Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laddtrycksmätare i og9-3 T5

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Laddtrycksmätare i og9-3 T5

    Tjo!

    Har en liten fråga om standard laddtrycksmätare i og9-3 med T5-motor. Får mätaren data via i-bus eller är den kopplad med slang frammifrån under huven? Kan tyvärr inte kolla i min då den är lätt-tryckare från början och saknar denna lilla visare...

  2. #2
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Re: Laddtrycksmätare i og9-3 T5

    Du torde ha en slang till den, då de flesta mätarna reagerar på vacuum. Vet dock inte om det är annorlunda på org.laddmätare.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Laddtrycksmätare i og9-3 T5

    i-bus vet jag inte, men någon slang direkt till mätaren är det inte vad jag vet.

    Mycket möjligt att det sitter någon vakuumgivare eller liknande någonstans, men från den går det elkablar till mätaren i så fall.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Laddtrycksmätare i og9-3 T5

    Är det inte signalen från MAP-sensorn till ECU:n som sedan presenteras i instrumentet?
    Ingen pneumatisk/mekanisk mätare i alla fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Laddtrycksmätare i og9-3 T5

    Ok har hittat en gammal WIS att kika i och hör och häpna så verkar LM vara på helt rätt spår igen!

    Hursom så är bakgrunden till frågan att jag håller på och leker med I-bussen i min gamla 9-3:a (elektronik-nörd som man är) och tänkte att laddtrycket skulle ju vara kul att kunna läsa ut när jag nu inte har det i instrumentpanelen! Tyvärr har jag lyckats mindre bra med detta, men det är väl helt enkelt så att det kanske inte finns att hämta på I-bussen. Men nu tror jag att jag vet var jag kan hitta signalen, stift 14 signal, 6 jord på... ööööh någon kontakt på huvudinstrumentet... (dock inget jag själv testat ännu). Hoppas jag, så det inte måste aktiveras med T2 också.

    Ska jag kunna läsa av laddtrycket behövs en gnutta mer elektronik men även något sätt att kalibrera mina avläsningar. Men det är ett senare projekt, just nu är det I-bussen som gäller för hela slanten!

    Andra som lekt med I-bussen får gärna höra av sig med sina erfarenheter!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Laddtrycksmätare i og9-3 T5

    Var/hur har du tänkt presentera värdet?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Laddtrycksmätare i og9-3 T5

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Var/hur har du tänkt presentera värdet?
    Till en början i en liten bärbar dator, men sedan antagligen i SID:en. Har lösa funderingar på att göra någon slags HUD också.

    Vet att det finns något litet färdigt program för att köra motordata i SID, men det är ju alltid roligare att göra själv! Plus att det jag hittat verkar vara gjort baserat på T7 så det kan ju skilja en del.

    I slutändan hoppas jag på att styra åtskilliga funktioner och bygga in finesser som bara finns på nyare bilar genom något litet strömsnålt kort med en Blackfin eller ARM (jobbar med inbyggda system). Plus att jag inte spelar windows.

Liknande ämnen

  1. Laddtrycksmätare
    Av sinner* i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 20:18
  2. Laddtrycksmätare på 9-3 SS -03+
    Av tesoro i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 09:20
  3. Laddtrycksmätare!
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-24, 01:37
  4. Laddtrycksmätare?
    Av Hugoson93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 11:44
  5. Laddtrycksmätare
    Av calle svärd i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 21:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •