Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: aux-ingång på orginalstereo og9-3 = sant

  1. #1

    aux-ingång på orginalstereo og9-3 = sant

    För två år sedan ungefär så nämde jag här på forumet att jag höll på att bygga en aux-ingång på min AS3 på min ng900. Efterssom jag blev avbruten på grund av en motoruppgradering som ännu inte är klar så blev ej heller stereomodifieringen genomförd.
    Men jag lovade att meddela resultat då jag var klar, och nu har jag gjort motsvarande i min 9-3cab.
    Det fungerar mycket bra och med klockrent ljud.
    Förutsättningen är att man har ett AS med växlare.
    Idén bygger på att en cd-växlare skickar ljudet till stereon på precis samma vis som jag ville skicka min mp3-spelares ljud till stereon.
    Jag tog helt enkelt reda på vilka kablar som stod för ljudet vid kontakten till växlaren. Sedan kapade jag dom och lödade på kablar med fyra rca-kontakter i ändarna. Två är alltså från växlaren, och de två andra går till stereon.
    Sedan byggde jag en liten "switch" med två små växlande reläer som jag köpte på elfa som är lämpliga för audio.
    Denna switch har en utgång (för höger-vänster givetvis) och två ingångar vilka jag växlar mellan med hjälp av reläerna.
    Jag kopplade sedan växlaren på den ena ingången, Mp3spelaren på den andra, och slutligen, rca-kontakterna jag lödat på kablarna till stereon, på utgångarna
    På detta vis kan jag nu då jag kör stereon i cd-växlarläge, välja att aktivera reläerna med hjälp av en brytare på panelen så att stereon istället för att få ljudet från växlaren, får ljudet ifrån mp3spelaren.
    När jag spelar med mp3-spelaren så kommer cd-växlaren fortsätta att gå, men utan att något ljud kommer från den.

    Detta var inte allt så avancerat att göra, och man får så kristallklart ljud som man kan önska från en mp3-spelare.

    Givetvis kan man istället för mp3-spelare använda sig av vilken ljudkälla som helst, typ tv, dvd, tv-spel eller MD.
    Man kan t.o.m bygga en switch med flera reläer = fler ingångar.

    Detta var lättare att genomföra på og9-3 än på ng900 eftersom 9-3an har vanliga simpla kablar till växlaren medan 900an har en växlarkabel av typ som används till konventionell bilstereo.

    Så är det med det.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 630
    intressant rapport..

    kul när det funkar som man tänkt sig!

    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    21
    Jag satt faktiskt och funderade på det där igår om hur man ska kunna få in mp3-spelare. Även jag har AS3. Går det inte att helt enkelt koppla ur växlaren och koppla in mp3-spelaren i växlarens ingångar?
    Har inte kommit för mig att kolla hur det ser ut ordentligt än men är det inte en din kontakt för cdväxlarna i ng900?

    Du som varit och tittat och pillat kanske kan säga om det skulle fungera överhuvudtaget.

    Är ingen ljudexpert precis.
    - Turbo hets -

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    En liten tanke, om man har en sådan här

    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 142836.htm

    så skulle man väl inte ens behöva ha relän. Varje gång man kopplar in sin bärbara mp3 spelare så kopplas det direkt om till den.

    Eller?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Man måste ha växlaren för huvudenheten förväntar sig nämligen svar från växlaren om vilken skiva som spelas och så. Om den inte får något svar antar den helt enkelt att det inte finns någon växlare inkopplad och struntar i att använda ingången.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 575
    Men hur kan då "Klisters" variant funka???

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536

    Re: aux-ingång på orginalstereo og9-3 = sant

    Citat Ursprungligen postat av Klister
    När jag spelar med mp3-spelaren så kommer cd-växlaren fortsätta att gå, men utan att något ljud kommer från den.
    Han använder ju fortfarande cd växlaren, bara att han "delat på kontakten" så att ljudet som går in till huvdenheten kan kopplas om till antingen cd växlaren eller mp3 spelaren, växlaren är dock på och spelar hela tiden för såvitt stereon fattar det hela så lysnar du på ljudet från cdväxlaren, den vet ju inte att ljudet inte går fram.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    En liten tanke, om man har en sådan här

    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 142836.htm

    så skulle man väl inte ens behöva ha relän. Varje gång man kopplar in sin bärbara mp3 spelare så kopplas det direkt om till den.

    Eller?
    Utan att ha studerat kontakten i detalj så antar jag att man kan få det att funka med den utan reläer. Dock inte så smidigt om man kör med stationär mp3spelare och vill kunna växla mellan växlare och mp3spelare.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  9. #9
    Vet någon vilka kablar på og9-3 (från växlaren) som transporterar ljudet?

    Och skulle man inte bara kunna använda en vippströmbrytare som denna, utan några reläer?

    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=121050.htm

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Vad händer när växlaren spelat igenom de skivor som finns laddade (alt. man har inga skivor i spelaren)? Ligger ingången aktiv trots att växlaren slutat spela? Hur väljer man om man ska spela från växlare eller cd:n i centralenheten?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Slither
    Vet någon vilka kablar på og9-3 (från växlaren) som transporterar ljudet?

    Och skulle man inte bara kunna använda en vippströmbrytare som denna, utan några reläer?

    http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=121050.htm
    Det var en väldigt gammal tråd ni hittat.

    Kommer inte ihåg vilka kablar.
    Visst skulle man kunna använda en vippströmbrytare, men det måste vara en fyrpolig växlande brytare. Den ska ju bryta fyra trådar så att säga och växla över dom till fyra andra istället.
    Dessutom så var det smidigare att komma åt kablarna bak vid växlaren. Jag skulle ju dessutom ha min mp3-hårddisk där bak. Med relä får man ju möjligheten att använda en saab-strömbrytare som passar in i designen i bilen.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Vad händer när växlaren spelat igenom de skivor som finns laddade (alt. man har inga skivor i spelaren)? Ligger ingången aktiv trots att växlaren slutat spela? Hur väljer man om man ska spela från växlare eller cd:n i centralenheten?
    När växlaren spelat skiva sex går den till skiva ett och fortsätter. Ljudet avbryts inte då skivorna bytas.

    Man väljer mellan cd och växlare genom att trycka på "CD"
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  13. #13
    Klister: Vad var det för reläer och "brytare" du använde dig av?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Slither
    Klister: Vad var det för reläer och "brytare" du använde dig av?
    Jag vet inte exakt, men det var ett par små reläer som jag hittade på Elfa. Det stod att dom lämpade sig till audio. Jag lödade på dom på ett "experimentkort" och stoppade i en liten plastlåda som jag satte rca kontakterna på.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  15. #15
    Det här gick ju lättare än vad jag trott... Stod ju precis vilka kablar som hörde till vad bakom stereon. Inga svårigheter där inte. Blev grymt mycket bättre ljud än att köra via fm-sändare!!!

    Det jag gjorde var att köpa några kabelskor, samt claes ohlssons rca switch.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tingsryd
    Inlägg
    14
    Vilken rca switch menar du???
    SAAB 9000 AERO

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av DeaZ
    Vilken rca switch menar du???
    Det är längst ner på sidan. Artnr: 32-5488.

    http://www.clasohlson.se/shop/store/mai ... %3A00+AM#q

Liknande ämnen

  1. Byte av Orginalstereo 9-3
    Av Robban_I i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •