Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    24

    Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?

    Holla!
    Testade att dra på för första gången idag men min "nya" Italienbox på 185hk och ett problem uppstod. Har haft det ett par ggr innan men nu kom det vid 200 knyck och består tyvärr... Hade det varit en gammal 142:a så hade jag bytt tändspolen direkt för det är precis så detta fenomen beter sig...
    Vid gaspådrag och ett visst varvtal (ca 3000rpm) så "skuttar/hostar" motorn men varvar till slut upp. Inga slangar kass/lösa.
    Fått det förut som sagts innan men det gav sig eller det är vad jag tror, kör väldigt lungt men min automatare så det kanske aldrig varit bra sedan jag köpte bilen.
    Tror inte det är elfel utan bränslepumpen som ger sig då den tjuter mer än normalt (gjort sedan jag köpte för ca 3v sedan), kan den orsaka detta beteende om den är halvkass?
    Bilen är en -96:a 9000 2.0T.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481

    Re: Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?

    min soppapump tjuter ibland med, har dock inte ditt fenomen, pumpen brukar funka eller vara död, brukar inte vara så mycket mellanläge på dem.

    Skulle nog kollat mer på soppafiltret isf så det inte är täpt, och även kolla över DI kasetten, den står för det mesta när det gäller udda gång.

    Är boxen rätt avseende din hårdvara?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    24

    Re: Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?

    Boxen är rätt och fungerar ypperligt tillsammans med MV, hade fenomenet innan byte också.
    Angående DI-kasseten så kanske du har rätt nu när jag tänker efter, brorsans Aero gick dåligt och han skiftade kassetter för ett par veckor sedan och det var då jag fick det första gången (med hans kassett på min bil.) Bytte tillbaka och fick problemet igen efter nån vecka med min egen kassett då...
    Hur (o)vanligt är det med "dålig kontakt" mot stiften för en kassett? Om det kanske är det?

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?

    Hej !

    1) Är det en äkta 185 hk?? Eller nå't annat jox?

    2) Byt tändstift, dålig pump brukar ge låg motoreffekt på grund av knackreglering, i grava fall misständning.

    3) Provbyt tändkassett.

    4) Mät bränsletryck.

    5) Pumpar som låter mer/annorlunda kan vara på väg till pumphimlen. På sin väg till evigheten så kan de ge dåligt flöde.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?

    Oavsett så är det ju bra att byta pumpen om man är rädd för att den ska ge sig. 300kr på biltema

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    24

    Re: Hur beter sig bilen med en halvtrasig bränslepump?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    1) Är det en äkta 185 hk?? Eller nå't annat jox?

    2) Byt tändstift, dålig pump brukar ge låg motoreffekt på grund av knackreglering, i grava fall misständning.

    3) Provbyt tändkassett.

    4) Mät bränsletryck.

    5) Pumpar som låter mer/annorlunda kan vara på väg till pumphimlen. På sin väg till evigheten så kan de ge dåligt flöde.
    1) Ja, Saabs egna box.

    2) Bytte tändstift och det blev bättre för att sedan återgå till problemet + att den gick på 2 och 3 cylindrar. Misstänkte kassetten trots allt men testade att dra ur kontakten till den och sätta dit den igen bara och voila, problemet borta! Sprutat 5-56 på kontaktfaan nu, får se om detta verkligen ÄR anledningen och om det hjälper.

    3) Det var så problemet uppstod!

    4) Vill göra detta, hur gör jag det lättast?

    5) Ska besöka Biltema på fredag, den sitter i tanken va?

    Tack för tipsen!

Liknande ämnen

  1. Hur beter sig bilen när katalysatorn är igensatt?
    Av coolkillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-16, 22:13
  2. bilen beter sig konstigt efter ett ta?
    Av _Naset_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 18:33
  3. bilen beter sig illa ibland...
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-19, 13:07
  4. Bilen beter sig som ett flipperspel ?????????????
    Av MrBlue i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-04, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •