Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Powerflex övre motorfästen ingen höjdare? 9000

  1. #1

    Powerflex övre motorfästen ingen höjdare? 9000

    Jag har tidigare satt in superflex i fram och bakvagn med gott resultat, och även powerflex växellådsfäste, som var en riktig höjdare.
    Sen försökte jag mig på dessa två bussningar till övre motorfästet, och jag känner mig lite missnöjd.
    Jag var inte riktigt säker på om jag skulle spara de gamla aluminiumringarna efter att ha bränt ur de gamla bussningarna, så jag lät dessa sitta kvar till att börja med.
    Den som sitter närmast väggen gick att få i efter en del pulande, men den andra, som hade en helt annan form än andra polybussningar jag klämt i tidigare, var helt hopplös.
    Jag vet inte riktigt vad vitsen ska vara med att den är tvådelad, för det var fasen inget lättare att pressa i den för det, snarare tvärt om, pga den märkliga formen man valt.
    Båda ringarna är ju nästan lika stora

    Till slut sågade jag bort det gamla innerröret och pressade den direkt i fästet, en halva gick i helt, och den andra sitter halvt utanför, men det gick iaf att skruva fast den så att man kunde köra ändå.
    Högre vibrationer vid tomgång blev det, vilket jag förväntade mig, men inte kan man säga att den är lättare att montera än original.
    Förmodligen byter jag tillbaka den här till en vanlig bussning när jag får tillfälle.

    Får jag skylla mig själv som inte har 30 tons verkstadspress eller är det någon som har liknande erfarenheter?

    edit: det gäller 9000

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368

    Re: Powerflex övre motorfästen ingen höjdare?

    Jag har åkt i bilar med båda övre i powerflex och de är inga som helst problem.
    Har du problem med de så kolla dom undre motorfästerna så dom inte är dåliga.
    De är mitt tips.
    Jag kör med 1 orginal och 1 powerflex och jag är super nöjd.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3

    Re: Powerflex övre motorfästen ingen höjdare?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Jag har åkt i bilar med båda övre i powerflex och de är inga som helst problem.
    Har du problem med de så kolla dom undre motorfästerna så dom inte är dåliga.
    De är mitt tips.
    Jag kör med 1 orginal och 1 powerflex och jag är super nöjd.

    MVH
    OK det ska jag kolla upp i så fall.
    Men jag antar att du bara bytt den mer lättåtkomliga då?
    Det borde jag också gjort, för det var bara en massa bök att lossa generatorn bara för att ta loss fästet.
    Som tur är kan jag ju enkelt slinka in en original nu när den gamla ringen är borta, det är ju inte så lätt att komma åt och såga ur den när fästet sitter fast på motorn.

    Jag är mer sur för att just denna var så otroligt svår att pressa i, när den väl var i nästan helt så gled den ju ut när man släppte på trycket igen.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 368

    Re: Powerflex övre motorfästen ingen höjdare?

    Nej jag fick hjälp så den svår åtkommliga byttes med en press som man köper på speedparts och där sitter en poverfles.
    Den lätta bytte jag till en orginal så jag har 2 st helt nya på min bil så de är inga problem.
    Kan säga att de blir betydligt mer vibrationer med en felvänd orginal än powerflex.
    Skillnaden är väldigt tydlig.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 947

    Re: Powerflex övre motorfästen ingen höjdare?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kan säga att de blir betydligt mer vibrationer med en felvänd orginal än powerflex.
    Skillnaden är väldigt tydlig.
    Saab verkstaden här i Kristianstad lyckades med detta på en 9000 farsan hade tidigare, det fortplantade sig ett irriterande ljud in i kupén... jag kollade då övre motorfästet eftersom det nyligen blev bytt, mycket riktigt satt den fel! Farsan sa att verkaren skämdes nästan när han kollade & konstaterade att farsan verkligen hade rätt, han trodde tydligen inte honom först

Liknande ämnen

  1. 1995 Saab 9000 2.3t motorfästen
    Av subbus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-11-02, 07:03
  2. 9000 Övre motorfäste till 9-3
    Av imported_Bergstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-21, 22:55
  3. Lyser övre bakljuset på 9000 om
    Av ust66 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 22:35
  4. Hårdare motorfästen, dom undre till 9000 94-98?
    Av Nordenstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 15:10
  5. Förstärkning av motorfästen 9000, bilder...
    Av Olle_Sthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-02, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •