Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Har råkat ut för den här finanskrisen och blivit av med jobbet...har tidigare funderat på detta med taxi. Nån här som har en aning om det finns jobb? Bor i Örebro så om nån insatt vet nåt så vore det kanon!

    Mvh//John
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Att köra taxi är inte särskilt lukrativt, ska man tjäna pengar är det ju rätt mycket obekväm arbetstid som gäller.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Enligt vad arbetsförmedlaren som pratade för oss idag var de enda som det lider underskott just nu, förskolelärare.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Om du inte har krav på att köra heltid på dagtid, så finns det helt klart jobb.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    H-borg
    Inlägg
    36

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Hej,
    eftersom det oftast är hög personalomsättning på taxichaffisar, så brukar det alltid finnas nån plats ledig. Lättast att komma in är att börja som extrachaufför, därefter kan man få erbjudande om heltidtjänster. Vet inte hur konjukturen har drabbat taxinäringen i Örebro, men här i Helsingborg så märks den av....Har du
    kört tidigare? Har du legitimationen? Kan bara nämna att taxi är inget yrke - det är en livstil.
    Cadillac Seville STS
    www.garaget.org/?car=77129

  6. #6
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Behövs alltid folk!!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Här i Norrköping har de stora bolagen det ganska tufft just nu, folk hoppar taxi till krogen, från bion osv. De har ganska stora problem med lönsamheten just nu.

    Sen har jag en kund i en stad stor som örebro, en liten "skutt" enskild åkare med 3 bilar som har två anställda som kör helt på provision... Han lyckades iaf göra ett resultat på ca 350k, då tar han inte ut lön (enskild firma) och det tycker jag är ganska bra ändå.

    Av rapporterna att läsa så är den tiden man ska köra om man vill tjäna deg mellan 17-05, sen får man ju inte köra för länge utan vilotider.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Att köra taxi är inte särskilt lukrativt, ska man tjäna pengar är det ju rätt mycket obekväm arbetstid som gäller.
    ... Eller att köra handikappbuss, som jag!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Hej! Jag började köra taxi för en månad sedan, blev varslad från volvo pv efter 4 år.
    jag trivs bra med det, gillar man att köra bil och träffa folk är det kanon.
    klart att konjukturen har drabbat taxi också men här i göteborg finns det att göra, finns ju färdtjänster, västtrafik, mfl som är utöver "vanliga" kunder. Vet inte hur just detta är där du bor.

    kör själv prestationslön, ju mer man jobbar ju mer tjänar jag.

    mvh Robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Kul att höra att det finns jobb iaf Har jobbat inom service branchen ett tag och trivdes mycket bra...älskar att köra bil och är ett nattdjur. Så det borde passa rätt bra då

    Får jag fråga ungefär hur mycket du får ut på en månad?
    Citat Ursprungligen postat av Robban_GBG20
    Hej! Jag började köra taxi för en månad sedan, blev varslad från volvo pv efter 4 år.
    jag trivs bra med det, gillar man att köra bil och träffa folk är det kanon.
    klart att konjukturen har drabbat taxi också men här i göteborg finns det att göra, finns ju färdtjänster, västtrafik, mfl som är utöver "vanliga" kunder. Vet inte hur just detta är där du bor.

    kör själv prestationslön, ju mer man jobbar ju mer tjänar jag.

    mvh Robban
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    [quote="JohnM"]Kul att höra att det finns jobb iaf Har jobbat inom service branchen ett tag och trivdes mycket bra...älskar att köra bil och är ett nattdjur. Så det borde passa rätt bra då

    Får jag fråga ungefär hur mycket du får ut på en månad?


    Jobb finns alltid i taxibranschen mer eller mindre, jag lovar!
    Jobbar du nätter och helger, särskilt helger då drar du in dom stora pengarna (egen erfarenhet :P)
    men vardagar så är det hyfsat dött på nätterna.

    Nu har jag inte jobbat varje dag eller fulla timmar så jag vet faktist inte vad jag tjänat ännu, det funkar ju såhär att alla kontantkörningar så behåller du kontanterna du får utav kunderna, sen har du ju kreditkörningar(kontokort) som du bara har ett kvitto på och signatur, även samma med färdtjänster osv, inga kontanter förutom en liten egenavgift i vissa fall. alla kreditkvitton osv lämnar du till droskägaren, som sedan räknar ut hur mycket kontanter och krediter du kört in, har du haft JÄTTEmkt kontantkörningar kan det hända att du måste betala lite av pengarna du tjänat till droskägaren eller samma sak har du haft mycket krediter ska du ha pengar av droskägaren.

    efter varje pass när du "stämplar ut" från datorn i bilen så har du en sammanställning på allt du kört in som du även ger till din chef.

    I runda slängar tjänar jag själv 50% av det inkörda, dvs kör jag in 2000 kr, behåller jag 1000kr.

    Mvh robban
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Citat Ursprungligen postat av Robban_GBG20
    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Kul att höra att det finns jobb iaf Har jobbat inom service branchen ett tag och trivdes mycket bra...älskar att köra bil och är ett nattdjur. Så det borde passa rätt bra då

    Får jag fråga ungefär hur mycket du får ut på en månad?


    Jobb finns alltid i taxibranschen mer eller mindre, jag lovar!
    Jobbar du nätter och helger, särskilt helger då drar du in dom stora pengarna (egen erfarenhet :P)
    men vardagar så är det hyfsat dött på nätterna.

    Nu har jag inte jobbat varje dag eller fulla timmar så jag vet faktist inte vad jag tjänat ännu, det funkar ju såhär att alla kontantkörningar så behåller du kontanterna du får utav kunderna, sen har du ju kreditkörningar(kontokort) som du bara har ett kvitto på och signatur, även samma med färdtjänster osv, inga kontanter förutom en liten egenavgift i vissa fall. alla kreditkvitton osv lämnar du till droskägaren, som sedan räknar ut hur mycket kontanter och krediter du kört in, har du haft JÄTTEmkt kontantkörningar kan det hända att du måste betala lite av pengarna du tjänat till droskägaren eller samma sak har du haft mycket krediter ska du ha pengar av droskägaren.

    efter varje pass när du "stämplar ut" från datorn i bilen så har du en sammanställning på allt du kört in som du även ger till din chef.

    I runda slängar tjänar jag själv 50% av det inkörda, dvs kör jag in 2000 kr, behåller jag 1000kr.

    Mvh robban
    Okej då hänger jag med...ringde taxi kurir här i stan och dom hade dåligt med jobb just nu sa dom! Så det var ju lite oroväckande. Men det borde ju finnas en massa andra också! Som jag förstår det finns det massor av åkare som ansluter sig till tex kurir också? Sen hur man får tag på dom är ju en annan femma!
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Okej då hänger jag med...ringde taxi kurir här i stan och dom hade dåligt med jobb just nu sa dom! Så det var ju lite oroväckande. Men det borde ju finnas en massa andra också! Som jag förstår det finns det massor av åkare som ansluter sig till tex kurir också? Sen hur man får tag på dom är ju en annan femma![/quote]


    Ska du köra taxi, kör för ett större och känt bolag, inte för några friåkare eller dom här ostripade bilarna med en liten skylt på taket.. bara ett tips
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Re: Hur ser du ut med jobb i taxibranchen?

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Att köra taxi är inte särskilt lukrativt, ska man tjäna pengar är det ju rätt mycket obekväm arbetstid som gäller.
    Jag kör taxi i Uppsala och jobbar måndag - fredag 06:35 - 17:30 och jag tjänar 25.000:-/mån före skatt inklusive semesterersättning. Det tycker jag är ganska bra för att vara ett olukrativt arbete med ganska bekväma arbetstider med tanke på hur fritt jag egentligen disponerar mina raster och min tid under arbetsdagen.

    Normalt är att man tjänar ungefär 38% av inkört efter att man har dragit bort taximomsen på 6%. Jag brukar räkna lite snabbt med 25% av inkört för att få veta hur mycket jag tjänat efter skatt och moms.. det stämmer hyfsat.

    Sen är det ju som alltid att ju mindre stad eller samhälle desto mer samhällsbetalda körningar (sjukresor, färdtjänst, skolskjuts osv) och den typen av körningar är mindre känsliga för konjunkturläget än t.ex. Arlandakörningar och krogkörningar.

    Sen är det ju faktiskt rätt kul att köra taxi också.. man får köra mkt bil (jag snittar 650 mil stadskörning i månaden) och träffa mängder av folk av alla dess slag (en del jävligt udda). Det är inget jag vill göra till pension (eftersom jag normalt pluggar) men jag tänkte ta ett par terminer bakom ratten efter tre år som extra- och sommarförare.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

Liknande ämnen

  1. Söker jobb som lastbilschaufför
    Av TurboLamko i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 20:01
  2. Garanti på AC-jobb
    Av JPR i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 11:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •