Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: el antenn + bas 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    el antenn + bas 9000

    Hej,

    Har nu fått min el antenn att fungera men jag vet inte riktigt om det är "rätt" gjort.
    Eftersom att den gröna kabeln på "bil kablen" inte verkar vara inkopplad/rätt kopplad på min stereo så åkte inte antennen upp, jag provade då med min remote kabel som jag använde till min förra baslåda, och då funkar det.
    Men antennen åker upp både om jag spelar cd och radio, ska det vara så? trodde den skulle vara nere i cd läge och upp i radio läge.

    sen tänkte jag höra om basen ska "försvinna" efter inkoppling av el antenn och bort koppling av aktiv baslåda?
    för ett tag sedan kopplade jag ur min baslåda och då försvann basen helt från min högtalare (6x9 och 4") och efter inkoppling av el antenn vart det inte bättre.
    jag har en sony stereo, jag har inte hittat några inställningar (vet inte vad skulle vara men...)
    några tips?

    mitt stereo-paket: 4" gas fram, 6x9" harman kardo bak och el antenn.
    kablarna för baslådan sitter krav i bagaget.

    /Robin
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    119
    Medlem#
    7013

    Re: el antenn + bas 9000

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    trodde den skulle vara nere i cd läge och upp i radio läge.
    /Robin
    Signalen skickas väl så fort du slår på HUn, om jag inte är helt ute och cyklar.

    Mvh
    9000 Turbo Sport 1992

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: el antenn + bas 9000

    Okej men då är det som det ska då.

    då är det bara bas problemet kvar, någon lösning på det?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: el antenn + bas 9000

    Just med elantennen kan det vara både och beroende på tillverkare och modell.

    En Sony jag hade förut så var det mycket riktigt så att elantennen åkte upp enbart om man spelade radio eller hade TA/TP på. (Detta naturligtvis för att radion ska kunna ta emot trafikmeddelanden även om du spelar CD).

    Men det medför också att du behöver ha två kablar dit bak om det ska funka. En för remote och en för elantennen.

    Just om din stereo fungerar så vet jag inte men det borde framgå om du tittar i instruktionsboken till stereon eller om du tittar på sladdarna bak på. Om Remotekabeln och elantennkabeln verkar vara åtskilda i kontaktstycket så har antagligen din stereo samma funkis som var på min gamla Sony.


    Basen ska inte försvinna från vanliga högtalarna, men normalt sett så finns det någon slags separat inställningar för bas på vanliga högtalarna och bassignalerna på lågnivån. Du har återigen ingen möjlighet att titta i instruktionsboken? Kanske går att ladda ner från Sonys hemsida?

    Att svara konkret på om det "kan vara en inställning" på en stereo som vi inte ens vet mer än märket på är svårt.

    Sen kan det naturligtvis vara så att du helt enkelt ställt in systemet så att det låter bra med baslåda i bilen. Av naturliga orsaker är det inte alls säkert att samma inställningar är rätt om du plockar bort baslådan.

    Du kan behöva ställa upp bas, flytta bak fader något, etc, etc när du har baslådan bortkopplad för att få ngn bas ö.h.t i vanliga högtalarna. Detta för att de vanliga högtalarna helt enkelt inte är bra på att spela bas, inte ens 6x9orna. Man kan få en acceptabel bas med 6x9" men det är svårt att få de att spela tillnärmelsevis lika mycket bas som en normalbra baslåda.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Re: el antenn + bas 9000

    Jag har en Sony CDX-GT310, jag har tittat i instruktionsboken på sony's hemsida men hittar inget som verkar ge mig något vidare svar (har inte testat).

    Det är sant, det bör var EQ3:n som ska ändras på då? finns HI MID LOW som man kan ställa in, samt SUB kanske ska ställas till "0" (subwoofervolym).

    Kan det ha någon inverkan att lågnivå kablarna sitter kvar i HU men inte är inkopplade någonstanns i andra änden?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: el antenn + bas 9000

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Jag har en Sony CDX-GT310, jag har tittat i instruktionsboken på sony's hemsida men hittar inget som verkar ge mig något vidare svar (har inte testat).
    På sidan 13 står det att "motorantennen matas automatiskt ut när du använder enheten". Så det skvallrar kanske om att det inte är någon funktion för att bara mata ut antennen vid radio.

    Däremot ska radioantennen ha en egen sladd. Tittar man på kopplingsschemat till din enhet (http://www.sony.se/view/ShowSupportP...+IG_dafisv.PDF) så står det ju faktiskt att den blå sladden hör till elantennen och den blåvita hör till slutstegets remote. Alltså skiljda kablar och därigenom kanske möjligt att den ändå har styrning för antenn enbart vid radio..

    Däremot så FUNGERAR det nog att dra både elantenn och slutsteg på samma kabel. Men då innebär det att stereo på = antenn upp.

    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Det är sant, det bör var EQ3:n som ska ändras på då? finns HI MID LOW som man kan ställa in, samt SUB kanske ska ställas till "0" (subwoofervolym).
    EQ3 är Sonys förenklade version av Equalizer. Med den kan du ställa in ljudet. "HI" förstärker eller försvagar diskant, "Mid" Förstärker eller försvagar mellanregister och "Low" förstärker eller försvagar bastoner. (Titta på instruktionsbokens sida 11 för info om hur).

    Det kan vara lika bra att stänga av SUB, eftersom du ändå inte har baslådan längre. Framförallt så slipper du oroa dig så mycket för att låta lågnivåkablarna komma emot metall (jord) eller liknande om de ligger kvar där bak. Jag skulle ändå tejpa dom om de ligger kvar där bak, men det är inte lika stor fara som innan i alla fall.

    Hur som helst. Prova att stänga av SUB och plussa på EQ3 "LOW" parametern för att se om du får någon bas. Se också till att ställa "FADER" lite grann mer på bakhögtalarna, då 4"arna kommer att få väldigt kämpigt att prestera några bastoner.


    Citat Ursprungligen postat av iceman89
    Kan det ha någon inverkan att lågnivå kablarna sitter kvar i HU men inte är inkopplade någonstanns i andra änden?
    Som jag påstår ovan. Att ha löst liggande lågnivåkablar utan att knäppa av SUB och utan att tejpa själva anslutningarna är inte att rekommendera. ljudprocessorn eller vad man ska kalla det i stereon skickar fortfarande ut signaler (ström) i kablarna. Om de hamnar mot plåt (jord) eller mot varandra så är det inte nyttigt för stereon.

    Däremot känner inte stereon av om det sitter kablar där och därför "klipper bort" basen från de andra högtalarna. En sådan funktion kan finnas, men i så fall är det en inställning i någon meny i stereon.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Byta till fast antenn 9000 -96
    Av Soundcorp i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 15:53
  2. Renovera Antenn 9000 Areo
    Av 9000 Aero -95 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-12, 09:28
  3. TMC antenn Garmin på Saab 9000
    Av H-M i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •