Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    552

    Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Efter bytet nu på förmiddagen konstaterade jag 14 dubb på varje framdäck. Mönstret är 5-6 mm. De kan väl vara en 4 år. 2 år på Aeron.

    Bak är alla dubb kvar.

    Om Aero/min körstil och dubb nu inte går ihop känns det hopplöst att köpa nya till nästa säsong.

    Kan det funka med dubbdäck utan dubb? Mönstret ser ju jättebra ut.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    49

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Angående dubbfria däck så är dessa bra, självklart aldrig lika bra som ett dubbdäck men dagens dubbfria som michelin, continental, nokian är bra däck.

    Dock så ska man passa sig för de billigare friktionsdäcken då dessa inte alls fungerar lika bra som dem lite dyrare.

    Nu tog jag bara dessa tre stora märken som exempel men de är iallafall ledande inom däckvärlden.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 747

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Citat Ursprungligen postat av ST
    När mer än 60% av dubben är borta i dubbdäck så är det körförbud på dessa, blir dyrt i en däckrazzia.
    Kan du verifiera detta påstående på något sätt?

    Treo>> Är dubben helt borta eller sitter det någon del kvar inne i hålet i däckklacken?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    49

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av ST
    När mer än 60% av dubben är borta i dubbdäck så är det körförbud på dessa, blir dyrt i en däckrazzia.
    Kan du verifiera detta påstående på något sätt?

    Treo>> Är dubben helt borta eller sitter det någon del kvar inne i hålet i däckklacken?
    Har ingen källa här på internet som säger att det är så men jobbar själv på däckverkstad. Dubbdäck är till för att ha dubb och skall inte köras utan själva dubben. Som sagt nere så får det inte skilja sig mer än viss %, helt fel av mig innan ber om ursäkt för det.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    552

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av ST
    När mer än 60% av dubben är borta i dubbdäck så är det körförbud på dessa, blir dyrt i en däckrazzia.
    Kan du verifiera detta påstående på något sätt?

    Treo>> Är dubben helt borta eller sitter det någon del kvar inne i hålet i däckklacken?
    LM>> De är kliniskt borta.

    Jag hittade inget om att antalet dubb skulle vara olagligt. Det enda i den riktningen jag hittade var på ett opel-forum där de sade att SBP struntade i antal dubb.

    Jag har ju inte märkt några stora problem med grepp men man kör ju lite efter förutsättningarna också.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 747

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Det enda i den riktningen jag hittade var på ett opel-forum där de sade att SBP struntade i antal dubb.
    Vad Bilprovningen godkänner och vad som är lagligt att köra med är två helt olika saker; själv har jag besiktat med sommardäck på en axel och dubbdäck på den andra vilket naturliogtvis är olagligt att köra med men Bilprovningen kontrollerar enbart att det sittare samma typ av däck på varje axel samt att dessa i sig har tillräckligt mönsterdjup och inga skador.


    ST>> Jag TROR du har fel på den punkten så en officiell källa vore intressant att se.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    49

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Det enda i den riktningen jag hittade var på ett opel-forum där de sade att SBP struntade i antal dubb.
    Vad Bilprovningen godkänner och vad som är lagligt att köra med är två helt olika saker; själv har jag besiktat med sommardäck på en axel och dubbdäck på den andra vilket naturliogtvis är olagligt att köra med men Bilprovningen kontrollerar enbart att det sittare samma typ av däck på varje axel samt att dessa i sig har tillräckligt mönsterdjup och inga skador.


    ST>> Jag TROR du har fel på den punkten så en officiell källa vore intressant att se.
    Ni får ursäkta mitt påstående självklart är det så att det inte får skilja sig en viss % mellan dubbarna, skyller på lite morgontrötthet !
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    429

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Det får skilja högst 25% i antalet dubb mellan däcken.

    http://www.teknikensvarld.se/files/0822 ... k-2008.pdf
    Längst ner på sidan 84.

  9. #9
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 939

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Citat Ursprungligen postat av Treo
    Kan det funka med dubbdäck utan dubb? Mönstret ser ju jättebra ut.
    Jag fattades dom flesta dubb i mina NF3 & fick ett jobbigt ljud i däcken så jag slet bort dom som fanns för att se om det berodde på att där bara fanns dubb kvar på halva däcket, körde så i en vinter innan jag bytte fälgar & däck. Det funkade bra, men är det isgata så får man ju anpassa sig lite då dubben saknas & dom inte är konstruerade för att användas utan dubb!

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    552

    Re: Hur bra är Nordfrost 3 med 14 dubb på varje däck fram?

    Max 25% skillnad innebär väl att jag måste plocka bort 70 dubb ur vardera bakhjulet för att bli laglig. Låter ju befängt ur säkerhetsperspektiv.

    Tack för alla råd!

    Jag tror jag kör en vinter till på dem. Känns det osäkert får jag väl byta två.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

Liknande ämnen

  1. Köpa Gislaved - NordFrost-5 Dubb? Vart?
    Av Mr_Andersson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 02:45
  2. smalare däck fram?
    Av kvistarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •