Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96

  1. #1

    Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96

    Hej,

    Har slarvat bort en av mina nycklar + larmdosa till min 9000cs -96, så nu har jag bara en uppsättning.
    Fick tag i en beg. larmdosa för 50:- på skroten. Lurar nu på om det går att koda om den så att den funkar på min bil. Är det i så fall bara aukt. Saab-verkstad som löser det? Vad skulle det kunna tänkas kosta?
    Frågorna blev många, men jag vet ju att det här forumet är sprängfylld med kunskap och kompetens, så jag har gott hopp...

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96

    Du måste till en Saabverkstad eller annan fristående verkstad som har Saabs TechII eller ISAT instrument.
    Kostnad? Beror väl lite på hur verkmästaren tolkar tidverket/prislistan, men någonstans i häradet 250-500 kr bör det väl hamna.
    Vet att många mutat någon kille på verkstaden med en påse nybakade kanelbullar till morgonfikat då det gällt kodningar eller avläsning felkoder. Testa
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96

    så vitt jag vet behövs inte tech2 för larmdosorna?

    det ska väl vara någon form av mönster man ska trycka på dosorna, därav att man MÅSTE ha minst EN fungerande dosa.

    jag avr och fråga på saab hä i Värnamo och de sa 100kr/dosan, du måste ju programera om för den gamla med så den får du ju betala med.

    Det är inte DOSAN man programerar om, den skickar bara ett visst antal fasta signaler, man programerar larmenheten i bilen att veta vilka signaler den ska "lyssna" efter, därav att det inte är några som hellst problem att ta en beg dosa.
    Ska själv förbi och programera in ett gäng beg dosor nästa vecka när lacken härdat riktigt på dem, ser ju fränare ut när de är lackade i bilens färg, lika så lättare för mig att veta vilka dosor som går till vilken bil.

    Sen är det ju även viktigt att programera om man tappat en dosa, då tar man bort den dosan ur systemet så den inte funkar att larma av bilen med, är ju inte så bra om någon hittar den.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96

    Du har nog lite fel Pumba även om jag inte riktigt förstår hur du menar då det känns lite motsägelsefullt.

    För att programmera in en ny(eller begagnad, i alla fall en för den aktuella bilen främmande) larmdosa går du in i med Tech2 och programmerar av samtliga gällande dosor för att sedan kunna lägga in alla som skall fungera på nytt.

    Således

    1. Du måste ha en fungerande dosa, om inte annat blir det svårt att ta sig till verkstaden?.
    2. Du kan programmera in en begagnad dosa.
    3. Du behöver T2 för att genomföra programmeringen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96

    jag fick ju mina dosor inprogramerade till min ng900 ute på parkeringen hos saab, de hade aldrig in bilen för det, därav att jag utgick från att tech2 inte behövdes på de tidigare larmen.

    Har du inte en fungerande dosa så får man byta hela larmenheten, går inte låsa upp för att programera in flera annars.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96*LÖST*

    Tack för alla svar och visat engagemang! Återigen imponeras man av tjänstvilligheten härinne!
    Jag bet i det sura äpplet och knallade iväg till Kongahälla bilcity, Kungälv. De var osäkra på om de kunde lösa det men lovade att försöka. De bedömde att om jag kunde låta bilen stå där under dagen så skulle de kunna pilla med det när de hade möjlighet till en kostnad av 150-300:- (Testade aldrig med att föreslå bullfika)
    Vid lunch var saken biff! Kostnad 390:- (Borde kanske bjussat på bullar?)

    Nu skall jag bara fixa en ny nyckel också!

    Återigen tack till alla som svarat!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96

    Citat Ursprungligen postat av LM
    1. Du måste ha en fungerande dosa, om inte annat blir det svårt att ta sig till verkstaden?.
    Helt korrekt, och även om du skulle lyckas få dit bilen så kommer du aldrig kunna initiera med ett diagnosverktyg till larmstyrdonet om du inte "låst upp" det med en korrekt ingift fjärr.
    Man lär så länge man lever.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96*LÖST*

    det är ju även därför det är lite halvsvårt att köpa beg dosor på skroten, eftersom när de ska sälja den beg larmenheten måste EN av de dosorna som var programderade till den medfölja.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96*LÖST*

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    det är ju även därför det är lite halvsvårt att köpa beg dosor på skroten, eftersom när de ska sälja den beg larmenheten måste EN av de dosorna som var programderade till den medfölja.
    Å andra sidan måste det var 100ggr vanligare att folk behöver byta dosa än larmstyrdon så någon större anledning för skrotarna att samla på larmdosor matchade till styrdon torde inte finnas.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96*LÖST*

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    det är ju även därför det är lite halvsvårt att köpa beg dosor på skroten, eftersom när de ska sälja den beg larmenheten måste EN av de dosorna som var programderade till den medfölja.
    Å andra sidan måste det var 100ggr vanligare att folk behöver byta dosa än larmstyrdon så någon större anledning för skrotarna att samla på larmdosor matchade till styrdon torde inte finnas.
    Tyvärr är det inte så, verkade som det sålde ganska bra med larmenheter till folk som tappat bort sin sista dosa, inte för att enheten gått sönder utan för man helt enkelt bara har 1 dosa, och när dne är borta så går det inte lägga in nya.

    Jag har väldigt svårt för det där att folk kör runt sin bil och VET att de bara har EN enda nyckel/larmdosa till den, verkar dock betydligt vanligare än jag trodde.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Koda om en begagnad larmdosa 9000 -96*LÖST*

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag har väldigt svårt för det där att folk kör runt sin bil och VET att de bara har EN enda nyckel/larmdosa till den, verkar dock betydligt vanligare än jag trodde.
    "Hur svårt kan de' va'"?
    Själv brukar jag ta med mig reservnyckeln/-dosan när jag åker längre sträckor hemifrån samt har självklart reservbatterier liggande i handskfacket.
    Det finns ju folk som fått bärga till verkstad och felet visat sig vara så enkelt som slut på batteri i fjärrkontrollen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Byta ut låsfjärrkontrollen OG9-3
    Av 9-3 2,0T i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 11:29
  2. Problem med ingiftning av ny larmdosa 9000 cse-97
    Av Pelle-66 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 10:16
  3. Batteri larmdosa 9000-98?
    Av Mr Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 16:14
  4. koda in fjärrkontroll 9000
    Av baccaruda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 22:26
  5. Behöver larmdosa 9000
    Av Cabmange i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-08, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •