Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 6,5 kittsystem eller koaxialer?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    6,5 kittsystem eller koaxialer?

    Hallå.

    Fick inte riktigt ihop en bra rubrik, men håller på att färdigställa ljudet i min nya ng900.

    Men blir lite fundersam på hur jag ska göra med framsystemet.

    Har satt i 6,5 tums rena midbasar i dörrarna, så långt allt klart.
    Lite frågande dock hur jag ska göra med brädan, nu sitter org 3,5 tummare där.
    Men har även ett par diskanter tillhörande midbasarna i dörrarna.

    Frågan är som denna
    om jag ska byta 3,5 tummarna mot ett par 3,5 tum koaxial högtalare, eller om jag ska montera diskanterna i hålet istället?

    I nuläget kommer framsystemet drivas av huvudenheten då det finns mer prioriterade investeringar än slutsteg.

    Har även 6,9 koaxialer bak och en enkel 10 tums baslåda med steg.


    Vad säger experterna, diskanter eller 3,5 tums koaxialer fram?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: 6,5 kittsystem eller koaxialer?

    Min röst ligger på att du ska montera diskanterna där. Enligt mig så får man känslan av ett renare ljud om man delar upp ljudet lite i kupén främst när man låter diskaterna spela högt uppifrån och att midbasarna sitter längre ner och fyller ut ljudet.

    Tänk dig en rockkonsert i bilen så kommer ett cleant gitarrsolo som sen övergår till att hela bandet fyller på. Du får med bra och cleant ljud hela konserten igenom
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: 6,5 kittsystem eller koaxialer?

    det får nog bli det alternativet.

    Ska börja med att koppla in allt löst och köra, har varit en hel del prylar att köpa sen jag köpte den nya bilen så ekonomin gillar inte att jag köper massa prylar som inte riktigt behövs för funktionen.
    Diskanterna har jag ju redan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4

    Re: 6,5 kittsystem eller koaxialer?

    Gör som jag, kompletera org. 3½" med ett par diskanter (de du har löst nu) Dock så måste du ha ett passivt delningsfilter mellan 3½" och diskant (ev kan det som följde med ditt kitt funka, beror lite på vad för ohm tal kittet är på).

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: 6,5 kittsystem eller koaxialer?

    Jag röstar på TT-95:s alternativ eller kör med ett annat bredbands element, N-core.se kanske har några Trius kvar. Själv har jag labbat med ett märke som heter Tangband och deras 871-element med bra resultat. Dock kräver alla förslag nya passiva filter...

    Manicks förslag är lättast men inget som låter direkt bra utan separat aktivdelning och tidskomp. Ljudbilden blir rätt rörig när ljudet kommer från fyra ställen (istället för två, så som begreppet stereo innebär) samt att t.ex en mansröst kommer att höras från både dörrsidan och brädan, då mansrösten spelar i båda elementens register.

    Jag har själv 6,5".are i dörren och diskanten på brädan och är inte nöjd fast jag delar aktivt och har tidskompat, ljudet kommer fortfarande från två håll...
    Mellanregister och diskant skall sitta så nära varandra som möjligt.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  6. #6

    Re: 6,5 kittsystem eller koaxialer?

    Ja, inte nog med att man måste köra ganska hårt med tidskompet om man placerar diskant långt ifrån mellan/midbas, man måste dessutom veta vad man gör. Det är myck lätt att skruva bort sig när man måste kompa det så mycke.

    Jag har själv haft 6½" i dörren, Dome högtalare + diskant på brädan (delning runt 350-400hz) detta va, enligt mej inte bra det heller. Tidskompat och lät ok, men vissa mansröster va nere vid förrerna, för att sedan rätt som det va åka his i raketfart upp på brädan vilket gjorde ljudet lite kul att lyssna på.
    Ska man då placera en diskant, som delar runt 3-4000hz då kommer det inte bli bättre.

    PS: jag tror Trius är slut, men Vifa TG9 finns på HiFi kit (som Triusen är byggd på).

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: 6,5 kittsystem eller koaxialer?

    nu kör jag dock med originalstereon med cdväxlare och ett extra slutsteg till baslådan.
    Prylarna kostade nog 500-600kr... så det är ju inte några direkta utsvävningar med ytterligare prylar.

    Nu ville det ju sig så illa att båda bakre bromsrören rök av i lördags förmiddag så ytterligare ca 1000kr trillade iväg på övriga prylar.

    Får se om det blir några mer tester till veckan nu, skulle inte förvåna mig om ytterligare trasiga saker dyker upp, att man aldrig kan köpa en bil utan att det ska vara massa problem...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Lösning av kontakt för Koaxialer i en 9-3 ss.
    Av nemesis89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 17:26
  2. Vilka 3,5" koaxialer till instrumentpanel?
    Av Börne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2009-03-13, 18:18
  3. Koaxialer i dörrarna... förvånansvärt bra...!
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 12:51
  4. Kit eller koaxialer med midbas?
    Av Micke9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 11:18
  5. skillnad på mellanregister och koaxialer?
    Av ®YD i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •