Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Egypten, Hurghada

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    4

    Egypten, Hurghada

    Tjenixen gott folk!

    Ska följa med en polare till Egypten i Maj. Har ni några generella tipps om vad man ska göra, vad som absolut är puckat och är fett NONO att göra?

    Tex, vad man ska äta, vad man inte ska äta, någon sorts spruta som är vettigt att ta innan?

    Har hört att det är vanligt att man åker på magsjuka där nere? finns det något vettigt att inta för att förhindra detta? Tråkigt att råka på rännskita mitt i allt...

    Hur är det med risken att bli rånad en blöt kväll? Vad ska man jämföra med? En blöt kväll i pite är ju 0.01% risk att något sådant skulle hända.

    Taxi chaffisar? Har hört både det ena och det andra, något speciellt man ska tänka? Fan 2 st norrlänningar i ett förklenat stadie kl 04:00 hur illa är det?

    Har även hört att det ibland dyker upp barn som vill "växla" pengar, som man ska se upp för?

    Något resemål som man måste göra?

    Snorkla har jag hört att det är gode så fett att göra, ifall man lyckas komma med någon båt en bit ut på en ö. Vad kostar detta? Låter helvetes kul om inte annat.

    Sen då pyramiderna. Inte varje dag man är i Egyptien. Och är en "måste" grej, Vad kostar en bussreda dit samt retur?

    Eftersom detta är ju ett så kallat "muslim" land så hur är det med alkoholen för att vara ärlig?

    Finns det sprit att köpa hem till bra pris i något supermarket? Har hört någonting om någon 48h regel från ankomst?

    Vi får äta samt dricka hur mycket vi vill mellan 10:00 - 24:00 på hotellet. Hur är det ute på krogen?

    kan väll lägga in som en sidnotering att jag är 21 år och min polare är 22.

    Tack på förhand för svar!

    (Eventuella dåliga meningsuppbyggnader skyller jag på rommen som har förtärts ikväll)

    //Henrik
    BMW 740I - 97.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Egypten, Urughada

    Det enda jag har att bidra med är att apelsinjuice och liknande är svindyrt i jämförelse med öl/sprit. En polare var där för några veckor sen.

    Jag tror att jag träffar honom imorgon så jag kan fråga ut honom lite då.
    9-3 2,0t -01

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Egypten, Urughada

    sprit och muslimskt land brukar ju inte gå direkt hand i hand, så den delen tror jag inte blir sådär jättesmidig.

    Känns kanske inte som ett resmål man åker för att festa på.

    Mina föräldrar var där för något år sedan, men de var ju där för att se på pyramider, div gravar osv.
    Det hade jag personligen sett som det roligaste på en sånn resa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kortedala, Göteborg
    Inlägg
    296

    Re: Egypten, Urughada

    Misstänker att det är Hurghada du menar, jag var där i slutet av januari förra året.

    Mycket beror på vilken del av staden du ska bo i. Ska du bo i nya delen så är det rätt lungt, men ska du bo i gamla delen så finns det en del saker att tänka på.

    Vi bodde i gamla delen när vi var där. Vi åt ute första kvällen, resten av veckan åt vi på hotellet. Tolka det hur du vill.

    Antagligen var hotellet sämst om man tänker ekonomiskt, fanns mycket billigare ställen. Frukosten på hotellet kostade runt 20kr för frukostbuffé. Middag käkade man för en hundring ungefär med ett gäng öl till.

    Hotellen säljer öl/sprit, och det fanns en affär till i gamla delen av stan som sålde riktig dryck. Där var vi aldrig dock.

    Ska du handla så ska du tro att alla blåser dig, för det gör dom. Jag gjorde det till en sport och skojade tillbaka men kompisen blev lurad några gånger.

    Tycker absolut att du ska dyka när du är där, du kan få numret till intruktören vi hade där. Hon bor i Sverige i vanliga fall men är nere i Egypt titt som tätt.

    Har du några frågor så kan du dra iväg ett PM. Jag har även en DVD från en av dagarna vi var ute vid ett rev och dök. Kan kanske skicka över den på nåt sätt.
    Magnus Augustsson
    og9-3SE 225hk/340nm

  5. #5
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959

    Re: Egypten, Urughada

    Åk All-Inclusive. Blir klart billigast och då kan du dricka/äta så mycket du vill. Dessutom vettig mat. De är noga med hygienen på hotellen för att inte få dåligt rykte hos resebolagen.
    Vad gäller nöjen kanske detta kan vara något? http://www.hedkandibeachbar.com/
    Vi funderade på att dra dit när vi var där, men gamla och trötta som vi var så fastnade vi i hotellbaren. Blev både billigt och blött där.

    Tyvärr åkte jag och polaren på magsjuka, men jag skulle tro att det beror på vår känsliga mage och lite slarv med att tvätta händerna efter att vi tagit i pengar. Pengarna är nämligen en grym bakteriespridare. Så tänk på det. Hantera pengar så lite som möjligt.

    Vi åkte även ut till en liten ö i Röda havet för snorkling och jag skulle nog tro det är den underbaraste naturupplevelsen jag varit med om. Det är ett absolut måste!


  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    4

    Re: Egypten, Hurghada

    Hehe, bra att veta hur stället stavas till en början Har ändrat topicen nu.

    Den där baren du länkade till Stoffe verkade ändå inte helt fy skam, tyckte mig se någon söt tjej där

    Tror vi kommer att passa oss för att äta någonting utanför hotellet. Vi åker ju ändå till ett hotell som är all inclusive så. är nog mest orolig för att råka på någon sorts magsjuka.

    Vi kommer att bo på följande hotell :

    http://www.ving.se/hotel/hotelMaster.as ... tegoryId=1

    nu vet jag inte om detta hotell är i nya delen eller ifall det är i den gamla delen.

    Dyka kommer jag då inte att göra i alla fall då mina bihåler är inte gjorda för djupa vatten. Sen att jag är för feg att prova på det är en annan femma
    Men snorkla däremot. Det gjorde jag i grekland senast och det var jävligt kul!
    BMW 740I - 97.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kortedala, Göteborg
    Inlägg
    296

    Re: Egypten, Hurghada

    Citat Ursprungligen postat av kahlis
    Hehe, bra att veta hur stället stavas till en början Har ändrat topicen nu.

    Den där baren du länkade till Stoffe verkade ändå inte helt fy skam, tyckte mig se någon söt tjej där

    Tror vi kommer att passa oss för att äta någonting utanför hotellet. Vi åker ju ändå till ett hotell som är all inclusive så. är nog mest orolig för att råka på någon sorts magsjuka.

    Vi kommer att bo på följande hotell :

    http://www.ving.se/hotel/hotelMaster.as ... tegoryId=1

    nu vet jag inte om detta hotell är i nya delen eller ifall det är i den gamla delen.

    Dyka kommer jag då inte att göra i alla fall då mina bihåler är inte gjorda för djupa vatten. Sen att jag är för feg att prova på det är en annan femma
    Men snorkla däremot. Det gjorde jag i grekland senast och det var jävligt kul!
    Hotellet du länkade till ligger i nya delen.
    Magnus Augustsson
    og9-3SE 225hk/340nm

Liknande ämnen

  1. Hyra MC i Egypten/Tunisien/Turkiet?
    Av dieselsmog i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •