:
    - Renoverad för ca 1 år sen (av förra ägaren) pga ett ventilfel.
    - Nya T5 kovar och stakar.
    - Nya ventiler
    - Nyrenoverad topp
    - KL-Racing intercooler (550x230x65)
    - Forge dumpventil
    - Nya lager, packningar, filter osv
    - Uppgraderad vevhusventilation

    Bilen är trimmad av Nordiv Uhr med Steg 3! Givetvis sitter det Bilstein Sprint fjädrar, Poweflex i framvagnen, H&R-fjädrar med 35 mm runt om, 3'' JT från turbo med racekatt för att klara av kraften som den levererar.

    Vad ska jag göra här näst?

    Vad kan vara felet?

    - Tändstiften?
    - Styrboxen?
    - En ventil?
    - LMM?

    Fått ett tips att "kallstartfunktionen" kan strula och strypa luft? Dock av en som inte kan något om SAAB, kanske inte ens finns?

    Jag är oerhört tacksam för allt som kan hjälpa mig med felet! Kan ju knappt sova på nätterna längre och saknar bilen rätta jag som är som är helt underbart. Jag kan inte så mycket om bilar, än, men lär mig lätt. Så skriv gärna lätt och förklara gärna!

    Skriv de ni undrar över, har säkert glömt något!

    MVH//Fabian Wester

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Den har inte gått i "Limp Home" då?

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...02111#p1702111
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Hej !

    Snabb gissning, luftläck mellan kompressor o insug.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    - LM:
    Ingen aning! Ska genast ut och kolla det, tack för Youtube-länken! Men vad gör bilen om den har gått in i "Limp Home Mode"?

    - DrBoost:
    Har dubbelkollat (och en annan, som är väldigt erfaren av bilar, dock ej SAAB) alla slangar, rör och kablar, allt sitter fast osv.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Det låter som den misständer typ. är kabelhärvan till TK (tändkassetten) ok? så det inte har gett sig någon kabel el liknande.

    Marz

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    - Marz:
    Jag har endast gjort en okulär besiktning av kabeln, den är ren och fin, inte uttorkad eller för spänd. Kan man lätt kontrollmäta den? Men bilen går som sagt som en klocka vid över 4500 varv i 3:an, står i texten.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    ok då är det nog ingenfara där. nja det går nog men har ingen koll. känner du någon som har t7suite nära dig? eller canbus adapter? det vore bra för då kan man koppla in sig i bilen för att kolla realvärdena, det borde då kunna påvisa felet.
    Vid limp home så kommer din bil inte ladda fullt utan kommer "gå" mycket försiktigt för att inte förorsaka mer skada i motorn.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Hej !

    Lyssnade på videon, lät inte kul alls.... (dock väldigt dålig ljud kvalité)
    Låter dyrt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    inte fått skit i spridarna eller något sånt då?

    Marz

  10. #10

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    sprucken intercooler tror ja på
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Det låter i mina öron som att den bara går på tre cylindrar med det klassiska "ångbåts-soundet". Har du bytt stiften sen problemet uppstod?

    Måste dessutom ge dig en eloge för felbeskrivningen. Förmodligen är det den mest utförliga jag någonsin sett på ett bilforum
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    - Marz:
    Tyvärr gör jag inte det. :/ Vad tar en verkstad för att koppla in bilen och se efter felmeddelande? Okej, då vet jag. Kollade nyss om den har gått in i "Linp Home Mode", det har den inte..

    - DrBoost:
    Tack. Jo jag tycker att göra en sån här tråd utan video är totalkorkat, hehe.. Om du trycker på knappen "HQ" så ser du filmen i "High Quality" = bättre bild och framför allt ljud! Det behöver inte vara dyrt, men ja, det låter dyrt i alla fall!

    - Marz:
    Ingen aning, har inte hunni felsöka så mycket och är tyvärr ganska oerfaren än så länge. Men har 2 stycken väldigt kunniga som båda har lokal, lift, verktyg och kunskap. Dock inte om just SAAB.. Om jag ska vara ärlig har jag inte helt koll på spridningarnas uppgift..

    - Tim900turbo:
    Den ser hel ut och sitter som den ska enligt mina ögon, kan den vara sprucken på ett "dolt" vis? Vad resulterar en sprucken IC i?

    - Manick:
    Okej! Det sa även en av de som vi känner som vi var hos när felet inträffade, han sa direkt att den bara går på 3 cylindrar. Men det fick som sagt ändå att köra den. Jag har inte kört den så mycket så jag har själv svårt att känna skillnader och så än så länge. Men som sagt, när jag och polaren drog ut idag för att testa tändkasetten som vi lånat så var et precis som att allt skit bara släkte när man kom över ca 4500 varv! Kan en cylinder sluta gå i låga varv och sen plötsligt börja gå i höga varv/hastigheter?

    Och tack så mycket för det! Jag har hängt/hänger på en del forum, bland annat Sweclockers.com (datorforum) där det är mycket felbeskrivning och problemlösning. Så jag ger alltid ner mycket tid på att underlätta för er läsare, eventuellt lösare! Eftersom det är via internet så måste man ta till alla medel för att felbeskrivningen ska bli så bra som möjligt!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Usch vad tråkigt!

    Min bil lät ungefär sådär tändkulemotoraktigt och hade samma symptom (taskig tomgång, OK på högre varv) efter att en avgasventil hade brunnit upp.

    Gör ett kompressionstest så kan du förhoppningsvis avskriva en del mekaniska åkommor...


    Hoppas det fixar sig!
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    56

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    - Xonia:
    Ja verkligen.. :/
    Okej. Ja, jag har tänkt att det får bli nästa steg! Om det visar sig vara bra, skulle nästa steg då kunna vara att lämna in den för felsökning med dator?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    ok om du inte redan har bytt tändstift vid det här laget så testa att göra det. du ska nog ha något vassare tändstift än org. vilka är inte jag rätt person att fråga om, kanske 7or vad vet jag? men test byt iaf
    (Det är en jädrigt fin bil du har så jag hoppas den fungerar snart )

    Marz

  16. #16
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Inte roligt att höra!

    Många bud om olika problem, så ska väl lägga in ett med för att göra dig än mer förvirrad . Skämt å sido.

    Eftersom problemet uppstod efter det att du gjorde rent luftfiltret skulle jag rekommendera att byta LMMen och se. Är det så att den har blivit skadad får den en felaktig bränsle/luftblandning som framförallt utmärker sig på låga varv och tomgång. Det förklarar varför stiften isåfall blir "sura" och dom kan ju faktiskt bli så sura att den släcker gnistan på något av stiften = går på 3 burkar vilket jag också tycker det låter som av filmen att dömma.

    Kör man den på högre varv sen och den börjar gå bra kan det betyda att man "sotar" ur den lite och den tänder det stiften som felar och börjar gå på alla burkar igen.

  17. #17

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Jag håller med NickeBagarn helt och hållet.

    Provbyt luftmassemätaren. jag är nästan övertygad om att den har lagt av.

    luftmassemätare är väldigt kännsliga, speciellt kännsligt blir det när man har öppet filter. jag vet inte hur du gjorde när du rengjorde det men, jag vet att det kan räcka med att en enda droppe luftfilterolja tex om nu detta används för att förstöra mätaren..
    Jag har ej luftmassemätare på min nuvarande bil, men skulle jag ha det skulle jag aldrig i livet hälla ngt i flytande form alls på luftfiltret.

    när du varvade upp 6000 rmp på tomgången så kan ngn partikel ha släppt från filtret och satt sig på mätaren, sen är det godnatt. provbyt den hoppasd et löser sig
    Saab 9000 A50 2.3t (steg 1) -97

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Ja sätter en slant på en kass spridare.

    Testa att plocka bort el kontakten till spridaren en efter en på tom gång så märker du ifall någon du plockar bort inte gör någon skillnad på motorgången

    Ex.
    Lossa kontakt till spridare cyl. 1, lyssna, skillnad? ja/nej sätt tillbaka kontakten gå till cyl.2 och gör samma sak.
    Om NEJ så hitta du en kass spridare.
    Om JA så är spridaren hel.

    Cyl 1 är längst till vänster om du står framför bilen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    har inte orkat läsa tråden riktigt. Mycket text! Bra det iofs, mycket info.
    Men betedde sig ungefär sådär när jag hade en spricka i keramiken på ett av tändstiften. Kanske är lite långskott. Men är inte det kollat så testa och byt.

    Förlåt för att jag är lat såhär på kvällen.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    94

    Re: Min SAAB 9-3 Aero, 2001, går väldigt risigt, snälla hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Fabian
    - Xonia:
    Ja verkligen.. :/
    Okej. Ja, jag har tänkt att det får bli nästa steg! Om det visar sig vara bra, skulle nästa steg då kunna vara att lämna in den för felsökning med dator?
    Om du inte är så mekarsugen och dessutom har en nyinköpt bil som du är rädd om så tycker jag att nästa steg är att lämna in den.

    Med risk för att röra till saker ännu mer med spekulationer och gissningar är det så att vissa elektroniska grejer som t ex (rätta mig om jag har fel här!) syresensor (lambdasond) och LMM går att koppla ur för att "felsöka". Motorstyret skall då gå på fasta värden för syresensorn och använda alternativt sätt att klura ut luftmassan (inloppstrycket och insugningsluftens temperatur). Detta är dock ett trubbigt sätt att felsöka. Bättre med verkstad och Tech2.

    Du skrev att bilen luktar bensin. Jag har en gång varit med om en syresensor som fick frispel. Bilen gick inte på tomgång, spridarna tickade järnet och bilen stank bensin från avgaserna. Då gick bilen förvisso OK en liten stund när den var kall eftersom syresensorn inte får vara med att reglera förrän kylvätskan uppnått en viss temperatur (har jag för mig). Eftersom detta hände i samma veva som jag hade bytt kamkedja trodde jag att det var något mekaniskt, men när jag ryckte kabeln till syresensorn gick den som en klocka.

    Med risk för att vara ute på tunn is skulle kanske en defekt LMM ge samma sympton om den skickar felaktiga värden till styrdonet? Testa dra ur sladden till LMM och se vad som händer.

    Har du fått någon lamptändning (Check Engine) förresten?
    OG SAAB 9-5 BioPower 2006

Liknande ämnen

  1. Vilket bromsok 9-3 Aero 2006? Snälla hjälp!
    Av humanizer i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 14:42
  2. Bilen går och låter risigt efter soppatorsk, hjälp?
    Av Kilin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •