Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Bilen svårstartad, centrallås krånglar, laddar dåligt.

  1. #1

    Bilen svårstartad, centrallås krånglar, laddar dåligt.

    Min 9000 98 har varit lite svårstartad, fick mala några extra sekunder på startmotorn, pictogrammet har visat lite låg spänning, ca 8,5 V efter start.

    Centrallåset orkar inte dra motorerna i dörrarna men trots det så går larmet i funktion.
    Laddningen har visat 13,6-3,9 V, så jag tänkte lite låg spänning kanske men inget jag brytt mig närmare om.

    Vid en koll av syrahalten i batteriet så fick jag låga värden runt 1,17-1,20 så nu förstod jag att det är något allvarligare fel, tjuvström kanske men en mätning visade bara på 20 mA.

    Började mäta direkt på batteriet med motorn på tomgång, fick runt 13,8 V,
    pictogrammet visar ca 0,1 V lägre, helt normalt.

    Nästa mätning direkt på generator-motorjord, där fick jag 14,3 V
    Så alltså 0,5 V spänningsfall över den grova startmotorkabeln
    Minst 25 kvmm area och så mycket spänningsfall ?

    Putsning av anslutningar och noga åtdragning gav ingen förbättring.

    Ja något instrument att mäta milliOhm har jag inte, beslutet togs då att nytillverka en kabel med nya kabelskor och allt.

    Monterades och allting funkade OK, 14,4 V på pictogrammet direkt efter start sedan 14,0-14,2 V vid normal körning, man kan se att strålkastarna lyser lite starkare.

    Batteriet kanske har sulfaterat lite grann men syrahalten är ändå på väg uppåt.

    Min bil har alltså gått med ett 75 % laddat batteri hela denna vinter och orsakat
    lite huvudbry.

    Så har ni något spökfel på bilen kolla ALLTID ALLTID batteriet först och nöj er inte med något 90 % batteri utan använd helt fräscht batteri innan ni går vidare med felsökning.

    Tänk på den första varningen, pictogrammet visar lite låg lägstaspänning efter start, bör vara minst ca 10 V med ett fräscht batteri.

    Oerhört VIKTIGT sedan att batteriet får dom där sista 14,4 V för att bli fulladdat.

    Vid dissektion av den gamla kabeln så håller den sedvanlig hög SAAB kvalité såsom kraftig krympslang över kabelskorna, muttrar som används i anslutningarna har roterande bricka, batteripolsko både pressad och lödd, kabeln går dessutom oskarvad över startmotor, helt OK.

    OK det här felet med kabeln är känt sedan tidigare men jag körde kabeln i ”labbet” och konstaterade att det är kabelskon mot generatorn som är boven, en liten övergångsresistans finns i kabelpressningen som orsakar spänningsförlusten.

    Finns säkert firmor som bytt både generator och batteri utan att gå till botten med problemet.

    Det här kostade mindre än en hundring


    Kjelle

  2. #2

    Re: Bilen svårstartad, centrallås krånglar, laddar dåligt.


  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Bilen svårstartad, centrallås krånglar, laddar dåligt.

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Centrallås funkar dåligt og900
    Av ChristerE i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 22:44
  2. Hur beter sig bilen när tändkassetten krånglar?
    Av Kung pg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-05-26, 02:40
  3. laddbekymmer.. bilen laddar dåligt..
    Av RobbanH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 21:40
  4. laddar dåligt
    Av m.turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-24, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •