Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gul fettliknande massa på oljestickan OG9-3 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    13

    Gul fettliknande massa på oljestickan OG9-3 B2x5

    Svärsonen och jag var och köpte en begagnad 9-3 Aero -00. Idag när vi skulle kolla oljan såg vi att det var en gul fetliknande massa på oljestickan, vad kan det vara ?
    Saab 9-5 Sportcombi Biopower 2,3t -08

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: Gul fettliknande massa på oljestickan

    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 981

    Re: Gul fettliknande massa på oljestickan

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Oilsludge ser inte ut så...

    Att det finns majonäs på oljestickan behöver egentligen inte betyda så mycket, det är kondens som bildas som gör att oljan blir sådan, om man kör mycket korta sträckor & motorn aldrig blir riktigt genomvarm kan det lätt bli majonäs! Det brukar försvinna om man kör bilen riktigt varm! Men byt oljan & se om problemet försvinner, se även över vevhusventilationen hur den ser ut!

    Länkar till ett tidigare inlägg jag gjort där du kan se om det sitter den senaste versionen på, gör det inte det så är det säkraste att byta till denna så man vet att allt är bra, alla slangar ingår inte i uppgraderingen som kostar c:a 300kr! Tror total kostnad för hela vevhusventen ligger runt 1200 - 1300kr & är enkel att byta, beskrivning finns i det inlägg jag länkar till!

    Länk...viewtopic.php?p=1761052#p1761052

    Edit: Såg nu att det var en -00! Är Tändkasseten röd eller svart?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Gul fettliknande massa på oljestickan

    Kör du mycket korta sträckor så kan detta uppstå. Hade så på min 9000 också. Ut och varmkör bilen ordentligt så brukar det försvinna.

    haha, oj. Precis vad föregående talar rekommenderat :P
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: Gul fettliknande massa på oljestickan

    Fanns väl inget annat än B205R (T7) motor i -00 Aeron?

    Har den majonnäs i oljepåfyllningen så är det rätt nära att fundera på oil sludge på dessa med tycker nog jag iaf. Kunde ju ha skrivit det i nåt längre form än i första inlägget det kan jag hålla med om men hur ofta har vi inte just dessa frågor?

    (Min egen B205R renoverades på förlängda motorgarantin vid 8900 mil (kedjesträckare fullt ute), fullservad + löpande vevhusuppdateringar i takt med att de kom. Var pga mycket kortåka inte ovanligt med majonnäs vintertid.)
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    13

    Re: Gul fettliknande massa på oljestickan

    Det är en svart tändkasett
    Saab 9-5 Sportcombi Biopower 2,3t -08

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 754
    Medlem#
    10798

    Re: Gul fettliknande massa på oljestickan

    Citat Ursprungligen postat av Lysmask
    Har den majonnäs i oljepåfyllningen så är det rätt nära att fundera på oil sludge på dessa med tycker nog jag iaf. Kunde ju ha skrivit det i nåt längre form än i första inlägget det kan jag hålla med om men hur ofta har vi inte just dessa frågor?
    'Majonäs' har inget med oil sludge att göra, utan 'majonäs' förekommer på rätt många bilar och bildas då vattenhalten i oljan är hög. Kör man bara motorn ordentligt varm så förångas vattnet och sedan är det inget mer med det.

    Däremot så kan det vara lämpligt att kontrollera att vevhusventilationen är i god kondition och är av den senaste typen. Vissa av Saabs vevhusventilationslösningar var mer benägna att bilda 'majonäs' än andra.

    Oil sludge kan man däremot se om man lyfter av ventilkåpan eller oljetråget och hittar kraftiga oljebeläggningar i motorn med relativt hög viskocitet. Vid oil sludge så agglomererar smuts i oljan till en trög klet och det är egentligen något som kan drabba alla motorer om man byter oljan tillräckligt sällan. Däremot så har det inget gemensamt med 'majonäs'.

Liknande ämnen

  1. Gult skumm på oljestickan
    Av h1m4n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-04-06, 22:51
  2. Majonnäs på oljestickan
    Av MadModder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 23:23
  3. Ryker ur oljestickan (og t16)
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-01, 13:34
  4. Fettliknande grå substans på avtappluggen vxl.låda?
    Av bart112 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •