Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Blårök!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470

    Blårök!

    För ca en månad sen uppstod blårök när jag startade bilen (9-5, -01, drygt 8000 mil). Idag hände det igen. Sökte på ämnet och fick fram tråden "Vevhusventilationsuppgradering 9-5?".

    Jag plöjde igenom de åtta sidorna och fick fram att uppgradering av vevhusventilationen kan vara en bra investering (trots vaniljsås/majonäs/kolasås i oljepåfyllningsröret ). Blåröken beror troligen på sliten turbo. Om den i sin tur är sliten p.g.a. nuvarande (original) vevhusventilation har jag inte fått grepp om. Någon som vet?

    Förresten, vad kostar en ny turbo?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    kolla www.speedparts.se där har dom utbytesturbo till priser som STCS medlemmar har rabatt på om ja inte har helt fel.. rätta mej om ja har fel om rabatten.

    MVH
    Marcus

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470
    Om man inte vill ge sig på och byta på egen hand utan hellre överlåter inköp och byte åt en Saab-verkstad, hur mycket kan man då få punga ut med?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280
    det kan nog blir rätt dyrt ska du se ......du har ingen polare som kan hjälpa dig att byta turbon..... är rätt simpelt om man inte har tummen mitt i handen dvs
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    hmmm exempel på saab kostarnader.. saab skulle ta ner min växellåda o byta kopplingen och en gjutjärnsdel som har exploderat.. som håller fast motorfästet bak på 900an. bara för arbetet skulle dom ha 20000-25000 och det skulle ta 2 veckor.. bara delarna kostar 6700 ifrån mekonomen typ..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470
    He, he... Ok, det blir alltså till att göra det själv! Jag har inte tummen mitt i handen, men är lite osäker på om jag fixar det på egen hand. Har kikat lite på anvisningen på Speedparts hemsida. Verkar ju inte för avancerat, men det dyker ju ändå upp en del frågetecken. Det blir till att ta itu med dem när det är dags för byte.

    Först och främst ska jag uppgradera vevhusventilationen och se om det löser problemet med blåröken.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    förresten så har speedparts en egen verkstad kolla annars vad dom ska ha för jobbet.. Själv så hade ja bytt själv.. har börjat komma in i saab-mekar-gängorna.. så man börjar vet att den skruven går dit o det.. Har ett minne för varje skruv var dom ska sitta Det älskar jag att ja har.. på så viss så har man aldrig skruvar över eller för få skruvar

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470
    Så där, ja! Då var vevhusventilationen uppgraderad. Vilket meck! Var inte det lättaste att komma åt. Jobbade endast via motorhuven, men det gick till slut.

    Hela satsen gick på 1070 kr. Den innhöll vevhusvent.sats, bussning, slangar och oljefälla. Med den nya oljefällan skulle jag slippa borra, enligt killen bakom disken. Men ack så fel han hade. Hålet i nya fällan var som i originalfällan, så det blev till att borra i originalet ändå. Men det gör inget, blir återbäring på 145 kr!

    Förresten, vad görs slangarna av? Måste vara något exklusivt material, för en av dem gick på 264 kr (dyraste prylen i hela satsen)!



    P.S. Vad det sprakar när man kortsluter med hylsa och förlängare, om man inte har kopplat ifrån batteriet. Fin-fint! D.S.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Du akta dej för det där me kortisar i elsystemet.. inte allt för bra.. och det är inga små strömmar som ett batteri innehåller men visst det är jävligt kul

  10. #10
    Jag har uppdaterat 9-5:n med det senaste kitet och den ryker fortfarande vi start.
    SAAB var det som gjorde uppdateringen, annars går bilen som den skall.

    Någon som har en förklaring.

    Man blir rätt nervös när man ser det i backspegeln vid start.

    Bytte från Mobil! till Shell olja vid förra oljebytet (var 1000:e mil) och nu har den sörplat i sig lite mer olja än innan.
    9-5 2,3t SC -02

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Jag har uppdaterat 9-5:n med det senaste kitet och den ryker fortfarande vi start.
    SAAB var det som gjorde uppdateringen, annars går bilen som den skall.

    Någon som har en förklaring.

    Man blir rätt nervös när man ser det i backspegeln vid start.

    Bytte från Mobil! till Shell olja vid förra oljebytet (var 1000:e mil) och nu har den sörplat i sig lite mer olja än innan.
    * Ryker den vid gaspådrag (när turbon laddar) även fast den är varm?
    * När du startar motorn kall, hörs det ett tydligt vinande ljud från mitten-höger sida av motorrummet (från förarsätet sett)?

    Känner du igen båda eller någondera borde du nog ta och kolla upp hur stort glapp du har i turbon... Risken finns tyvärr att det kan ha hänt nåt med den. Om du inte känner igen ovanstående problem har jag även hört att det höga trycket i vevhuset faktiskt kan skjuta packboxar, vilket då orsakar oljeläckage. Vanligtvis på höger sida av motorn eller mot växellådan... Klart värt att kolla upp hur som helst.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    470
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    ...kolla upp hur stort glapp du har i turbon...
    Exakt vad innebär glapp i turbon? Läckage?

  13. #13
    Den ryker bara i bland och endast kall då den stått 8 timmar, grått och fint i avgasröret vid långkörning och inga missljud vid turbon vid start.
    9-5 2,3t SC -02

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    grått och fint i avgasröret vid långkörning
    Min bils avgaser när den är varm är praktiskt taget osynliga...

    Har du möjlighet att kolla läckage enligt mitt tips i denna tråd? Nyfiken på vad/var det kan vara...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av =Jack=
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    ...kolla upp hur stort glapp du har i turbon...
    Exakt vad innebär glapp i turbon? Läckage?
    Att det är sliten.

    Vad det praktiskt innebär får någon annan gärna förklara, men såvitt jag förstått saken (OBS! Teori):

    Turbinens axel har normalt inget lager, utan glider mot en tunn oljehinna som agerar glidlager. Jag gissar att det sitter någon form av bussningar i ytterkant på detta "lager" för att hindra oljan att läcka ut på vare sig avgas- eller insugssidan. Om dessa slits ut kommer ju den oljan sippra ut på endera sidan.

    Läckage på insugssidan = läckage ut i tryckrören. Oljan kommer då att tryckas in i motorn och förbrännas så gott det går (med mer eller mindre blårök som följd) alternativt skickas in via avlastningsventilen in på insugssidan igen. Detta innebär ju också att man med tiden samlar på sig olja i alla trycksatta rör samt intercooler, vilket leder till rejält sämre kylning i IC:n och sämre prestanda i och med att oljan blandas in i bränsle/luftblandningen och således sänker oktantalet på bränslet...

    Läckage på avgassidan = olja rakt ut i avgasystemet (~800-950 grader C) vilket då också ger mer eller mindre blårök beroende på mängd.

    Observera att detta är min teori... Någon annan får givetvis fylla i här om jag är på en längre cykeltur än jag beräknat...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    grått och fint i avgasröret vid långkörning
    Min bils avgaser när den är varm är praktiskt taget osynliga...

    Har du möjlighet att kolla läckage enligt mitt tips i denna tråd? Nyfiken på vad/var det kan vara...
    Samma här på min bil, ingen färg alls på avgaser och det luktar ingen olja.
    Jag skall kolla i motorn vid tillfälle om det finns någon olja den tryckt ut.
    9-5 2,3t SC -02

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Samma här på min bil, ingen färg alls på avgaser och det luktar ingen olja.
    Jag skall kolla i motorn vid tillfälle om det finns någon olja den tryckt ut.
    Hunnit kolla än? *nyfiken*
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Samma här på min bil, ingen färg alls på avgaser och det luktar ingen olja.
    Jag skall kolla i motorn vid tillfälle om det finns någon olja den tryckt ut.
    Hunnit kolla än? *nyfiken*
    Nä nu kör jag mest mc till jobb och för skoj, det är ju ganska trångt att bara snabbt kika ner i motorrumme, har bilen i ett garage och bor i lägenhet så den står där och samlar damm för tillfället.
    9-5 2,3t SC -02

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Samma här på min bil, ingen färg alls på avgaser och det luktar ingen olja.
    Jag skall kolla i motorn vid tillfälle om det finns någon olja den tryckt ut.
    Hunnit kolla än? *nyfiken*

    Jag bytte till en 2.3t 2002 i stället och sedan kom pressmeddelandet om 8 års retroaktiv motorgaranti pga oil sludge, och där tror jag att svaret är.

    Gamla bilen led av oil sludge trots att jag bytt olja vid 1 000mil mm.
    9-5 2,3t SC -02

  20. #20

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Jag har uppdaterat 9-5:n med det senaste kitet och den ryker fortfarande vi start.
    SAAB var det som gjorde uppdateringen, annars går bilen som den skall.

    Någon som har en förklaring.

    Man blir rätt nervös när man ser det i backspegeln vid start.

    Bytte från Mobil! till Shell olja vid förra oljebytet (var 1000:e mil) och nu har den sörplat i sig lite mer olja än innan.
    * Ryker den vid gaspådrag (när turbon laddar) även fast den är varm?
    * När du startar motorn kall, hörs det ett tydligt vinande ljud från mitten-höger sida av motorrummet (från förarsätet sett)?

    Känner du igen båda eller någondera borde du nog ta och kolla upp hur stort glapp du har i turbon... Risken finns tyvärr att det kan ha hänt nåt med den. Om du inte känner igen ovanstående problem har jag även hört att det höga trycket i vevhuset faktiskt kan skjuta packboxar, vilket då orsakar oljeläckage. Vanligtvis på höger sida av motorn eller mot växellådan... Klart värt att kolla upp hur som helst.
    Jag har vinande ljud men det är när jag vrider om tändningen i första läget.
    Tyckte jag fick en liten blårök vid startögonblicket när jag skulle åka till jobbet i dag.
    Ska kolla om samma inträffar vid hemfärd i kväll
    VV är uppdaterad.
    Har även varit på mekonomen som friskförklade bilen när dom tröttnade på mitt tjat om turbon.
    Inget vinande ljud vid start

Liknande ämnen

  1. blårök 9-5 2.3t 98
    Av jenstridh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 22:56
  2. Blårök 9-3 -01
    Av Mailman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 22:12
  3. Blårök
    Av Johan.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •