Citat Ursprungligen postat av christer97
Jag har vinande ljud men det är när jag vrider om tändningen i första läget.
Tyckte jag fick en liten blårök vid startögonblicket när jag skulle åka till jobbet i dag.
Ska kolla om samma inträffar vid hemfärd i kväll
VV är uppdaterad.
Har även varit på mekonomen som friskförklade bilen när dom tröttnade på mitt tjat om turbon.
Inget vinande ljud vid start
Nytt liv i en nästan 7 år gammal tråd..? Jaja.
* Vinljudet när du vrider om nyckeln är med all sannolikhet bränslepumpen. Den ska låta så nån sekund för att den bygger bränsletryck inför starten.
* En liten blårökspuff vid kallstart är inget ovanligt på dessa motorer, det enda sättet jag vet idag att bli av med det är kolvbyte + rengöring av alla rör (och IC) mellan insugskobran till spjällhus plus vevhusventilationen. Så jag skulle inte göra nåt alls om jag hade de symptomen.
* Ang turbons skick är nog enda sättet att veta säkert att mecka fram så att du kommer åt turboimpellern och känna om den glappar. Men om du har bra tryck när du skickar pjäxan i pannrummet och röken inte blir svart är oddsen bra att den mår prima. Lite grårök och doft av bensinavgaser kan det bli pga att den går fetare (mer bensin), men den ska inte ryka svart och lukta bränd olja..