Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Köra hem en oskattad och obesiktigad bil?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350

    Köra hem en oskattad och obesiktigad bil?

    Tjena!

    Jag tänkte ställa på min bil om ca 1 månad.Men bilen är oskattad och obesiktigad och bilen står 10 mil hemifrån mej.Hur ska jag få hem den?Kan man få ett tillstånd och ta hem den eller hur ska man göra?Vill inte ha dyra böter.

    Mvh

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Ställ på den och beställ en besiktningstid.
    Du får köra den till besiktning.
    eller hyr en bilkärra.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Jo det är sant.Men frågan är hur det är med skatten också?Man kanske ska ringa vägverket och fråga?


    Mvh

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås, Sverige
    Inlägg
    308
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Jo det är sant.Men frågan är hur det är med skatten också?Man kanske ska ringa vägverket och fråga?


    Mvh
    Ställer du på den får du en viss tid på dig att betala skatten.... Bilen måste vara försäkrad...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Citat Ursprungligen postat av MrC
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Jo det är sant.Men frågan är hur det är med skatten också?Man kanske ska ringa vägverket och fråga?


    Mvh
    Ställer du på den får du en viss tid på dig att betala skatten.... Bilen måste vara försäkrad...
    Okej men man kan köra obesiktigat från där den står till hemmet?Eller till närmsta verkstad?

    Mvh

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    621
    Citat från vägverket:
    Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 350
    Citat Ursprungligen postat av Schnabeln
    Citat från vägverket:
    Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.
    Men frågan är då om 10 mil är förlång?Jag fick nerslag på brommsröret på bilen i höstats men jag bytte det.Sen orkade jag inte besiktiga om den.Den närmsta verkstan är ju min egen hemma hos mej Hur mycke böter för man annars om man skulle bli stoppad och man kör obesiktigat?Kan man få nått papper från vv att det är ok att jag kör 10 mil då till min verkstad eller hur det fungerar?

    Mvh

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Robin C
    Citat Ursprungligen postat av Schnabeln
    Citat från vägverket:
    Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.
    Men frågan är då om 10 mil är förlång?Jag fick nerslag på brommsröret på bilen i höstats men jag bytte det.Sen orkade jag inte besiktiga om den.Den närmsta verkstan är ju min egen hemma hos mej Hur mycke böter för man annars om man skulle bli stoppad och man kör obesiktigat?Kan man få nått papper från vv att det är ok att jag kör 10 mil då till min verkstad eller hur det fungerar?

    Mvh
    Åk i två bilar annars då. Om en åker en bit före så kan denna ringa om det är en poliskontroll. Då minskar riskerna att åka dit i alla fall. Men se till att inget annat händer, för försäkringsbolaget kan säkert bli kinkiga...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    obesiktigad/oskattad

    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Robin C":2qdghd9s
    Citat Ursprungligen postat av Schnabeln
    Citat från vägverket:
    Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation.
    Men frågan är då om 10 mil är förlång?Jag fick nerslag på brommsröret på bilen i höstats men jag bytte det.Sen orkade jag inte besiktiga om den.Den närmsta verkstan är ju min egen hemma hos mej Hur mycke böter för man annars om man skulle bli stoppad och man kör obesiktigat?Kan man få nått papper från vv att det är ok att jag kör 10 mil då till min verkstad eller hur det fungerar?

    Mvh
    Åk i två bilar annars då. Om en åker en bit före så kan denna ringa om det är en poliskontroll. Då minskar riskerna att åka dit i alla fall. Men se till att inget annat händer, för försäkringsbolaget kan säkert bli kinkiga... [/quote:2qdghd9s]

    Ja, eller ännu bättre; Kör 3 st, dvs en framför och 1 bakom. Då är risken mycket mindre att dom tar dig el ser ngt bakifrån. Jag gjorde det med min bil i ca 10 mil.Tar dom dig och du får en riktigt sur snut, kan nog ditt kort ligga risigt till. Men böter brukar oftast bli straffet. Lycka till!!
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    varför inte bara försäkra bilen och ställa på den om nu polisen skulle stana dig så vet ju inte dom hur långt du har åkt så det är bara att säga att du ska till närmaste verkstad

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 500
    Ställ på den och försäkra den, sen hoppas du på att OM du blir stoppad så är det en snäll polis.
    Brukar bli böter i värsta fall.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Vill trots allt föreslå att beställa besiktning, försäkra bilen och köra. Med eller utan kompisar före och efter.

    Jag skulle vilja se den polis som sätter dit dig för att vara på väg till besiktningen även om det är 50 mil dit!

    I BMW-forumet för några år sedan fanns följande inlägg:

    "Du får köra en obesiktad till till bilprovningen, men du får bara köra kortaste vägen till bilprovningen (inga avstickare från färdvägen eller stopp). Det behöver inte vara den närmaste bilprovningen heller, utan du kan välja en bilprovning i vilken del av Sverige som helst bara du inte gör några "utflykter" på vägen dit.

    Jag använde mig av det knepet för att hämta hem en bil jag köpt, som stod 45 mil härifrån. (Bokade en besiktning på en bilprovning 5 mil söder ut från där jag bor, åkte 45 mil norrut och hämtade bilen, när jag passerade hemmet så stannade jag helt enkelt och ringde och avbokade besiktningstiden). Kontrollerade allt innan med Polis, vägverket, försäkringsbolaget och bilprovningen. Alla var överens om att bara bilen var trafikförsäkrad så fick jag köra den närmaste vägen till valfri bilprovning i hela Sverige...

    ..bilen måste dock vara trafikförsäkrad och för att göra det så måste du ju "ställa på" bilen under den tid du kör till bilprovningen........ "

    Per L

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Ett alternativ, om bilen går fort, är att hålla full gas hela vägen hem så ingen polis hänger med
    ................. ...

    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Eller ta den på biltransportkärra.

    Eller låna en grönplåt.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Erick
    Eller ta den på biltransportkärra.

    Eller låna en grönplåt.
    Går inte, det blir lika olagligt som att köra utan...
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Beställ besiktningstid till nånstans i sverige, så löser det sig, så länge platsen du beställt tid på ligger i någerlunda färdriktningen.
    Har en kompis som blev stoppad med obesiktigad bil i Ljungby... Han var på väg till bilprovningen i Malmö... Polisen tyckte det var heeelt sjukt då killen i fråga kommer från Luleå. Han mena på att det är så långa köer till bilprovningen... Polis ringde SBP och kollade att han var bokad sen fick han vackert åka vidare utan problem, se bara till att ha trafik på bilen så är det 100% grönt..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    86
    Ett tips är ju att ringa snuten och förklara läget och fråga om du får köra hem den.
    Jag gjorde det med en gammal bil jag hade och det var inga problem, dom skrev ner regnummret på stationen.
    Audi A4 TSQ -04
    Saab ng900 SET -96

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Går faktiskt att bogsera annars

    Bilkärra är väl lämpligast om man inte vill ställa på den och så.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Går faktiskt att bogsera annars

    Bilkärra är väl lämpligast om man inte vill ställa på den och så.
    Får man bogsera en obesiktad bil på allmänn väg?
    Tror inte det.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    du får max 600kr i böter inget mer. till och från verkstad,samt besiktning är det som gäller.

    jag kvaddade min gröna när den va obes (körförbud) men dock påställd,(skattad och försäkrad) inga somhelst problem..
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

Liknande ämnen

  1. Köra med obesiktigad husvagn?
    Av Mr Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 14:52
  2. köpa obesiktigad/skattad bil hos handlare?
    Av A. Bengtsson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-11, 10:51
  3. Ställa på obesiktigad bil, besiktning?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 20:42
  4. Köpa en 9-3 -04 obesiktigad?
    Av damberg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 17:15
  5. Ok med obesiktigad bil på banträffar?
    Av Per W i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 19:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •