Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141

    El-Antenn 9-3

    Jaha då har det hänt som man länge fruktat över.

    Stängde av bilen hörde motorn till antennen gå men ned gick inte antennen!! Satte på sterion och motorn lät, stängde sedan av och motorn lät men antennen var tok still.

    Vad är felet? Kugg som är trasig? Går det att laga, kännt fel osv?

    Tack på förhand
    //Martin

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    16
    Det kan inte vara så att det ligger smuts i "skarvarna" på antennen då?
    Då brukar den inte vilja gå upp och ned som den ska.

    Vore i och för sig lite konstigt om det hamnade i alla skarvar samtidigt.
    Saab 9-3 2,0 T Sport Cabriolet -99

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Alright skall kika på det... Låter dock iofs som du själv säger lite märkligt.. Tvättade för övrigt bilen i morse men har kört två gånger sedan dess och då fungerade antennen.

    //Martin

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Alright skall kika på det... Låter dock iofs som du själv säger lite märkligt.. Tvättade för övrigt bilen i morse men har kört två gånger sedan dess och då fungerade antennen.

    //Martin
    Ha för vana när man tvättar bilen att torka av antenn. Ha absolut ingen olja på antenn utan torka endast av antenn med trasa eller luddfri papper. Blir själv lika förvånad varje gång jag torkar av den hur smutsig den egentligen är. Hjälper inte det så går det alltid att plocka isär motorn och göra rent. Kan vara lite lurigt att få tillbaka allt, men snabb varianten är att köpa ny från Biltema alé 279 kr

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880
    Nytt spröt kan bytaspå detta sätt eller ta isär och gör rent också.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nytt spröt kan bytaspå detta sätt eller ta isär och gör rent också.

    Lycka till!
    Tack LM. Plastbandet med kuggarna i sprötet hade gått av. Jag har plockat loss hela motorn och skall nu få loss sprötet. Gör som det står i beskrivningen plockar bort skruven till jordningen och skruven på motsvaranade sida.
    Dock hur jag än sliter och drar får jag inte loss aluminium röret och därmed inte heller sprötet.
    Jag har testat att värma lite med varmluftpistol vilket inte hjälpte. Något tips?

    Finns det någon gömd skruv, eller något klips?

    Tack på förhand
    /Martin

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Det sitter en liten tunn metall hylsa i toppen på röret som antennen löper i antar att den ska fungera som stopp och ge kontakt till antenn sprötet. Om du har köpt ett nytt spröt borde en ny sådan varit med i förpackningen. I allafall när jag bytte sprötet på min og9-3 för att tag sedan var denna hylsa fast rostad/ärgad i röret ganska ordentligt, så efter säkert över en timmes slagande och dragande och några ny uppfunna svordomar så bröt jag helt enkelt av antennsprötet längst ner. Sedan tryckte jag ner stumpen och tog en liten skruvmejsel och pillade och bröt sönder metallhylsan för att få ut den. Sedan pillade jag upp stumpen som var kvar. Eftersom jag redan hade hela antenn enheten urplockad ur bilen så öppnde jag huset med spolen som kugglinan lindas upp på och snurrade upp den nya för hand, detta kan man göra om man pillar ur ett plast kugg mellan motorn och spolen. Kan vara lite marigt eftersom det hela hamnar i ganska mycket spänn efter man lindat upp några varv, sedan satte jag i hop allt och monterade tillbaka.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Tack!

    Efter att min mekaniker polare med ruggigt starka nypor tagit tag i den så lossnade tillslut aluminum röret.

    Dock har jag pillat isär alla kugghjul och gjort rent ifrån väldigt mycket klegg.

    Funderar dock på om man måste ställa det stora kugghjulet (det som drar antennen) i något speciellt läge, den har ju en liten pigg på under sidan som i sin tur styr en kugg i botten. Antar det är till för att "räkna" åt motorn när den skall stanna.....?

    //Martin

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Motorn verkar stanna när antennen når endlägena oavsett utgångspunkt, hackar ett par tre gånger när den når endläget i båda riktningarna. Det vita klegget är smörjning så det kanske man ska vara lite försiktig med att ta bort.

  10. #10
    Mekonomen eller autoexperten har de nått i sitt lager?, Hitta ett antennspröt på mekonomen till Beru elantenn 40-A350? Kan den passa tro?, mitt problem är oxå att plastsprötet i antennen som ska driva antennen upp och ner har gått av.
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Det finns på http://www.speedparts.se/ vet jag men då tillkommer ju frakt också, en ide kan ju vara att kolla på Saab det har åtminståne funnits satser med antennspröt förut och det är kanske inte så väldigt dyrt där heller.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Saab har. Köpte just en där för 300kr dock hade jag 80kr i bonus på saab kortet.. Den kostar 140 plus 60kr i frakt ifrån speedparts.

    Nästa fördel var att den på saab var i metallic som jag hade innan och den på speedparts ser ut att vara svart.

    //Martin

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Någon som vet om ett passande spröt finns till bra pris någon annanstans än på SP och Saab. Gärna i Sthlmstrakten.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

    Min är oxå trasig och jag vill byta den mot en kort, icke el-antenn...
    Handlade den här på biltema:


    Men fästet behöver ju vara rundat för att passa.

    Man kan ju sätta dit en tjock packning men det blir nog svårt att få det snyggt.

    Hur har ni gjort??
    9-3 AERO -02

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

    Vet att Biltema har sålt motordrivna antenner förut, men dom kanske har utgått?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

    Jag har en antenn i stil med den som jag köpt på bilradiohuset. Ser bra ut tycker jag

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

    Min elantenn mår inte så bra heller. Jag har kopplat ur den nu och tänkte bara förlänga/dra om antennkabeln och sätta nån annanstans. Alternativt köra upp ett antennspröt i C-stolpen.
    Slipper man ha nån ful antenn på utsidan av bilen.

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

    Jag köpte nytt spröt till elantennen och bytte. Tycker det är en önskvärd egenskap att antennen är helt försvunnen ibland.

    Dock skulle jag vilja styra antennen separat och ha den nere när det lyssnas på CD men har inte kommit på hur ännu.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Helsingborg / Varberg
    Inlägg
    121

    Re: Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag köpte nytt spröt till elantennen och bytte. Tycker det är en önskvärd egenskap att antennen är helt försvunnen ibland.
    Var köpte du nytt spröt? Kostnad?
    9-3 AERO -02

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Hur har ni gjort med er trasiga el-antenn?

    Finns på speedparts för 150kr tror jag det var.

Liknande ämnen

  1. Bot mot trasiga pendelstag OG9-5
    Av Jesper 1873 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2015-03-20, 21:33
  2. Trasiga flashminnen T5.5 box?
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2009-02-02, 22:24
  3. Pinnbultar som är trasiga
    Av Verre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 04:27
  4. Trasiga displayer på 9-3 SS/SC
    Av ljungström i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 21:26
  5. Trasiga centrumringar
    Av Tommy 2453 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 15:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •