Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

  1. #1

    Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Tjena!
    Har inte så kul med min bil just nu. Den har funkat helt normalt väldigt länge nu, nästan 1 år sen jag köpte den.
    För några veckor sen så började check engine lysa och jag tog den till saab för en felsökning.
    Där sa dom byt främre syregivare. Bytte lamdasonden fram och släckte lampan på Saab. Sen dagen efter var jag till Dalarna och på vägen hem lyste check engine igen
    Så jag åkte in på Saab igen skulle felsöka igen och då fick dom inte fram några värden pga att batteriet på bilen var dåligt laddat
    Men löste sig med extra batteriet som dom fick kånka ut
    Iaf så visade felsökningen på bakre syregivaren den här ggn. Höll på att bli tokig eftersom den satt som satan och trångt.
    Nu är den fixad iaf wohoo .
    Eller inte.. samma dag .. eller natt så började check engine lysa igen, och t.o.m att blinka.
    Vid gaspådrag och ett visst varvtal (ca 3000rpm) så "skuttar/hostar" motorn men varvar till slut upp om man gasar fullt.
    Så nu sitter man och ska meka igen men har ingen aning om var jag ska börja.. nån som kan dra lite fina gissningar eller råkat på detta förut?
    Börjar ju bli lite segt att meka nu hehe.
    Service lampan började lysa precis innan dessa äventyret också(tror inte det har nåt med det att göra).
    Mvh/
    Kalle

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    En kompis hade liknande problem och då var det katalysatorn.

  3. #3

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Mm jo kan det ju vara .. det eller turbon är väl det man inte vill att det ska vara..
    Kan också säga att den blev besiktad får nån dag sen innan den check engine lös igen och då klarade den avgasvärdena iaf..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Hej, det är sällan fel i katen, prova med nya stift (NGK BCPR 7ES II)
    och annan TK, samt kolla alla slangar och LMM.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Mm ok ska kika lite idag ..börjar lite slött igen .. med bränslefilter som jag ska byta sen göra rent DI-kassettens anslutningsblock.
    Sen funkar inte tempgivarna så bra eftersom den doppar ner och upp som den vill lite grann ska bytas idag.
    Ska kolla slangar igen idag oxå .. har gjort det 3 ggr men nu kör jag med startgas.
    Och kolla på tändstiften.
    Det jag har svårt att fatta är att motoroljan är mer nu än förut(den är över mätområdet).
    Mer tips people! ska på LMMen imorgon och mäta lite .. nån som vet vad det ska vara för värden?

  6. #6

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Nu är problemet inte längre bara vid 3000 varv förresten..kul.
    Igår var det också bubblor på oljemätstickan.. borde väl indikera på en slang som läcker eller?

  7. #7

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Tjo!
    Nu har jag lite mer kött på benen.
    Har varit och felsökt igen med batteripacken på igen.
    Fick fram väldigt underliga resultat.
    3 felkoder.
    #Lamdasond främre (kortslutning)
    #Tempmätare kylvätska
    #Misständning

    Så nu vet jag ingeting , kanske nån styrbox??
    Skumt järnet iaf .. nån som har en liten gissning eller känner igen sig i tråden var vänlig gör ett inlägg. Tack.
    Mvh/Kalle

  8. #8

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    bump

  9. #9

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Funderar starkt på att kika på tempgivarna .. nån som vet om man får felkod på alla dom? Eller finns det vissa tempgivare som inte kollas av felsökningen?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Hej, det verkar vara en hel del felaktigheter har på bilen, om oljenivån stiger kan du ha en läckande toppackning så kylarvätska rinner ner till sumpen.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  11. #11

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Jo tänkte på det förut så har kollat oljan och den har ingen konstig färg eller så.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Tempgivaren för insugningsluften skickar signal till styrboxen, så är det ngt fel här tänds CE, tror även att tempgivaren för kylarvätskan tänder CE.
    Har du rätt nivå på kylarvätska?
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  13. #13

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    ...tror även att tempgivaren för kylarvätskan tänder CE.
    Svar ja, CE tändes på min 9-3 Aero M01 när det var fel på termostaten.

    Vilka felkoder har du exakt fått ut (t ex P131?

  14. #14

    Re: Problem med saab 9-3 -99 2.0t

    Ok tror det kan vara löst, det var isf tempgivaren.Tack till er som försökt hjälpa till.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •