Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Larmproblem 9000 -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Larmproblem 9000 -97

    Har fått ett intermittent larmproblem på min 9000 A50 -97.

    Ibland när jag stänger förardörren och ska låsa/larma bilen svarar ej bilen på knapptryckningen på fjärrkontrollen. Om jag då öppnar och stänger förardörren en gång brukar det fungera. Ibland får man testa ytterligare en gång.

    Ett annat senario kan vara att bilen inte svarar på knapptryckningen när jag kommer och ska låsa upp bilen. För att då komma in i bilen får jag sätta nyckeln i dörren, låsa upp och låsa med nyckeln. Efter det brukar det fungera att larma på/av med fjärren för stunden. Det lite lustiga i kråksången är att jag brukar kunna öppna bagageluckan med fjärren, men inte dörrarna.

    Idag dök det upp ytterligare en variant när bilen helt plötsligt började larma ca 10 sekunder efter att jag låst/larmat den och gått därifrån.


    Tips på vad som kan vara fel mottages gärna!

    /Andreas
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Nu har larmet fungerat felfritt i flera dagar. Verkar således vara glapp på något ställe? Men var?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Vad är/gör den blå saken på bilden?


    Idag fick larmet totalfnatt. En kort stund efter att jag låst bilen började den larma. Det hela upprepades ett antal gånger innan jag tröttnade och lät bilen stå olåst.

    Jag testade att låsa bilen med enbart nyckeln, vilket resulterade i att bilen låste upp sig själv med en gång.

    Jag drog iväg till garaget och plockade ur låsmekanismen, hittade inget fel för ögat, så jag satte ihop grejjerna igen. Därefter gick det låsa bilen med nyckeln utan att den låste upp sig tillbaka, men låsning/larmning via fjärren fungerade högst sporadiskt.

    Det verkar inte vara något problem för bilen att känna igen signalen från fjärren då jag aldrig har haft något problem att vare sig stänga av startspärren eller att öppna bagageluckan. För säkerhet skull har jag testat båda fjärrkontrollerna vilket har resulterat i samma dåliga resultat.

    Finns det en separat box för larmet eller sitter det i Trionicboxen?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Larmproblem 9000 -97

    "Den blå saken" på bilden är kontakten som talar om för pictogrammet om dörren är öppen eller stängd.

    Larmenheten sitter längst ner till höger på instrumentpanelen. Tag ur handskfacket så ser du en avlång aluminiumdosa närmast dörren.

    Ska du ta en "ny" från skroten måste minst en fjärris följa med, dessutom ska den giftas in med T-II.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    "Den blå saken" på bilden är kontakten som talar om för pictogrammet om dörren är öppen eller stängd.
    Nu har jag inte bilen i närheten så att jag kan testa, men stämmer verkligen detta?

    Enligt ett elschema som jag hittat sitter dessa kontakter enbart i framdörrarna, vilket i så fall borde innebära att pictogrammet styrs av dörrkontakterna i bakdörrarna och av dessa kontakter i framdörrarna. Låter konstigt tycker jag.

    Kan det vara så att dessa kontakter ska indikera om bilen är låst eller ej?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Den blå saken är en microswitch till centrallåset. Det är en givare som känner av när du sätter nyckeln i låset och vrider om. Då går det en signal till boxen och säger åt de andra dörrarna att låsa sig. Är vanligt att det blir fel på dessa givare, men är relativt lätta att byta, särskilt som du redan har den nermonterad.
    Har redan bytt den 2 ggr på min. Är en trolig orsak till att larmet uppför sig som det gör med lås/upplås.

    Att den falsklarmar däremot är lite konstigt. I 95% av alla falsklarm så är det huv-brytaren som spökar. Spraya lite kontaktspray på den och tryck ner den massa gånger. Alternativt kan du mäta upp den. Du kan byta ut den mot en vanlig dörrbrytare i universalmått.
    Kommer inte ihåg om originallarmet har larmminne så man kan se på vilken punkt det har utlöst då det var ett bra tag sen jag jobbade med larm, men en bra start är att kolla huv-brytaren.
    !!!! Citius - Altius - Fortius !!!!
    Med fingrarna i en 9000 surturbo

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Har precis varit iväg och fått hjälp med att kolla larmorsaken med hjälp av en Tech2:a.
    9 av de 10 senaste larmen hade förardörr som indikering. En av gångerna stod det "Dörrar".
    Jag passade även på att kontrollera pictogrammet och noterade då att just för stunden visade det inte att förardörren var öppen trots att den var det. Någon mil senare visade det dock att dörren var öppen när den var det, men jag tyckte mig se ett viss flimmer i symbolen, så det börjar kännas rätt uppbart att det är glapp där på något ställe.

    Tog vägen förbi skroten och köpte en beggad låskista med microswitch & yttre del. Återstår att se om det blir ordning på saker och ting när jag monterat detta.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Citat Ursprungligen postat av Turbo Andy
    Den blå saken är en microswitch till centrallåset. Det är en givare som känner av när du sätter nyckeln i låset och vrider om. Då går det en signal till boxen och säger åt de andra dörrarna att låsa sig. Är vanligt att det blir fel på dessa givare, men är relativt lätta att byta, särskilt som du redan har den nermonterad.
    Har redan bytt den 2 ggr på min. Är en trolig orsak till att larmet uppför sig som det gör med lås/upplås.
    Nej nu är du lite ute på velocipeden och färdas
    Den "blå saken" är ingenting annat än en hallgivare som känner av om dörren gått i låst läge. (Andra steget på låsmekanismen)
    Det som på min bild är inringat är en magnet som påverkar hallgivaren. Magneten faller på plats när dörren är helt stängd.
    Det sitter sådana anordningar i samtliga dörrars låskistor.


    Microswitchen som avgör om centrallåset ska låsa upp eller låsa sitter i yttre dörrhandtaget i anslutning till låscylindern. Finns på båda framdörrarna.
    Det är en enkel omkopplare som skickar ut - signal på röd eller gul kabel, beroende på om man låser eller låser upp. (se kontaktstycket uppe till vänster i bild.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Och som synes är det armen med magneten som "pinnen" jag och RZ brukar tala om påverkar: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=211187
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Larmproblem 9000 -97

    Nu har jag bytt yttre och inre låsmekanism inklusive hallgivare och det verkar fungara!

    Återstår att se om det fungerar framöver.

    Tack för era svar!
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

Liknande ämnen

  1. Larmproblem 9000 -96 med VSS
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2021-07-28, 19:02
  2. Larmproblem på en 9000-96 2.0t
    Av Bubba76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 20:48
  3. larmproblem 9000
    Av Turboström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 14:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •