Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byte bromsbelägg fram OG9-5

  1. #1

    Byte bromsbelägg fram OG9-5

    Hej, ny här! Tack för ett riktigt höjdar forum.

    Jag skall byta bromsbelägg fram i morgon :-) eftersom det har börjat tjuta som f_n från varnings indikatorn. Vilka belägg rekomenderas? Handlar vart som utom på bilpartner i skåne :-) Om jag sett rätt räcker det med en insex 7 mm för att lossa guide tapparna? Är det någon som vet om kolvarna skall skruvas in eller går det att trycka in dem om man gör det jämt och fint?
    Saaben är en -02:a vector.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 339

    Re: byte bromsbelägg

    Kolvarna är bara att trycka in.
    De är inga problem alls.

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: byte bromsbelägg

    Öppna locket till bromsvätskebehållarn innan du pressar ihop kolvarna bara

    jag brukar ta en tving och pressa ihop kolven när gamla belägget som sitter på kolvsidan sitter kvar så man låter tvingen pressas mot det belägget för att få ihop kolven. Funkar varje gång
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-24 klockan 20:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4

    Re: byte bromsbelägg

    oki, då kör jag på med det... :-) Nu klurar jag på om jag skall snåla och köpa ett par belägg på biltema... Skivorna skall bytas men hinner inte i morgon och det krisar rejält med beläggen.

  5. #5

    Re: byte bromsbelägg

    Hej igen.

    Nu är det klart, efter lite strul att få tag på beläggen gick det som en dans, en tving, en 7 mm insexa och lite glatt humör fixade biffen på 35 minuter båda sidor fram. Följde tipset med att göra 10 hårda inbromsningar från 100 km/h till 10 km/h och sedan en lång svalkande runda.

  6. #6

    Re: byte bromsbelägg

    det blir ganska spännande när man skall köra in dem och ingen verkan... Det jag inte tog upp var att eftersom man tryckte in kolvarna så måste dessa pumpas ut innan verkan fås, men det kanske inte beror på det? Jag höll på att klippa lite blomkrukor pga detta :-) som tur var han jag hitta handbromsen...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 452

    Re: byte bromsbelägg

    Låter som att du fått luft i systemet i så fall. Hade du bromsvätskebehållarn öppen när du pressade ihop kolvarna?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-24 klockan 20:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8

    Re: byte bromsbelägg

    Jo jag hade bromsvätske burken öppen, den låg på glnt :-) men, jag stän´gde denna innan jag efter blomkruke incidenten pumpade tillbaks kolvarna, det räkte med tre djupa pump så var en grym bromsverkan där :-) Fast vilken obehaglig känsla att bromspedalen bara försvan de första pumpen :-)

    Nu funkar de utmärkt!

Liknande ämnen

  1. Fråga om byte av bromsbelägg fram 9-3 SC -06
    Av McGilljam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 20:51
  2. Byte bromsbelägg fram og9-3?
    Av boje82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •