Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    hejsan.

    har en saab 9-5 2.0t av årsmodell 98 som är sugen på att andas mera och få lite mera kraft.

    grejen e den att ja som så lämpligt har en td04 liggandes i förrådet och tänkte sätta dit den.

    tänkte dessutom byta till 9-5 aerons kobra och byta till röda spridare, downpipe 3" och resten 3" har kommit på tanken, och en firma tyckte ja skulle ta snorkeln från en diesel 9-5 är det värt letandet?

    har kikat på ett sett på streetgear som låg under 4000 iaf, står att de e rostfritt och bolt on, stämmer det att de e bolt on, någon som vågat sig på det?

    vet inte om det är värt men ja funderar på spridare med för de va en liten peng,
    och med ny turbo och fria luftvägar borde det bli en trevlig bil efter chipning

    eller ska jag spara original avgassystem för lite mera sleeper bil eller stryper ja den med original downpipe o katalysator o dämp?

    hur mycket kan man ändra på dom innans de blir klagomål på besiktningen?

    Mvh// Tommy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Diesel snorkeln kostar runt 160:- på Saab! Artikelnumret hittar du lätt med en sökning på forumet!

    Generellt vad det gäller besiktningen så är det väl så att ju mer "synligt" desto svårare att få igenom den.

    Och vid en snabb kontroll av ungefär hur mycket effekt du får ut så landar vi ju runt (enligt maptun) 270hp / 370nm. Känns som vilken besiktningsman som helst skulle märka den skillnaden.

    Har man då dessutom 3" på så syns det ju dessutom.
    Men som sagt. Kanske kan be din trimfirma stoppa tillbaks din orginalmjukvara. Eller göra en "besiktningsprogramvara" för att slippa Check Engine Lampan.

    Resten av frågorna får dom som verkligen kan svara på!

    Tror nog ett kopplingsbyte är aktuellt med!
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    hejsan.

    har en saab 9-5 2.0t av årsmodell 98 som är sugen på att andas mera och få lite mera kraft.

    grejen e den att ja som så lämpligt har en td04 liggandes i förrådet och tänkte sätta dit den.

    tänkte dessutom byta till 9-5 aerons kobra och byta till röda spridare, downpipe 3" och resten 3" har kommit på tanken, och en firma tyckte ja skulle ta snorkeln från en diesel 9-5 är det värt letandet?

    har kikat på ett sett på streetgear som låg under 4000 iaf, står att de e rostfritt och bolt on, stämmer det att de e bolt on, någon som vågat sig på det?

    vet inte om det är värt men ja funderar på spridare med för de va en liten peng,
    och med ny turbo och fria luftvägar borde det bli en trevlig bil efter chipning

    eller ska jag spara original avgassystem för lite mera sleeper bil eller stryper ja den med original downpipe o katalysator o dämp?

    hur mycket kan man ändra på dom innans de blir klagomål på besiktningen?

    Mvh// Tommy

    Jag har en kollega som har samma bil som dig, och gjort i stort sätt samma modifiering, det gick genom besiktningen utan några problem.
    Dock frågar dom om bilen var trimmad och varför han har 3" avgas, då svarade han och sa att det endast var för och få ett trevligare ljud.
    Deras svar var ett gott skratt Dom säger inte så mycket så länge det inte handlar om tex Toyota Supra, Nissan Skyline osv med 500+ hk.

    Dom är faktiskt snälla när det gäller Saab och Volvo

    Mot mig var dom det iaf, har även tonat framrutorna, dom sa inget om det.
    Du kan nog få igenom bilen utan problem tycker jag

    Lycka till

    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Finns mängder av trådar om besiktning av både smått trimmade och värre bilar. Har man tur så har man. Finns dock exempel på folk som inte haft samma tur.

    Fixar du trim så se till att kunna återställa någorlunda till orginal. Själv drar jag bara säkringen till magnetventilen när jag åker in. Har klarat mig på det.

    Sök lite på andra trådar ang detta.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    hejsan.

    har en saab 9-5 2.0t av årsmodell 98 som är sugen på att andas mera och få lite mera kraft.

    grejen e den att ja som så lämpligt har en td04 liggandes i förrådet och tänkte sätta dit den.

    tänkte dessutom byta till 9-5 aerons kobra och byta till röda spridare, downpipe 3" och resten 3" har kommit på tanken, och en firma tyckte ja skulle ta snorkeln från en diesel 9-5 är det värt letandet?

    har kikat på ett sett på streetgear som låg under 4000 iaf, står att de e rostfritt och bolt on, stämmer det att de e bolt on, någon som vågat sig på det?

    vet inte om det är värt men ja funderar på spridare med för de va en liten peng,
    och med ny turbo och fria luftvägar borde det bli en trevlig bil efter chipning

    eller ska jag spara original avgassystem för lite mera sleeper bil eller stryper ja den med original downpipe o katalysator o dämp?

    hur mycket kan man ändra på dom innans de blir klagomål på besiktningen?

    Mvh// Tommy
    När du väl fått i hårdvaran så bör du inte köra många meter utan att byta mjukvaran. Jag hade nog inte ens startat bilen med orignalmjukvaran efter ha bytt allt det du räknat upp.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    hejsan.

    har en saab 9-5 2.0t av årsmodell 98 som är sugen på att andas mera och få lite mera kraft.

    grejen e den att ja som så lämpligt har en td04 liggandes i förrådet och tänkte sätta dit den.

    tänkte dessutom byta till 9-5 aerons kobra och byta till röda spridare, downpipe 3" och resten 3" har kommit på tanken, och en firma tyckte ja skulle ta snorkeln från en diesel 9-5 är det värt letandet?

    har kikat på ett sett på streetgear som låg under 4000 iaf, står att de e rostfritt och bolt on, stämmer det att de e bolt on, någon som vågat sig på det?

    vet inte om det är värt men ja funderar på spridare med för de va en liten peng,
    och med ny turbo och fria luftvägar borde det bli en trevlig bil efter chipning

    eller ska jag spara original avgassystem för lite mera sleeper bil eller stryper ja den med original downpipe o katalysator o dämp?

    hur mycket kan man ändra på dom innans de blir klagomål på besiktningen?

    Mvh// Tommy
    När du väl fått i hårdvaran så bör du inte köra många meter utan att byta mjukvaran. Jag hade nog inte ens startat bilen med orignalmjukvaran efter ha bytt allt det du räknat upp.

    Jag håller med Manick där

    Mvh

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Man tackar för snabba och bra svar.
    Är man ny på trimsidan är det bäst att fråga..

    frågan är då istället kan jag bara skicka iväg boxen så att nån chippa om den eller måste man ha bilen på plats hos trimfirma?
    för hur gör annats folk, man kan ju inte skruva dit allt på plats hos trimfirman?

    Men är det värt att investera i de delarna ja skrev ner eller kommer snorkeln inte ge något nämnvärt, och spridarna, hur stor roll spelar dom in i allt.
    kobran måste jag ha för annars passa inte turbon de ha ja förstått iaf..

    Hur pass mycket gör magnetventilen då, tänkte om man rycker ur den säkringen sunkar bilen ihop sig massor då eller?

    MVH // Bysse

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    Man tackar för snabba och bra svar.
    Är man ny på trimsidan är det bäst att fråga..

    frågan är då istället kan jag bara skicka iväg boxen så att nån chippa om den eller måste man ha bilen på plats hos trimfirma?
    för hur gör annats folk, man kan ju inte skruva dit allt på plats hos trimfirman?

    Men är det värt att investera i de delarna ja skrev ner eller kommer snorkeln inte ge något nämnvärt, och spridarna, hur stor roll spelar dom in i allt.
    kobran måste jag ha för annars passa inte turbon de ha ja förstått iaf..

    Hur pass mycket gör magnetventilen då, tänkte om man rycker ur den säkringen sunkar bilen ihop sig massor då eller?

    MVH // Bysse
    Tror att de största trimfirmorna har sådana program för den setupen du pratar om liggandes. Så då skickar dom en box till dig och du får skicka en i inbyte.

    Många bäckar små som dom säger, snorkeln och spridare tillsammans gör ju en hel del. Så jag tycker att du skall satsa på alltihopa när du ändå är igång :P
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    ja det är ju billigt med spridare och dom rören ja ville byta 160 för snorkel, 600+frakt för sugrör spridare kosta väl inte mycket? 7-800.

    chip, bsr 5900, nordic 5750, bilotrim 3900,en kille kan göra det för 2000 men ska man lita på att de blir rätt?

    //Bysse

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    ja det är ju billigt med spridare och dom rören ja ville byta 160 för snorkel, 600+frakt för sugrör spridare kosta väl inte mycket? 7-800.

    chip, bsr 5900, nordic 5750, bilotrim 3900,en kille kan göra det för 2000 men ska man lita på att de blir rätt?

    //Bysse
    Du kan alltid lita på "Mackan Performance" annars, han är väldigt kunnig

    Mvh

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    jaså vem e han då o hur får man tag i honom o till vilket pris?

    massa frågor nu men..

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    108

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    jaså vem e han då o hur får man tag i honom o till vilket pris?

    massa frågor nu men..
    Mackan här på forumet:

    memberlist.php?mode=viewprofile&u=333

    Mvh

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: frågor kring byte till TD04HL-15T 9-5

    aah man får tacka, snacka lite med han nu..

    fan vilket guld värt forum detta är.

Liknande ämnen

  1. Turbo byte på NG900 till td04hl-15t, mappa?
    Av Jokk3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 15:29
  2. Frågor kring främre Tarox-bromsbelägg till og9-3
    Av m1cke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 17:54
  3. frågor kring ström till slutsteg.
    Av Sek_Si i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •