Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Kompisen höjde laddtrycket max genom att skruva på WG-stången OG9-5 B205

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    91

    Kompisen höjde laddtrycket max genom att skruva på WG-stången OG9-5 B205

    Har en kompis som nyss berättade att han hade skruvat på wg staget på sin 9-5 2.0T för att höja laddtrycket.

    Han sa då att han hade skruvat så mycket det gick, dvs 11 varv.

    Om jag inte är helt ute och cyklar är det väl livsfarligt för motorn om man skruvar så mycket? Så nu till frågan, hur mycket kan han skruva?

    Och vad kan hända nu när han skruvat max?

    Mvh Emil
    Saab 9-5 2.3T Aero -02

    http://www.garaget.org/Gibblo

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    584

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Han skall inte skruva på den alls.
    Skall man trimma så ska man göra det ordentligt via programvara.
    Speciellt på en bil med såpass avancerat motorstyr som en saab 9-5. Skruva wg stång gör man på gamla volvos och möjligtvis gamla 900or och 99or.

    Bilen lär väl börja spika och kan väl leda till kolvras.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    13 070

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Skaffa en ny kompis.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 175
    Medlem#
    6220

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Lr skratta åt han när motorn rasar

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Skaffa en ny kompis.
    hahaha
    <<< VIGGEN >>> !paowa!

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 231
    Medlem#
    2555

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Fråga snarare din "kompis" om han har gott om pengar när man gör så?
    Alltså, har han råd med ett tokras av motorn?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 931

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Hej !

    Be honom att köra stenhårt, helst med 50% 95 oktan o 50% diesel i tanken.
    (så kan jag sälja en motor till honom..... )
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 084

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    (så kan jag sälja en motor till honom..... )


    Är du en bra kompis så säger du åt honom att skruva tillbaka dom 11 varven på en gång!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    91

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    (så kan jag sälja en motor till honom..... )


    Är du en bra kompis så säger du åt honom att skruva tillbaka dom 11 varven på en gång!

    Jag har sagt till honom Sen läser han denna tråden med
    Saab 9-5 2.3T Aero -02

    http://www.garaget.org/Gibblo

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 198

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    o är du riktigt snäll talar du om regnr på bilen så ingen går o köper den sen
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    91

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    o är du riktigt snäll talar du om regnr på bilen så ingen går o köper den sen

    Haha, han har skruvat tillbaka nu
    Saab 9-5 2.3T Aero -02

    http://www.garaget.org/Gibblo

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 931

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Hej !

    Upplevde han någon direkt förbättring effektmässigt?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Rätta mej om ja har fel, ja är helt grön egentligen när de gäller turbo-bilar,
    men wastegaten är väl bara en säkerhetsventil ifall de råkar ladda på för mycket,


    så han hade väl kunnat plocka bort den eller skruvat 100 varv utan å märka skillnad?

    men hade nån slang gått sönder så turbon laddat för mycket å han hade haft den inställningen på wastegaten hade de gått åt pipan..


    eller?
    <<< VIGGEN >>> !paowa!

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 175
    Medlem#
    6220

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Liiite rätt har du men till största del så är det ju wastegaten som styr laddtrycket via magnetventilen. När motorn uppnår beräknad luftmassa/laddtryck så öppnas wastegaten så att laddtrycket blir stabilt.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-24 klockan 20:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    91

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Ja, och ju kortare man gör det staget, vid ju högre turbotryck öppnar WG
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-24 klockan 20:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-5 2.3T Aero -02

    http://www.garaget.org/Gibblo

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    91

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Upplevde han någon direkt förbättring effektmässigt?
    Ja, han sa att bilen laddade 0.4-0.5 innan, sen när han skruvade laddade den 0.8-0.9
    Saab 9-5 2.3T Aero -02

    http://www.garaget.org/Gibblo

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 332

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Nu är det dags för ett inlägg i från "Åhfanismen" igen.

    J.K Nilsson
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-24 klockan 20:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    870

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Men för en novis som mig, som inte förstår vad som händer så kan väl någon påläst person tala om vad som kan gå fel?
    Exakt vad händer.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  19. #19

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    men har wasregaten olika lägen eller hur hänner den av hur mycket man gasar?

    för när ja ligger på halvgas med bilen laddar ja 0,5Bar och efter halvgas 1,2

    hur och när vet wastegaten när den ska släppa på respektiva tryck?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-05-24 klockan 20:31. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    <<< VIGGEN >>> !paowa!

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 655
    Medlem#
    4156

    Re: Kompisen höjde laddtrycket max, på sin saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Men för en novis som mig, som inte förstår vad som händer så kan väl någon påläst person tala om vad som kan gå fel?
    Exakt vad händer.
    Exakt vad som händer.. Pja för att inte krångla till det allt för mycket så (om nu jag fattat det rätt):

    Trionic är ett motorstyrsystem som bland annat känner av bränslekvaliteter, luftmängd, bränslemängd, temperaturer och laddtryck. Utifrån dessa parametrar så ser motorstyrsystemet att motorn går bra med goda marginaler.

    Trionic styr bland annat magnetventilen som i sin tur styr hur mycket laddtryck som turbon ska "ge" motorn.

    Normalt sett så att turbon ska som mest ge ca 0.45 bar i ladd, utan "styrhjälp" från trionic. 0.45 bar kallas "grundladdtryck" och är ett "säkert" värde för att motorn inte ska ta skada. Grundladdtrycket ställer man på wastegatestången.

    Med Trinoics hjälp (Eller APC delen av Trionic egentligen) så kan man dock höja laddtrycket utan att för den sakens skull sätta säkerhetsaspekterna ur spel. Då känner systemet av om motorn börjar spika och kan ställa ner laddtrycket så att motorn går så optimalt som möjligt utan att det för den sakens skull riskera att skadas.


    Skruvar man på WG-stången så kan inte Trionic ställa ner laddtrycket eftersom värdet som man ställer på WG-stången är "lägsta värde" om man säger så. Även om trionic då känner att det spikar så kan den inte sänka laddtrycket för att något klåfinger varit och skruvat på stången.

    Följden av detta är att motorn kan mata på laddtryck, även om det spikar och styrsystemet egentligen skulle vilja sänka för att skydda motorn.

    Spikningar kan man kortfattat säga är att tändningen, eller förbränningen, i cylindern sker okontrollerat och vid fel tidpunkt.

    Tänk dig exempelvis om kolven är på väg upp mot "vändningen" där bränsleblandningen normalt ska explodera, men exploderar innan kolven hunnit dit.

    Ja, helt enkelt. Spikningar är inte bra för en motor och bör således försöka undvikas.


    På äldre motorer och styrsystem så är det förvisso vanligt att man skruvar wg-stänger, pystrimmar, skruvar på pottar eller liknande, men då är det också vanligt (om man är rädd om motorn) att man har en spikdiod eller liknande som kan varna en för att det spikar och därför kunna antingen släppa av eller ändra inställningen på laddtrycket.

    Att göra av någon av ovanstående på en nyare motor är inte direkt försvarbart eftersom det som jag ser det främst av två anledningar är jäkligt dumt:

    1. Nyare Saab motorer har bra styrsystem som gör att du kan trimma betydligt mer men ändå behålla de säkerhetsfunktioner som finns.

    och 2. Nyare Saab motorer har inte knacksensor som varnar för spikningar utan det känns av via tändkassetten/Trionic. Mig veteligen är det betydligt knöligare att montera en spikdiod/indikator på en bil som inte har knacksensor utan använder joniseringsmätning via tändstiften. Det finns helt enkelt inget bra sätt att koppla in den på en bil utan knacksensor. Att skruva på wg-stänger, pystrimma osv, utan någon spikningsindikator är verkligen som att be om problem.

    Självklart kan man göra det, men då bör man också vara beredd på konsekvenserna av det.



    Tilläggas bör är att detta är helt skrivet utifrån eget huvud, så ta det med en nypa salt, men så har jag i alla fall fattat det. Det går att förklara betydligt mer ingående, men då blir det en hel vetenskap vi pratar om.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Sänkfjädrar höjde bilen OG9-5 SS
    Av Oggeli i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2023-05-29, 17:16
  2. Nytt bakre bromsok, justera genom att pumpa eller skruva ut kolven NG9-3
    Av buhu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-08-17, 14:33
  3. Vad smörja WG-Stången med ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 19:56
  4. [LÖST] Skruva upp laddtrycket OG9-3 Speedparts steg2
    Av Macke__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 18:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •