Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    7

    Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Jag har en 95 AERO 2004 (automat). Nu har jag steg 1 men funderar att uppgradera till steg 3. Är det någon som har någon erfarenhet om just det, framförallt på en automat? Jag förväntar mig inga underverk med denna uppgradering men någonting vill man ju ha för pengarna. Just ni har jag steg 1 från BSR och funderar på steg 3 från BSR.
    Tacksam för erfarenheter
    9-5 AERO 2004 (automat) steg 3 från BSR

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 989
    Medlem#
    6220

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Hej!

    Kan ju direkt säga att det kommer kännas som natt och dag mellan ett steg1 och steg3

    steg1 ger ju inte värst mkt på en aero aningen i mellanregistret, men steg3 så har du mer i mellan och även en massa på toppen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Kan bara instämma med föregående talare. Det är jätteskillnad mellan dessa steg.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Instämmer

    Ett steg1 är bortkastade pengar enligt mig på en Aero. Blir lite bättre men inte mycket.
    Ett steg3 är VERLIKGEN kul

    Automaten håller helt ok för mig men jag försöker att inte dra den för hårt på 1'an och 2'an. Byt olja i automaten tätare hjälper att hålla den i gott skick.

    Mvh
    Christof

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Hej,

    Erfarenheter av Maptuns program:
    9-5 Aero automat m/03 steg 1, ger en otrolig skillnad mot orginal.
    http://www.garaget.org/video/088oukx2sj35
    Jämförelse med 9-5 Aero m/01 manuell 230 hk. utan steg 1 kör manuella ifrån automaten lätt. med steg 1 gör automaten ifrån manuella bilen. Bränsleförbrukningen minskar en hel del med st1 trevligare karraktär på effektkurvan.

    9-5 Aero automat/mauell m/03 och m/05 Steg 2 BioPower E85 Maptun ger på automaten ca 290 hk(e85) och manuella ca 280 hk.
    Stor skillnad på automataren med st1+ och st2+ mycket trevlig karraktär i motorn, drar härligt på toppen och med bensin i tanken går det att köra över 90 mil på en tank, e85 drar mera.
    http://www.garaget.org/video/zi7g1k11x8bv
    Den manuella drar även den mycket mindre, härligt register på motorn. Går otroligt bra i fart.
    Jag valde BioPower program för att kunna bla köra på e85 samt att s/w är skonsam mot automatlådan.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    137

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Kan ju direkt säga att det kommer kännas som natt och dag mellan ett steg1 och steg3

    steg1 ger ju inte värst mkt på en aero aningen i mellanregistret, men steg3 så har du mer i mellan och även en massa på toppen.

    Mvh

    gäller även detta og93 aero?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 468

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Erfarenheter av Maptuns program:
    9-5 Aero automat m/03 steg 1, ger en otrolig skillnad mot orginal.
    http://www.garaget.org/video/088oukx2sj35
    Jämförelse med 9-5 Aero m/01 manuell 230 hk. utan steg 1 kör manuella ifrån automaten lätt. med steg 1 gör automaten ifrån manuella bilen. Bränsleförbrukningen minskar en hel del med st1 trevligare karraktär på effektkurvan.

    9-5 Aero automat/mauell m/03 och m/05 Steg 2 BioPower E85 Maptun ger på automaten ca 290 hk(e85) och manuella ca 280 hk.
    Stor skillnad på automataren med st1+ och st2+ mycket trevlig karraktär i motorn, drar härligt på toppen och med bensin i tanken går det att köra över 90 mil på en tank, e85 drar mera.
    http://www.garaget.org/video/zi7g1k11x8bv
    Den manuella drar även den mycket mindre, härligt register på motorn. Går otroligt bra i fart.
    Jag valde BioPower program för att kunna bla köra på e85 samt att s/w är skonsam mot automatlådan.

    Mvh
    Johan
    Är det inte tvärtom? 280 på automaten och 290 på manuella lådor? Har aldrig hört talas om ett "stegprogram" där effekten är högre med automatlådor än manuella lådor..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Erfarenheter av Maptuns program:
    9-5 Aero automat m/03 steg 1, ger en otrolig skillnad mot orginal.
    http://www.garaget.org/video/088oukx2sj35
    Jämförelse med 9-5 Aero m/01 manuell 230 hk. utan steg 1 kör manuella ifrån automaten lätt. med steg 1 gör automaten ifrån manuella bilen. Bränsleförbrukningen minskar en hel del med st1 trevligare karraktär på effektkurvan.

    9-5 Aero automat/mauell m/03 och m/05 Steg 2 BioPower E85 Maptun ger på automaten ca 290 hk(e85) och manuella ca 280 hk.
    Stor skillnad på automataren med st1+ och st2+ mycket trevlig karraktär i motorn, drar härligt på toppen och med bensin i tanken går det att köra över 90 mil på en tank, e85 drar mera.
    http://www.garaget.org/video/zi7g1k11x8bv
    Den manuella drar även den mycket mindre, härligt register på motorn. Går otroligt bra i fart.
    Jag valde BioPower program för att kunna bla köra på e85 samt att s/w är skonsam mot automatlådan.

    Mvh
    Johan
    Är det inte tvärtom? 280 på automaten och 290 på manuella lådor? Har aldrig hört talas om ett "stegprogram" där effekten är högre med automatlådor än manuella lådor..
    Hej,
    Programet på manuella ska ge runt 285 hk, automaten ca 290 hk dock är min s/w lite påställt så lite mera effekt finns. Begränsningarna görs oftas på vridmomenten som på automaten håller sig generellt runt 400-420 Nm och manuella runt 440 Nm.
    Maptun verkar ha avskaffat steg-förfarandet och visar istället effekten i olika trappstegsnivåer.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    7

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Jag litar på er. Steg 3 från BSR beställt. Har ju redan steg 1 så uppgraderingen får ske via datorn till PPC boxen. Övrig montering tänkte jag göra själv.
    9-5 AERO 2004 (automat) steg 3 från BSR

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 468

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Är det inte tvärtom? 280 på automaten och 290 på manuella lådor? Har aldrig hört talas om ett "stegprogram" där effekten är högre med automatlådor än manuella lådor..
    Hej,
    Programet på manuella ska ge runt 285 hk, automaten ca 290 hk dock är min s/w lite påställt så lite mera effekt finns. Begränsningarna görs oftas på vridmomenten som på automaten håller sig generellt runt 400-420 Nm och manuella runt 440 Nm.
    Maptun verkar ha avskaffat steg-förfarandet och visar istället effekten i olika trappstegsnivåer.

    Mvh
    Johan
    Fast effekten har ju med vridet att göra. Du kan inte bara öka på mer hästar om du då inte ändrar effektkurvan. Det måste i så fall vara så att automaten släpper av på vridet på högre varv än den manuella lådans mjukvara. Är det som du säger så kommer maxeffekten på en automatlåda vid ett högre varvtal än den gör på en med manuell låda.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Johan S

    Hej,
    Programet på manuella ska ge runt 285 hk, automaten ca 290 hk dock är min s/w lite påställt så lite mera effekt finns. Begränsningarna görs oftas på vridmomenten som på automaten håller sig generellt runt 400-420 Nm och manuella runt 440 Nm.
    Maptun verkar ha avskaffat steg-förfarandet och visar istället effekten i olika trappstegsnivåer.

    Mvh
    Johan
    Fast effekten har ju med vridet att göra. Du kan inte bara öka på mer hästar om du då inte ändrar effektkurvan. Det måste i så fall vara så att automaten släpper av på vridet på högre varv än den manuella lådans mjukvara. Är det som du säger så kommer maxeffekten på en automatlåda vid ett högre varvtal än den gör på en med manuell låda.
    Hej,

    Hur det tekniskt fungerar är jag inte rätt person att svara på.
    Se saab, hirsch och de övriga trimmföretagens hemsidor så ser du vilken information dem lämnar ut, notera gärna effekten samt vridet för manuella samt automatiskaväxellådor.

    Då frågeställaren ville veta är hurvida det är skillnad på st 1 samt st3 så tänkte jag ge honom en bild hurvida ett BioPower program är att köra(motsvarar ett steg 3), det är billigare att få mera effekt med ett BioPowerprogram än att införskaffa ett st3. Eftersom jag själv ställde samma fråga när jag stod i valet för en uppgradering, fick många bra svar, både i tråden som jag skapade men även via PM, informationen som jag fick ledde till att jag valde bort några trimmfirmor(nått med olika servicegrad,syftar då inte på oljbyte) pga det och är njöd med nuvarande leverantör. Det är mina erfarenheter.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    7

    Re: Steg 1 till steg 3 på 95 AERO

    Har nu monterat steg 3 och är nöjd. Skulle ha uppgraderat till steg 3 direkt istället för steg1. Väntar nu bara på nya bromsar från Map Tun. Beställde ett 17" broms-kit med nya skivor, ok, belägg, slangar när jag var på Elma.
    9-5 AERO 2004 (automat) steg 3 från BSR

Liknande ämnen

  1. NG9-3 2,0t BioPower, Steg 3 till Steg 5, funderingar & frågor
    Av Jkswe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 12:47
  2. Värt att uppgradera från steg 3 till steg 4 ?
    Av Tobbe900T i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 18:09
  3. Svar: 49
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •