Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: og900S laddtrycket skenar på 5:an

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103

    og900S laddtrycket skenar på 5:an

    Hej!

    Jag har en og900S -90 som går på etanol, med vassa(re) kammar och ställbara drev. Just nu är det det mesta original bortsett från og900 intercooler och mindre vikt/mer väghållning och ett öppnare avgassystem. Laddtrycket har pysts upp med helt vanlig T-nippel till cca. 0.9 bar. Problemet är att laddtrycket skenar på högre växlar precis när jag trycker gasen i botten. Dvs. ligger jag på 4000 varv på 5:an och trycker gasen i botten sticker laddtrycket till 1.2 bar för att sedan gå ner till cca. 0.8-0.9 bar.

    Kan det vara wastegaten som kärvar (det verkar den inte göra då laddtryckstyrningen funkar fint på lägre växlar) eller är det wastegatehålet som behöver portas?

    F.n. tänkte jag köpa en vanlig pysventil med fjäderbelastad kula och testa om man kan reglera trycket bättre istället för vanlig T-kors (dock utrustad med backventil så bilen inte suger tjuvluft).

    APC är inte intressant då bilen ska skrotas efter sommaren. Spikningar är inte problem men turbon övervarvar och sprutet går snålt efter 1.0 bar så jag vill gärna hålla mig under 1.0 bar.

    Frågan är: fungerar fjäderbelastad kula bättre än T-kors? Bilen ska brukas på Gotland Ring i sommaren och i värsta fall får jag begränsa laddtrycket på lägre värde för att försäkra mig att laddtrycket inte peakar (då för att inte blåsa topplockspackningen eller växellådan).

    Mvh,
    Signatur...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186

    Re: og900S laddtrycket skenar på 5:an

    Jag har hört att man kan få laddtrycksöverslängar när man pystrimmar, jag har också pyst min S och har samma fenomen. Dock kommer jag inte ihåg varför just nu.
    Ett annat alternativ är att wastegatehålet är för litet eller att klockan inte öppnar tillräckligt mycket så att tillräckligt med avgasar inte kommer ut där. Men det är mindre troligt för då skulle nog laddtrycket rusa upp men inte sjunka ner igen.

    Du kan testa att förspänna wastegaten mer så du inte behöver pysa lika mycket. Antingen genom att skruva in wastegate stången så det blir mer förspänning, då kanske det kan bli problem med att den inte öppnar tillräckligt. Eller så kan du använda en annan fin fulmeklösning och montera en fjäder som hjälper till att hålla wastegaten stängd. Men man får nog testa lite olika fjädrar innan man hittar rätt.

    Det borde lösa problem, eller iallafall mildra dom.

Liknande ämnen

  1. Laddtrycket skenar vid 4000 rpm??
    Av bobba i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 22:16
  2. laddtrycket skenar..
    Av saab_tommie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 22:40
  3. 93 Aero SS -03, laddtrycket skenar...
    Av ahava i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 17:07
  4. Laddtrycket skenar!
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 09:15
  5. laddtrycket skenar
    Av R.K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 08:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •