Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

  1. #1

    Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Har sökt runt i trådarna men har inte hittat något som passar fullt ut.

    Förardörr vill låsa sig men "orkar" inte hela vägen, låsknappen i dörren hoppar bara till. Styrenheten är bytt. Ibland larmar den bara men vägrar låsa någon dörr. Helt plötsligt så hoppar det igång igen och funkar... vart fasen ska jag börja felsöka? Har inte rivit dörren än!
    "Hjulet snurrar men hamstern är död"

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Men de andra dörrarna låses som de skall? Isf är det väl antingen motorn eller att länkage eller låset går trögt. Hur känns det när du låser och låser upp med nyckeln?
    /Johan

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Men de andra dörrarna låses som de skall? Isf är det väl antingen motorn eller att länkage eller låset går trögt. Hur känns det när du låser och låser upp med nyckeln?
    /Johan
    Samt, lyser pictogrammet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Felet består även om jag låser med nyckel. För att låsa förardörren får man göra en klassiker, öppna vänster bak, sträcka sig till vänster fram och trycka ned knappen, knappen fungerar utan problem.


    Pictogrammet? Med risk för att idiotförklara mig själv, är det den lilla lysdioden som blinkar vid på larmat? I så fall, ja den fungerar.

    //Stefan
    "Hjulet snurrar men hamstern är död"

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Citat Ursprungligen postat av LillLövis
    Pictogrammet? Med risk för att idiotförklara mig själv, är det den lilla lysdioden som blinkar vid på larmat? I så fall, ja den fungerar.
    Pictogrammet är symbolen av bilen med indikation för öppna dörrar i huvudinstrumentet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Hrrrmm....*ganska knallröd i ansiktet just nu*

    Ja, pictogrammet ja! Ja det vet jag ju, hrmmm... mummel..

    Nej det indikerar inte att någon dörr är öppen eller dyl.

    //Stefan
    "Hjulet snurrar men hamstern är död"

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    viewtopic.php?p=1506822#p1506822

    Har även haft det motsatta problemet dvs att centrallåset inte funkat utan att pictogramet indikerat. Nu har det dock fungerat klockrent sedan det inlägget skrevs för över ett år sedan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    För att förtydliga mitt tidigare inlägg, pictogrammet visar inte att någon dörr är öppen när alla dörrar är stängda, antar att Ni är ute och fiskar efter givaren i dörren som talar om om den är stängd eller inte(?)
    Finns det någon relation mellan problemen att centrallåset inte vill låsa någon dörr och problemet att den inte vill låsa förardörr?
    Vad jag menar är, om en dörr är öppen och jag trycker på "lås-knappen" så låses bilen för att genast låsas upp igen, vilket är normalt i min värld.
    Men när den är på humöret att den knappt vill låsa sig alls så ger den ju bara ett svagt tick ifrån sig. Alltså borde det inte vara givaren i dörren... eller är jag ute och seglar nu?

    Ska kolla länkarmar mellan motor och dörrlås, så snart sambon har kommit hem med bilen igen.

    //Stefan

    "Dumma elektronik!"
    "Hjulet snurrar men hamstern är död"

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Låter som motorbyte i dörren.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Under följande rubrik redogör jag för lösningen av problemet med centrallåset
    på 9000, finns i denna forumdel Ljud och elektricitet.
    "Bilen svårstartad, centrallås krånglar, laddar dåligt."

    Centrallåset behöver ett 100 % fungerande batteri för att funka bra,
    börja inte riva i elektroniken för än ni kollat detta.

    Kjelle

  11. #11

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Citat Ursprungligen postat av Kjds
    Under följande rubrik redogör jag för lösningen av problemet med centrallåset
    på 9000, finns i denna forumdel Ljud och elektricitet.
    "Bilen svårstartad, centrallås krånglar, laddar dåligt."

    Centrallåset behöver ett 100 % fungerande batteri för att funka bra,
    börja inte riva i elektroniken för än ni kollat detta.

    Kjelle
    Ja, man ska ju alltid kolla om bilen har bränsle innan man börjar felsöka varför den inte startar.
    Bra och trevlig läsning från dig, men tror inte (utan att veta) att det är där mitt problem ligger. Skulle det varit så så borde ju alla dörrlåsmotorer bete sig på samma sätt, nu är det ju bara förardörren. Men jag ska ändå mäta, tänk om du har rätt och jag måste erkänna mitt fel
    Visst, det kan ju vara så att det ena problemet skulle lösa sig med ditt förslag.
    Hmmm, nu blev jag nyfiken.... var är min sambo med bilen? Vill ju felsöka nu!

    Ja ja, tack för all hjälp, meddelar hur det har gått!

    //Stefan
    "Hjulet snurrar men hamstern är död"

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Om jag förstår dig rätt så ibland så fungerar det INTE att låsa mha larmnyckel OCH samtidigt fungerar det INTE att låsa med nyckel MEN det FUNGERAR att låsa genom att trycka ner knappen i dörren? Isf skulle jag börja medmed att se vilka skillnader det är "in i" låset från dessa olika sätt... Vad sätter sig i vägen / hänger sig för motor resp nyckel men inte för pinnen?
    /Johan

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    163

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Har samma problem med min bil Flyttar därför upp tråden...
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Har ungefär samma problem, med min CSE -96'a (ltt, helt orginal). Men problemet är inte dörrspecifikt, utan gäller alla dörrarna. Larmet kopplar på och av utan problem, men det bara klickar till i låskolvarna, eller när det är som värst, så klickar det inte ens till.

    Har bara haft bilen i en dryg månad och då har c-låset fungerat okej, klickat kanske ett av tio försök. Men idag, efter att jag vart ute och kört i en massa regn, så bara vägrade den låsa dörrarna. Fick låsa alla manuellt, knappt att den klickade till i dörrarna efter 5-6 försök med fjärrkontrollen.

    Ska testa att låsa/låsa upp med bilen igång, alternativt att ladda batteriet och se om det hjälper. För lite batterikraft låter ju rimligt, vill minnas samma "veka motorsymptom" i min 900og's startmotor en gång när ena batteripolen inte riktigt fick kontakt. Sa bara "klick klick" om den, för att den inte fick nån kräm.

    Vad kan man för övrigt säga att en normal "batteristatus" i färddatorn ska vara vid uppstart? Min har legat lite lågt, nästan nere på 10-11 volt ibland, det kanske ska va så? Har som sagt bara ägt en 9000 i drygt en månad, så jag vet inte vad som räknas som normalt, men det känns lite väl lågt.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Citat Ursprungligen postat av voltagecontrol
    Vad kan man för övrigt säga att en normal "batteristatus" i färddatorn ska vara vid uppstart? Min har legat lite lågt, nästan nere på 10-11 volt ibland, det kanske ska va så? Har som sagt bara ägt en 9000 i drygt en månad, så jag vet inte vad som räknas som normalt, men det känns lite väl lågt.
    lite missvisande med volten vid uppstarten, det är inte batterstatus på batteriet i sin helhet, utan hur mycket som "fanns kvar i batteriet" när bilen startade...


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    så som voltagecontrol beskriver här om sin saab har jag samma problem (om det nu är ett) att den laddar dåligt just vid start.

    Nån som vet om det skall vara så eller inte?

    Sen har jag också dörr problem.
    Förardörren låses oftast men inte alltid, dock kopplar det alltid på larmet.
    Låter ibland som att det är segt att låsa, och det låser segare än dom andra låsen på höger sida, då låset på höger bakdörr HELT har lagt av, dvs, inget klick, och pinnen på insidan av dörren har på nått sätt lossnat, så den dörren är alltid i låst läge (tur det iaf).

    Har ännu inte idas riva dörren, för jag gruvar mig som f*n att göra det ^^
    Nån som har erfarenhet om hur man börjar?
    Edit: Dörren är låst och stäng, går ej att öppna på något vis.

  17. #17

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Jag har en saab 9000 cse -95 som har lite krångel med centrallåset.
    Ibland klickar den bara när man ska låsa upp eller låsa och ibland gör den ingenting.

    Larmet går alltid av och på.

    Inte ens när man hade bilen igång och man tryckte på låsupp-knappen som sitter i bilen reagerade den på.

    Brukar oftast vara lättare att låsa bilen än att låsa upp den.

    Någon som vet vad felet kan vara?

    MVH

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristianstad, SKÅNE
    Inlägg
    163

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Jag har letat o letat efter något men inte hittat..... Samma fel här och jag fortsätter söka.
    Fredrik Nilsson Medlem #5846#
    SAAB 9000 CSE 2,3T ltt (än så länge) - 96 SILVER
    SAAB 9000 CSE 2,3 - 94 LILA METALLIC

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    350

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Jag fick ett liknande problem på min 9k 97'a.
    Larmet och centrallåset fungerade inte. Startspärren var på, dioden uppträdde konstigt.
    Centrallåset fungerade med plåtnyckeln och det gick att stänga av startspärren genom att starta en gång, trycka på larmknappen. Då gick det att starta.
    Det visade sig vara säkringen som även går till radion nr? som var trasig, så när jag bytte den så fungerade allting perfekt.
    Var inte alltför optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    mölltorp ute i bushen
    Inlägg
    1

    Re: Centrallås-krångel 9000 CSE -96

    Hej, har samma problem med mitt lås på min 9000 -97 A50.
    Larmet med startspärr fungerar som det ska, larmar på och av. men den låser inte, eller ibland låser inte upp. Bilen kan stå larmad men olåst, märkt av detta när larmet går om man drar upp nån dörr. Då har man fått låsa upp bilen med nyckel, låsa alla upp alla dörrar inifrån manuellt. Sen starta som vanligt.

    Lås knappen inne i bilen fungerar inte vid detta tillfälle heller, sen kan man testa låsknappen vid färd i bilen eller att larma av eller på, efter nån timma eller så så funkar all normalt.

    nån som vet nåt om detta, har misstänkt styrenheten eller relä till centrallåset, att det inte drar när det får signal från larmet.

    mvh
    /Richard
    stcs:908 Bilar: 900t8-81 9-5 2,3t-99 900t16-84 9000 2,3t A50
    http://www.garaget.org/richard75

Liknande ämnen

  1. AC-krångel på 9000 2,3T
    Av SUPRA i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 15:23
  2. Ac krångel på 9000 cse
    Av Pinnen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •