Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

  1. #1

    Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    som rubriken lyder.. köpte bilen igår. bilen stått stil sen juli 2010. jag åkte en sväng idag och tryckte gasen till botten bara testa bilen liksom. på 3an så hackade den 2 ggr å likadant med 4an. den hackar så det känns att hela bilen skakar (ganska kraftigt) å tappar fart. sen går han som en klocka igen.
    den e steg2 chippad så det märks nän man trycker på gasen.

    sen har den en "sport koppling" (vet ej va man kallar den) men det e en sån som låter när man växlar http://www.garaget.org/video/4425 (det kanske inte har med kopplingen att göra men så låter min)
    va kallas en sån? den e ganska dryg, man måste trycka kopplingen till botten annars går det inte att växla. enligt föra ägaren så det ska vara så på sån koppling, det tar lite tid innan man vänjer sig sa han.
    men man får den dära känslan om att kopplingen håller på att ta slut.. blev ja blåst eller ska det vara så på en sån sport-koppling eller va de nu hete

    MVH
    Mackan

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    Du kan prova med STP Injector Cleaner. Gjorde jag när min bil (hackade) på 3ans växel. Funkade perfekt sen

  3. #3

    Re: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Du kan prova med STP Injector Cleaner. Gjorde jag när min bil (hackade) på 3ans växel. Funkade perfekt sen
    okej tack för tipset e det en sån man blandar med bensinen?. kan det inte vara tändstiften?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    Kan absolut vara dåliga stift. Kan vara mycket annat också. Kolla stiften.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    113
    Medlem#
    8929

    Re: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    Citat Ursprungligen postat av talladega1998
    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Du kan prova med STP Injector Cleaner. Gjorde jag när min bil (hackade) på 3ans växel. Funkade perfekt sen
    okej tack för tipset e det en sån man blandar med bensinen?. kan det inte vara tändstiften?
    Som Brisse skrev. Kan vara stiften med. Men jag skulle prova med STP Injector Cleaner först. Finns att köpa på bensinmackar och meca/mekonomen. Kostar väl 50-70kr om jag minns rätt. Du häller det direkt i tanken.

  6. #6

    Re: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    Citat Ursprungligen postat av BulleN1987
    Citat Ursprungligen postat av talladega1998

    okej tack för tipset e det en sån man blandar med bensinen?. kan det inte vara tändstiften?
    Som Brisse skrev. Kan vara stiften med. Men jag skulle prova med STP Injector Cleaner först. Finns att köpa på bensinmackar och meca/mekonomen. Kostar väl 50-70kr om jag minns rätt. Du häller det direkt i tanken.
    okej hade tänkt byta olja, filter och stift. service me andra ord. ska testa me stp också.
    jag återkommer senare.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    463

    Re: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    Den rycker kraftigt säger du? Dåliga stift kan ge upphov till att bilen hackar vid acceleration. Men om det bryter kraftigt så att du nästan slår näsan i ratten så skulle jag börja fundera på hur mycket laddtryck du får? Kan mycket väl vara så att laddtrycksvakten går och bryter pga för högt ladd i och med att du säger att den är chippad.
    SAAB 9-3 Aero -01

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Saab 900 2.0T 98a hackar när man accelererar

    På min og9-3 med T7 så fick jag samma symptom med en dålig tändkassett. Stiften ger som någon annan sa lite småryck. Slår man näsan i ratten kan det vara värre problem. Bilen gick jättefint tills man gav fullt och kom upp runt 3000rpm så ryckte den kraftigt. Stiften och tändsystemet har det som jobbigast när förbränningen utvecklar störst moment dvs när cylindertrycket är som högst.

Liknande ämnen

  1. Saab 93 -99 2,0T hackar
    Av Theone1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 16:11
  2. Varför rycker det när man accelererar!?
    Av mrelmaco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 22:56
  3. Saab 900 t hackar
    Av Freddan_1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •