Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

  1. #1

    Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Hej Jag undrar om någon kan svara på 2 problem jag har med min bil.
    dels kan jag se blårök vid kallstarter, jag åker ibland mindre sträckor på någon mil i jobbet. Bilen drar olja ca 1 liter på ca 250 mil.

    Jag tycker den låter bra i motorn men är osäker vad jag ska lyssna efter.
    Känner ni till någon duktig och billig mekaniker i Västeråsområdet?

    Tips råd tas tacksamt emot

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    257

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Hej!

    1 liter på 250 mil låter mycket, oilsludge borde det inte var eftersom du har en -04:a. Kan det var turbon som börjar bli sliten? Bara en gissning.
    Säkert andra som kan detta bättre!

    Med vänlig hälsning
    Jonas.
    "Det kostar att ligga på topp"

    Min Saab 9-5 Aero på GARAGET.org

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Blårök tyder på att det kommer in olja i motorns förbränningsrum eller i avgaserna. De vanliga bovarna för detta brukar vara vevhusventilationen eller turbon. Dåliga ventiltätningar och kolvringar kan även orsaka dessa problem men det brukar vara mer sällsynt.

  4. #4

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Kan även vevhusventilationen krångla med en årsm 2004 ska inte det problemet vara bortbyggt. Hur kan jag provocera testa turbon själv för att se om den svarar som den ska.

    Finns det någon duktig verkstad/mekaniker i Västeråsområdet som man kan anlita. Saab i Västerås är inte att rekommendera då de är svindyra, och enligt rykte inte så bra heller.... Kan gärna åka någon mil om det finns bättre verkstäder inom 5 mils radie...

    Tack för svaren hittills!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Turbon är ju vanligtvis ganska enkel att kolla, ta loss inloppsröret och känn ifall turboaxeln glappar onormalt mycket.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Citat Ursprungligen postat av Rolwuld
    Känner ni till någon duktig och billig mekaniker i Västeråsområdet?
    http://www.arosallbilservice.com/ De har fått både ris och ros. Men är billigare än SAAB Björkmans.

    /Magnus
    9-5 2,3t SC -03

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Säkert turbon som håller på att ge upp, särskilt om den blåryker vid kallstart.

    Finns även åtgärder på 04an med VV'n, dels byttes oljefällan och plaströret till insugningscobran om oljestoppen saknades.
    Sedan är det inte ovanligt att den vita backventilen mellan spjällhus och oljefälla inte fungerar som den ska, utan måste bytas.

  8. #8

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Tack för tipsen så här långt!

    Får väl lämna in den på en verkstad så man få gå igenom bilen och få prisförslag på åtgärder.
    Blir väl dyrt men får kolla upp med försäkringen vad som täcks i den.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Turbon är ju vanligtvis ganska enkel att kolla, ta loss inloppsröret och känn ifall turboaxeln glappar onormalt mycket.
    Trodde jag också.....
    Pratade med en mekaniker som hade koll på det här, han menade att det inte alltid fanns något glapp på en dålig turbo.

    Min turbo (2,3t 9-5) glappar inte (åtminstone inget som går att känna med fingrarna), men bilen puffar ändå emellanåt blårök vid kallstart. Eftersom den gått snart 20 000 med originalturbo, så är det väl ändå inte mycket att be för. Jag tänker byta min, får väl hoppas det biter.

    //Mr MEP

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Turbon är ju vanligtvis ganska enkel att kolla, ta loss inloppsröret och känn ifall turboaxeln glappar onormalt mycket.
    Trodde jag också.....
    Pratade med en mekaniker som hade koll på det här, han menade att det inte alltid fanns något glapp på en dålig turbo.

    Min turbo (2,3t 9-5) glappar inte (åtminstone inget som går att känna med fingrarna), men bilen puffar ändå emellanåt blårök vid kallstart. Eftersom den gått snart 20 000 med originalturbo, så är det väl ändå inte mycket att be för. Jag tänker byta min, får väl hoppas det biter.

    //Mr MEP
    I vissa fall kan det bara vara tätningarna på turboaxeln som inte är helt täta och då kan turbon läcka ut olja utan att lagrena glappar. Sådana problem kan också bero på högt vevhustryck, bristfällig oljeretur till motorn eller för högt oljetryck.

    Oftast så är det ju dock mest en tidsfråga innan problem med tätningarna förvärras och leder till att lagerna tar stryk.

  11. #11

    Re: Oljeförbrukning Saab 9-5 2.3t årsmodell 2004

    Det var turbon som var boven!

    Hej jag hade bilen inne idag och de koppla loss nedre utgående slang till Intercoolern, om det är oljigt där så är det från turbon.
    Och då vi såg olja som rann därifrån så var problematiken löst...

    Så nu måste jag byta turbon iallafall, passar nog på att chippa efter det.
    tordes inte med blåröken.

Liknande ämnen

  1. Oljeförbrukning Saab 900 2.3
    Av fader i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 13:37
  2. Passar 15" vinterdäck en 9-3 årsmodell 2004?????
    Av swastikaeyes i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-30, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •