Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Remspännare 9000 2.3t -91

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Remspännare 9000 2.3t -91

    Hej!

    Jag hjälpte en kompis byta vattenpump på hans SAAB 9000 2.3t -91 (Automat & AC). Det har visat sig vara krångligare än jag trodde då vi fick plocka av lambdasonden, AC-kompressorn och hissa bilen för att komma åt alla bultar som höll pumpen.

    För säkerhets skull bytte vi remmen och alla löprullar. Nu när vi skulle dra på på remmen märkte jag att det knappt gick att komprimera hydrauliska spännaren. Den fjädrade bara två mm sen var det stumt. Jag vet inte om det är nedre bulten som var lite för lång och "blockerade" nedre delen av spännaren eller så är spännaren väääldigt hård.

    Hur mkt. kraft krävs det för att komprimera spännaren? Är det bara en fjäder eller är det som en liten dämpcylinder inuti?

    Jag spände remmen (och därmed spännaren) genom att dra åt kontragängade bulten som håller i en av spännarhylsor.

    Har jag missat något? Tacksam för svar!

    Mvh,
    Signatur...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Remspännare 9000 2.3t -91

    Lååååååångsamt går det att komprimera en frisk spännare, gissar på ungefär en minut mellan fulla slag.

    Om du känner att den fjädrar från början har det förmodligen läckt ur hydraulolja så att den enbart fjädrar i ytterläget.

    Har för mig att George lade ut en bild på den demonterad eller i genomskärning nyligen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Remspännare 9000 2.3t -91

    Det LM skriver fick jag själv erfara för ett par månader sedan
    Det går lååångsamt med den komprimeras tillslut som den ska.

    Varför fick du demontera lambdasonden? Från grenröret? Det förstår jag inte....

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Re: Remspännare 9000 2.3t -91

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det LM skriver fick jag själv erfara för ett par månader sedan
    Det går lååångsamt med den komprimeras tillslut som den ska.

    Varför fick du demontera lambdasonden? Från grenröret? Det förstår jag inte....

    M.V.H.

    Det var helt enkelt väääldigt svårt att komma åt alla bultar som höll vattenpumpen mot bakre vattenpumpshållarmannick. Man fick inte plats med spärrskaft eller ringnyckel om man inte skruvade ur lambdasonden. Sen fick man hissa bilen och komma åt den bakre "halvlånga" bulten underifrån...

    Detta var svåraste vattenpumpsbyte hittils...på min og900 byter man den på 30 min.

    OK, så hydraulspännaren komprimeras lååångsamt? Den vi har fjädrar två mm sen är det tvärstopp.

    Sen finns det någon sorts bleck med två hål i som förbinder övre delen av sträckaren med fästet för andra (fastmonterade) löprullen. Bulten som förbinder den med löprullens fäste "bottnar" så jag antar att f.d. ägaren använde fel bult. För visst ska denna bleck fastmonteras och blecket ska inte kunna snurra runt bulten?

    En fråga till:
    Är hydrauliska spännaren i funktion hela tiden (dvs. spänner/fjädrar när man kör) eller ska den bara spänna remmen till förinställt värde sen ska något dras åt (som det är på vissa andra konstruktioner)?

    Om någon råkar ha ett foto på spännanordningen vill jag gärna titta på den.

    Tack för alla tips!
    Signatur...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Remspännare 9000 2.3t -91

    Bra om du har verktyg till H-spännare. Antar att du vet hur den ser ut ( låna eller gör själv)LM skickade länken så du ser bilden.
    Din komps drar hård i remmen uppåt och då krymper hydr.dämpare sakta ( ca 5-10sec)och du stoppar verktyg mellan .Nu är remmen lös. Hur smidigt som helst.
    Avråder starkt att man ska häva sig på nyckeln åt vänster.! Tur att jag har flera motorer och vänster gängat mutter blev utan gängar och jag plockade upp reserven. Plantoff tips är inte bra enligt mig..
    -------
    AC måste väck innan om de finns och nu kan du skruva loss V-pumpen (3 skruv) den sitter fast i T-kåpan, samt slangar till den och en banjo sitter under bilen till turbo. Detta är alt.1. Hela pumpen åker ut och nu kan man på bordet dela på den.
    alt2. man kan dela på V-pumpen på plats, men de kan vara jobbigt då downpipe ligger i vägen.

    Hydraulspännare är aktiv hela tiden vid drift.
    Glöm inte att byta alla packningar och den som går in i blocket om du väljer alt1.

    PS! bra att veta : en lös ( menar på bordet) H- dämpare ska du inte kunna trycka ihop nogot.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Re: Remspännare 9000 2.3t -91

    Hej och tack för alla tips!

    Vi plockade AC'n och delade vattenpumpen på plats. Jag ville inte plocka av bakplattan då jag var rädd att vi inte kommer att kunna få röret som går in i blocket tät efteråt. Så allt är på plats, det är bara remmen som behöver hakas på. Tyvärr insåg jag att jag hade monterat "blecket" fel, vilket var troliga anledningen att det inte gick att spänna spännaren...

    Dessutom fattade inte jag att ena löphjulet är vänstergängat så vi tog i för kung och fosterlandet åt fel håll Lyckligtvis pajjade inte gängan...
    Signatur...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457

    Re: Remspännare 9000 2.3t -91

    DE låter bra att du fixat. Min sista fråga är:
    Sitter remmen ordenligt spänd. Om inte då kan du tillsätta hydraulolja( själv använde jag bromsolja, Presho tips.) på plats med en spruta som du skickar in bakom gummidamasken och remmen blir spänd som fan på noll tid.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Re: Remspännare 9000 2.3t -91

    Citat Ursprungligen postat av George
    DE låter bra att du fixat. Min sista fråga är:
    Sitter remmen ordenligt spänd. Om inte då kan du tillsätta hydraulolja( själv använde jag bromsolja, Presho tips.) på plats med en spruta som du skickar in bakom gummidamasken och remmen blir spänd som fan på noll tid.


    Med vänlig hälsning
    George
    Hej George!

    Tack för alla goda råd! Spänmaren hade en gummidamask trädd över mellanglipan och hade bra "fjong" när vi plockade av gamla remmen, så den är nog frisk. Jag ville inte plocka av gummihylsan, utan bara gjorde ren dämparens yttre med bromsrengöring.

    Dessvärre tog det oss cca. 7 timmar för att byta vattenpumpen! Jag antar att allt tar lång tid om man gör det för första gången....
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. Remspännare 9000-2.3t-96:a
    Av Nuno i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 18:39
  2. Laga remspännare 9000 cs?
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:33
  3. remspännare/dämpare 9000
    Av NocaL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 00:07
  4. automatisk remspännare 9000 90-93 2.3
    Av NaitSirk i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 11:57
  5. remspännare 9000
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 07:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •