Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2,3T -94

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    STHLM/Söderförort
    Inlägg
    57

    Motorfläkt går ej. Saab 9000 2,3T -94

    Tja!

    Köpte en Saab 9000 2.3T -94 för 2 veckor sen. Nöjd med bilen och det mesta funkar. Men jag har upptäckt att motorfläkten aldrig går igång. Inget jätteproblem ifall man inte är inne i stan o segkör. Men jag tänkte det kan vara bra o åtgärda till sommaren.

    Först kollade jag säkringen, den var bränd och den bytte jag.

    Jag har provat med att byta relä (en från bilskrot, alltså inte hundra på att den funkade).

    Själva fläkten funkar, då jag provade med att dra ström direkt från batteri till fläkt.

    Vad har jag kvar o kolla?

    /Rikard
    9000 2.3T -94

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Givaren som sitter i kylen kan ju ha gått sönder så den aldrig slår till. Annars är det väl att kolla sladdar?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Givaren som sitter i kylen kan ju ha gått sönder så den aldrig slår till. Annars är det väl att kolla sladdar?
    Tror att termokontakten var slopad redan -94 och att fläktrelät istället styrs av EDU:n:

    http://forum.saabturboclub.com/viewt...49480#p1749480

    Edit: får nog backa på den punkten ändå då -94 upges vara sista årsmodell med termokontakt: http://forum.saabturboclub.com/viewt...925523#p925523

    Kolla längst ned till höger på kylaren trots allt.

    http://townsendimports.com/Web/cooli...ocpic89-94.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    STHLM/Söderförort
    Inlägg
    57

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Det sitter en guldfärgad metall bit vid fläkten/kylaren som där kablar går förbi innan de går till fläkten.

    Skulle väl kunna vara den.

    Vad kan annars vara fel.

    Termostat?
    Vattenpump?

    Kanske inget man kan göra en diagnos på... Men när man suttit lite i bilkö så går ju tempen upp och då har jag dragit på värme i bilen och då har den sjunkit lite snabbare när man börjat rulla.
    9000 2.3T -94

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Citat Ursprungligen postat av Cruise
    Det sitter en guldfärgad metall bit vid fläkten/kylaren som där kablar går förbi innan de går till fläkten.

    Skulle väl kunna vara den.
    Lossa sladdarna till den och koppla ihop dem. Kylfläkten ska då starta, startar den så är förmodligen givaren kass. Startar den inte kolla sladdarna. De har hänt att de oxiderar av vid kontakten en bit nedanför kylaren.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Citat Ursprungligen postat av Cruise
    Det sitter en guldfärgad metall bit vid fläkten/kylaren som där kablar går förbi innan de går till fläkten.

    Skulle väl kunna vara den.
    En sån här:http://townsendimports.com/Web/elect...anresispg1.htm ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Cruise
    Det sitter en guldfärgad metall bit vid fläkten/kylaren som där kablar går förbi innan de går till fläkten.

    Skulle väl kunna vara den.
    En sån här:http://townsendimports.com/Web/elect...anresispg1.htm ?
    Om det är den så glöm mitt inlägg ovan. Sladdarna du ska kortsluta sitter nere på kylarens högersida (passagerarsidan alltså). Du bör ha en sån på en -94.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    STHLM/Söderförort
    Inlägg
    57

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Cruise
    Det sitter en guldfärgad metall bit vid fläkten/kylaren som där kablar går förbi innan de går till fläkten.

    Skulle väl kunna vara den.
    En sån här:http://townsendimports.com/Web/elect...anresispg1.htm ?

    Det är en sådan. Jag ska alltså försöka koppla förbi den?
    9000 2.3T -94

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Citat Ursprungligen postat av Cruise
    Citat Ursprungligen postat av LM

    Det är en sådan. Jag ska alltså försöka koppla förbi den?
    Nej, rör inte! Jag tolkade ditt inlägg fel. Se mitt tidigare inlägg.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    STHLM/Söderförort
    Inlägg
    57

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Var nere o kikade igen.

    Sladdarna går från fläkten förbi sensorn och sen ner på förarsidan och sen som det ser ut upp i den stora kabelhärvan.

    Ska se imorgon ifall jag hittar en sensor på skroten. Ifall ni inte har någon bättre idé.

    Tack för hjälpen iaf.
    9000 2.3T -94

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    479

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Eftersom du har tempsensorn i kylaren som styr fläkten och sladdarna som går ut från kabelhärvan till kontaktstycket till givaren är katastrofalt små så har jag fått laga dom där sladdarna på flera bilar av MY90-MY94. Så kolla under kylaren så ser du det kontaktstycket, det sitter på höger sida i färdriktningen.
    9-5 2.3 2007

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Som sagt hade samma problem på min första bil en CDE -94 , det var givaren som var kass då längst ner i hörnet på fläkten.

    Vart ju rätt jobbigt att gå ut och sätta igång fläkten genom att bygla vid relät hela tiden.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Bytte förra veckan på min 9000-94.
    Som alla andra har skrivit den ligger vid kylarens nedre högra sida. Enkel test kan göras om du sticker in i blåa kabel en ände av Voltmeter och andra jordar. Motor ska vara avstängt, spelar ingen roll, ström ska ju alltid finnas där. Du ska ha 12volt( jag hade <3 volt.) Nu viste jag att Termokontakten fick endast 3volt och felet skulle man finna längre in, dvs vid kontaktstycket.
    Lyft vid högra hjul( utan att tag bort den) så du kan ligga under bilen. Lossa plast skydd vid denna sidan.( ser ut som en halvmåne) Nu kan du se termokontakt som går ihop till en kabelhärva.( oftas tre kablar men används två) Den ska du lossa om de går utan att förstöra. Jag lyckades inte, fick löda om en kontakt. Den var så grön färgat att de fanns ingen tvivel på var de var felet. Även då har jag kokat vatten med den samt termometer och ohmmeter för att se om den klickar dvs kortsluter. Allt var okej och nu funkar min fläkt igen.
    Att kortsluta direkt på termokontakten ger resultat endast om felet ligger i termokontakten men oftast felet ligger i skarven och inte där.
    PS! De är ganska lätt åtgärd men irriterande att plastskydd fick man inte loss utan att skära bort skruvar samt kontaktstycke satt som fan.

    Lycka till

    Med vänlig hälsning
    George.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    STHLM/Söderförort
    Inlägg
    57

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Efter varit lat i ett par veckor tog jag mig mod till att kika under bilen.

    Jag fick loss kontakten och såg att ena stiftet var grönt och helt trasigt. Klippte av kontakterna och satte ditt nya stift. Och nu funkar fläkten!

    Tack för tipsen.

    Var påväg o köpa ny tempgivare. Men det var tur man inte gjorde det. För den funkade ju uppenbarligen och den var inte helt billig. Mekonomen skulle ha 300 någonting för den och saab någon hundring extra.

    Och igen... Tack för hjälpen.
    9000 2.3T -94

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Motorfläkt går ej. Saab 9000 2.3T -94

    Kul att du fixat och är nöjd.
    Du är inte ensam att tummen sitter länge kvar där nere gäller även för mig med men de blir gjort i slut ände ändå !!
    Om de finns intresse kan jag rita el schema och tillbehör som fungerar som backupp till den befintliga och är testat på andra trimmade motorer som jag haft. Man har fler möjlighet att styra fläkt/fläktar även manuellt samt med en indikerings lampa i kupé som bekräftar att allt är okej.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Motorfläkt styrning och relä NG9-3
    Av hammaren70 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-24, 21:30
  2. Motorfläkt går hela tiden OG9-5
    Av Kriore i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-10-10, 14:57
  3. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •