Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: 9-5 2.3t -98 steg2 -> Aero steg3?

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    9-5 2.3t -98 steg2 -> Aero steg3?

    Hej!

    Har just nu en saab 9-5 2.3t -98 med ett speedparts steg 2 i (240hk/390nm)

    Är sugen på att smaska på lite till och funderar då på ett steg 3 till Aero 99-00 vilket innebär:

    -Mjukvara
    -Sportluftfilter
    -2.5" halvsats avgassystem
    -3" framrör
    -sportkatalysator
    -insugsrör för turbo

    Kan jag köra på detta steget om jag skaffar en TD04-turbo med tillhörande vatten-/oljerör? Eller är det något mer som skiljer min från Aeron? t.ex. spridare eller nåt?


    Följdfråga om ovan fungerar, sportluftfilter och 2.5" halvsats avgassystem har jag. Kan jag köpa vilken 3"dp med sportkat var som helst och smäcka dit med den mjukvaran eller måste den vara anpassad efter just den? Tänker mest på t.ex. Streetgears downpipe med sport-/racekat 200 cells.

    "Insusgsrör för turbo" är det aero 06'ans insugsrör eller nåt ännu större?

    Tänkte även slänga på en aluintercooler med för att behålla kraften ett par extra vändor.


    Vad tror ni?
    Tacksam för svar!

    Mvh Marcus

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: 9-5 2.3t -98 steg2 -> Aero steg3?

    Hej!

    Om du nu vill byta upp dig till aero snurran så köper du givetvis en från 9-5 aero -06 lr nyare då kan du även köpa kungskobran vilket är att föredra jämnfört med en eftermarknads kobra. Sen köper du valfri DP gärna med race katt, streetgears funkar nog utmärkt. Sportluftfilter behövs inte orignal räcker gott och väl för du har väl dieselsnorkeln?
    Ang. spridare så vet ja inte hur mkt dina orginal pallar med, men de verkar palla med ett steg4 från maptun iaf på bensin då.
    Om du nu väljer Aero snurran så kan du ju kliva upp till ett steg4 men då får du lägga till en Aero koppling då din orginal inte pallar med mer än 400nm, men du kan ju även lägga dig vid ett steg3 med en aero snurra.
    Bästa är ju att du tar kontakt med din trimmare och talar om vad du tänkt dig i hårdvara och där efter får du mer lr mindre svart på vitt vad som kan tänkas i effekt väg.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: 9-5 2.3t -98 steg2 -> Aero steg3?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Om du nu vill byta upp dig till aero snurran så köper du givetvis en från 9-5 aero -06 lr nyare då kan du även köpa kungskobran vilket är att föredra jämnfört med en eftermarknads kobra. Sen köper du valfri DP gärna med race katt, streetgears funkar nog utmärkt. Sportluftfilter behövs inte orignal räcker gott och väl för du har väl dieselsnorkeln?
    Ang. spridare så vet ja inte hur mkt dina orginal pallar med, men de verkar palla med ett steg4 från maptun iaf på bensin då.
    Om du nu väljer Aero snurran så kan du ju kliva upp till ett steg4 men då får du lägga till en Aero koppling då din orginal inte pallar med mer än 400nm, men du kan ju även lägga dig vid ett steg3 med en aero snurra.
    Bästa är ju att du tar kontakt med din trimmare och talar om vad du tänkt dig i hårdvara och där efter får du mer lr mindre svart på vitt vad som kan tänkas i effekt väg.

    Mvh
    Som du säger så hade jag tänkt mig "06-turbon" vid byte och 06'an insugsrör eller "kungscobran" som den kallas antar jag..den är ju billig jämfört med eftermarknads insugsrör. Fungerar det med aero 99-00 steg 3?

    Dieselsnorkeln har jag ja, och sportluftfiltret sitter redan på plats så det får va kvar (behöver nog tvättas snart iof)

    Och Aerokopplingen hör också till inköpslistan i vilket fall, glömde skriva det.

    Ja det bästa är kanske att prata med dom direkt, men det känns ju som att dom vill kränga sina delar i första hand. Angående downpipen t.ex. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, måste mjukvaran optimeras för specifikt för vilken man har osv? sparar ju ett par lappar på att köpa den från streetgear.

    Sen är ju frågan vad min orkar med också i effektväg. gått lite över 21000 mil. Kollade över den lite idag, kamkedjespännaren mätte jag upp till 13,5 mm så det var ju förvånansvärt bra iaf. Kompet var 13,5 13,5 13,5 och 14,5 bar. Det får väl anses som hyffsat med.

    Mvh Marcus

Liknande ämnen

  1. Nordic steg2 till steg3, märkbar skillnad?
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 16:54
  2. [LÖST] Uppgradera från Nordic steg2 till steg3 ny mjukvara? OG9-5
    Av Jonke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 00:30
  3. Svar: 81
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:57
  4. 900/9-3 Steg3 VS. 9-5 Aero Steg3 ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 18:43
  5. Skillnad på gamla steg3 och nya steg2 hos Nordic ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •