Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?

    Topplockspackningen gick på Aeron ikväll...
    Ska jag köra på original eller stålpackning? bilen är nästan original i dagsläget(st3 hårdvara men org. mjukvara) men lite mera trim står på önskelistan...(tankarna går kring seriöst 400hk-bygge med riktig låda och chassi att matcha! nästa år om pengarna finns...) så med det i åtanke kanske jag borde köra på stålpackning?

    Något annat som bör göras när skiten ändå är nere? antar att kedjespännare osv är lägligt egentligen?(bilen har gått 26500)

    Sist men inte minst - hur får jag gjort detta till lägsta möjliga kostnad i göteborgsområdet? plånboken är tom men problemet måste ju lösas! och detta ligger långt utöver min fixarkapacitet...

    Tacksam för alla tips!
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    Re: Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?

    Stålpackning = T7packning? Så vi pratar om samma sak.. För abbott's är väl koppar..

    Hursomhelst. När du byter toppackning är det ju bara toppen som ska av.
    Ska du i med t7packning så måste kolvarna ur, då byter man samtidigt vev-, ram- och axiallager och för det måste maskinen ur bilen.
    Klart nyttigt att byta kamkedjan komplett om du ska ur med motorn.

    Har en kompis som åkte 9000 2,3t med 440hk, och han hade aldrig problem med vattentryck eller liknande.

    Jag hade nog faktiskt bara bytt packningen (t5) och testat. Kör med stålpackningen först när du vet att det behövs. Mycket onödigt slit om du kanske klarar dig lika bra utan.

    Släng in ett inlägg i don Lokal-del i forumet. Finns säkert någon vänlig och duktig person i Göteborg
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    155

    Re: Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?

    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Stålpackning = T7packning? Så vi pratar om samma sak.. För abbott's är väl koppar..

    Hursomhelst. När du byter toppackning är det ju bara toppen som ska av.
    Ska du i med t7packning så måste kolvarna ur, då byter man samtidigt vev-, ram- och axiallager och för det måste maskinen ur bilen.
    Klart nyttigt att byta kamkedjan komplett om du ska ur med motorn.

    Har en kompis som åkte 9000 2,3t med 440hk, och han hade aldrig problem med vattentryck eller liknande.

    Jag hade nog faktiskt bara bytt packningen (t5) och testat. Kör med stålpackningen först när du vet att det behövs. Mycket onödigt slit om du kanske klarar dig lika bra utan.

    Släng in ett inlägg i don Lokal-del i forumet. Finns säkert någon vänlig och duktig person i Göteborg
    Låter som om jag bör testa original T5-packning bara... Så då kör vi nog på det!
    Men i så fall skall motorn vara kvar i bilen, att bara toppen ska av underlättar inte fruktansvärt mycket på ett kamkedjebyte eller?

    Yes, det är gjort!
    Saab 9-3 TiD - 06, Saab 900 T16 "Aero" - 91, Saab 9-5 2.0T "T5 Biopower Aero" - 99
    Saab 9000 Aero - 97, Saab 9-3 "Viggen" - 00

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    29

    Re: Topplockspackningen har gått(9000 Aero) - vad göra?

    Jag bytte kamkedjan när jag hade av toppen, mycke lättare då ska jag säga, annars är de så jäkla klurigt att få in transmissionskåpan.
    Saab 9000 2.3T -95 Nordic steg 1

Liknande ämnen

  1. Dåligt komp. Kan topplockspackningen ha gått?
    Av mesweden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 21:06
  2. Spännrullsfästet har gått av. Vad göra nu?
    Av zR-Toppi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-21, 14:52
  3. Hur vet man om topplockspackningen gått?
    Av ankaon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 16:06
  4. färddatorn och allt annat där har gått sönder, vad göra?
    Av Lunetic i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •