Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 95 ELLER 98 OKTAN

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    2

    95 ELLER 98 OKTAN

    Jag är en stolt ägare av en saab 93 2.0 T 185HK , Min vän säger att jag ska tanka 98 oktan istället för 95 oktan då det skulle ge lite mer effekt och vara bättre för min turbomotor... Stämmer detta påstående eller kan min bil ta skada av denna skiftning av bränsle??

    / Pilote

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: 95 ELLER 98 OKTAN

    Din bil kommer dra lite mindre soppa och gå lite bättre, dock knappt märkbar skillnad tycker jag. Min laddar kanske lite jämnare med 98 men det kan va lika mycket psykiskt också
    Saab 9-3 SC -08

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: 95 ELLER 98 OKTAN

    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Din bil kommer dra lite mindre soppa och gå lite bättre, dock knappt märkbar skillnad tycker jag. Min laddar kanske lite jämnare med 98 men det kan va lika mycket psykiskt också
    Drar du likhetstecken med en trimmad 9000 Aero och en orginal 2.0T?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    319

    Re: 95 ELLER 98 OKTAN

    Trodde bensinförbrukningen var något mindre på 98 oktan än 95 oavsett om bilen är trimmad eller inte.
    Saab 9-3 SC -08

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: 95 ELLER 98 OKTAN

    Jag har förvisso mindre men ändå likartad erfarenhet av vad som delges här: http://forum.saabturboclub.com/viewt...50997#p1150997
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Trodde bensinförbrukningen var något mindre på 98 oktan än 95 oavsett om bilen är trimmad eller inte.
    Om fenomenet är mätbart eller inte vet jag ej, jag tror att ämnet är en smyyla kontroversiellt.

    I min Bimmer-instruktionsbok, den engelska versionen som jag själv förstår, står emellertid bland annat följande: "Since the engines have a knock control function, they can run on different grades of fuel,............... The higher the octane rating, the higher the performance and the lower the fuel consumption; the reverse is the case when fuel of a low octane rating is used."
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av oceaN666
    Trodde bensinförbrukningen var något mindre på 98 oktan än 95 oavsett om bilen är trimmad eller inte.
    Om fenomenet är mätbart eller inte vet jag ej, jag tror att ämnet är en smyyla kontroversiellt.

    I min Bimmer-instruktionsbok, den engelska versionen som jag själv förstår, står emellertid bland annat följande: "Since the engines have a knock control function, they can run on different grades of fuel,............... The higher the octane rating, the higher the performance and the lower the fuel consumption; the reverse is the case when fuel of a low octane rating is used."
    Vilket egentligen endast delvis bekräftas i inlägget jag länkade till ovan:
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    OM jag kör under förhållanden där motorn inte spikar så tjänar jag inget mätt i liter på att tanka BF98 vs. BF95.
    Mätt med B234R+.

    Vid högre last, då motorn trillar dit på spikreglering så kan det skilja avsevärt i förbrukning dock.
    Samme doktor har väl även angett tumregeln: Vinterdäck - BF95, sommardäck -BF98?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: 95 ELLER 98 OKTAN

    på en helt originalbil så ska det nog mycket till för att göra någon märkbar skillnad.
    Jag märker skillnad på min trimmade mellan 95 och 98, den laddar något mer jämnare på 98 oktan.
    På min andra ng900 utan trim så märker jag ingen skillnad alls.

    Så länge motorn inte spikar så bör ju det inte vara någon skillnad, ju högre oktan ju mindre chans att den spikar, så om det väl kommer till förhållande där motorn kan tänkas spika så är det ju möjligt att det kan göra skillnad.

    Förbrukningen tycker jag bara blir högre på den chippade med 98 oktan....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: 95 ELLER 98 OKTAN

    Jag har fått lära mig att så länge det inte spikar så drar en bil mindre bensin på 95 tack vare högre energiinnehåll då 98oktaniga innehåller div. tillsatser som inte tillför någon direkt energiökning. Men vad vet de på KTH

Liknande ämnen

  1. 95 eller 98 oktan??
    Av wilderness80 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2014-01-29, 14:17
  2. 95 eller 98 oktan???
    Av Bengt.Arvidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 20:20
  3. 95 Okt eller 98 Oktan?
    Av Mrs Diggler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 20:16
  4. 95 eller 98 oktan?
    Av drutten66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 23:27
  5. 95 eller 98 oktan
    Av MR.M.Johansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-24, 22:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •