Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

  1. #1

    Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Undrar hur många hk och nm som motor, växellåda, koppling m.m klarar av, utan att man skall behöva byta ut en massa saker? Tänkte chippa bilen i sommar och undrar hur många hk och nm man max kan ha med originalgrejor utan att det ska behöva gå sönder. 9000 -96 med 2.3T

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Mellan tummen och pekfingret 50-12321hk och 36-7500nm.
    Dvs jag tror att det är svårt att säga max du kan ta ut allt beror på hur fräscha sakerna är från början och vad du har tänkt byta i just din motor. Men om din motor är shysst så 270hk med orginal prylar i motorn annat avgassystem osv givetvis behöver du förmodligen byta till och lite annat(ett måste oftast).
    Men mitt tips kolla in vad som de olika firmorna kan ge dig tex Maptun alt trollspeed, BSR i deras färdiga steg till just din modell.
    Stirra dig inte blind på siffrorna heller när det gäller val av firma.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Citat Ursprungligen postat av 9000CsE23
    Undrar hur många hk och nm som motor, växellåda, koppling m.m klarar av, utan att man skall behöva byta ut en massa saker? Tänkte chippa bilen i sommar och undrar hur många hk och nm man max kan ha med originalgrejor utan att det ska behöva gå sönder. 9000 -96 med 2.3T

    Beror helt på skicket på grejerna, jag rasa min orginal aero låda utan speciellt hårt körande och bilen var då helt orginal.

    Tom steg 3 klarar du väl dig med orginalgrejer om man bortser ifrån 3" downpipe.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  4. #4

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Hade tänkt mig ett steg 3 chip från maptun som ger 270hp / 440nm , jämför man det med speedparts så ger deras steg 3 248hp / 411nm.
    Har redan ett JT 3tum system hela vägen samt öppet filter monterat på bilen.

  5. #5
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Hej!

    Det går inte direkt jämnföra så mellan olika leverantörer det är mkt som spelar in, t.ex hur bromsningen är utförd etc etc. När det väl sitter i bilen så är det rätt lika.

    Mitt förslag är ju självklart att du tar kontakt med Maptun som du valt och ser vad som säger.

    Är bilen välservad och sen att man kör med huvudet och inte högerdojan så håller din bil för bra mkt mer effekt än ett steg3.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    ......

    Är bilen välservad och sen att man kör med huvudet och inte högerdojan så håller din bil för bra mkt mer effekt än ett steg3.

    Mvh
    hehe - och vad menar du egentligen med den formuleringen? om man nu inte använder högerdojan - varför då trimma? det där resonemanget håller inte. den svaga länken är växellådan. det har gått som en följetång här på forumet. steg 3 samt blyfoten knäcker lådan ovillkorligen.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  7. #7
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 970
    Medlem#
    6220

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    ......

    Är bilen välservad och sen att man kör med huvudet och inte högerdojan så håller din bil för bra mkt mer effekt än ett steg3.

    Mvh
    hehe - och vad menar du egentligen med den formuleringen? om man nu inte använder högerdojan - varför då trimma? det där resonemanget håller inte. den svaga länken är växellådan. det har gått som en följetång här på forumet. steg 3 samt blyfoten knäcker lådan ovillkorligen.
    Ja det beror ju helt på hur man kör inte sant och precis det ja mena, kör du med högerdojan och full gas i rondeller, korsningar, över brunslock etc etc så håller inte lådan länge även orginal. Kör man med huvudet så kan man fortf använda gasen, det har ja gjort och skiten håller än efter flera tusen mil med trim.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Citat Ursprungligen postat av csan
    hehe - och vad menar du egentligen med den formuleringen? om man nu inte använder högerdojan - varför då trimma? det där resonemanget håller inte. den svaga länken är växellådan. det har gått som en följetång här på forumet. steg 3 samt blyfoten knäcker lådan ovillkorligen.
    Well jag med min setup kör med orginallåda och som oxygen säger kör man med insidan så håller det bättre än man tror. Jag kör dock inte om kring och fiser men kör inte som en galning och spinner vid varje tillfälle som ges. Och det finns bilar med mer mos än mig som kört/kör med orginallåda

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 531

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    det är som bekant vridet som knäcker lådorna. har man en snäll momentkurva på låga varv håller det längre/bättre ....

    som bekant är det hoppet som sist övergiver oss !
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    571

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Jag kör orginallåda med rejält påställt maptun steg 5.5 program. 380hk + är vad jag hoppas på iaf. Vridet kan jag inte uttala mig om men 1.7 bars ladd vid lite över 3 tusen varv är nog rätt mycket.

    Jag kör som en idiot. Och räknar inte med att lådan ska hålla. Men den har hållt jävligt bra tycker jag. Den var nyrenoverad innan den sattes i dock.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: Hur många hk samnt nm klarar originalmotorn?

    Citat Ursprungligen postat av csan

    hehe - och vad menar du egentligen med den formuleringen? om man nu inte använder högerdojan - varför då trimma? det där resonemanget håller inte. den svaga länken är växellådan. det har gått som en följetång här på forumet. steg 3 samt blyfoten knäcker lådan ovillkorligen.

    Hehe sant :P
    Fast var lite det ja tyckte, varför hårdtrimma om man inte har en låda som pallar med, eller att alltid gasa och behöva ha det i bakhuvudet att lådan kanske inte överlever hela repan, mycket jobbig tanke iaf för mig som är dålig på att meka samt att en beggad låda kostar ju ändå 2500kr + per gång samt tiden och böket det tar att byta låda, men värsta scenariot av alla att rasa lådan under ett race mot en volvo och se den inavlade bonden bakom ratten hånflina efter man skjutit diffen, nää det nöjet vill man inte dom

    En "förstärkt" ger ochså med sig förr eller senare, diff drev och knäckhylsan är väl svagheten i lådan, sen spelar det ingen roll om du sätter i allt annat i armerat pansarstål, då en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk.

    Nackdelen är ju att köpa en quaife låda för 56,000kr inte alltid är ett vettigt alternativ, speciellt inte om man bara ska ha steg 3-4, skulle heller inte velat köpt en sån låda då, och byta bilmärke bara för att få en mer trimvänlig låda känns ju ochså sisodär.

    Citat Ursprungligen postat av brollann

    Well jag med min setup kör med orginallåda och som oxygen säger kör man med insidan så håller det bättre än man tror. Jag kör dock inte om kring och fiser men kör inte som en galning och spinner vid varje tillfälle som ges. Och det finns bilar med mer mos än mig som kört/kör med orginallåda
    Jag vet inte om jag kan hålla med där, tyckte jag körde ganska "raceigt" med min 9000 Aero när den var helt ORGINAL och gissa vem som sköt lådan vid en omkörning av en buss med ca 70% gas, och lådan var bara 7000mil gammal!
    Och att den varit misshandlad av tidigare ägare är jag lite tveksam till faktiskt, en 47åring som ja inte tror körde blackrace på helgerna iaf, men diffen sköt iaf.
    Nu är väl iofs 9000 lådan sämre än 9-3 lådan.

    Verkar dock finnas bra många fler måndags exemplar än fredags ex av saablådor den saken är ju klar
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. Siemens Deka 875. Klarar hur många hk?
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 14:57
  2. Hur många hk klarar viggenlåda??
    Av wilderness i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 16:28
  3. [LÖST] Hur Många HK/NM klarar original stakar? B2x5
    Av frinki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 20:39
  4. Hur många Bar klarar en oginal ng900 ic?
    Av NORLUND i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •