Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: "åretruntdäck" ett J***A skit

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    "åretruntdäck" ett J***A skit

    Ja, fler än jag som stör mig på det begreppet "åretruntdäck"?

    Idagarna skulle jag byta till riktiga sommardäck på min nyinförskaffade ng900, fram var inga problem.
    Bakdäcken stötte jag på patrull direkt.
    Slägga, no go.
    Lösa hjulbutar och tvära kurvor, no go.
    Gasol, då släppte iaf ena sidan...
    Vinkelslip, så var alla sommardäcken på plats och dessa i mina ögon "dubbfria vinterdäck" behöver 1 st ny fälg...

    Konstaterat, det kan bli ett rent hev'''e att byta däck när någon tidigare kört med så kallade "åretruntdäck" i 4 år utan att montera av dem, och framförallt inte använt varesig kopparpasta eller någon annan form av rostskydd.

    Bara en liten historia från helgens däckbyte, smidigt att förklara för grannarna att man tog bort vinterdäcken med vinkelslipen.

    Lite OT: Till råga på allt kul med så fick man syns på varför bromsarna haft sig en svampig känsla sen jag köpte bilen... det blev ca 1000kr ytterligare och 6 timmar till i garaget, så är det nya bromsrör på bilen med, härligt när det är 15-18 grader varmt och sol ute..


    Som sagt, en historia om en trevlig helg och hur illa det kan gå med denna sortens däck som många verkar tycka är helt OK att köra med på sommaren...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Trist! Inte för att vara kloke-per så här i efterhand, men en gassvets hade nog kirrat biffen med att få hjulen att släppa.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Trist! Inte för att vara kloke-per så här i efterhand, men en gassvets hade nog kirrat biffen med att få hjulen att släppa.
    möjligt att det hade det, dock så är det ju inte så att en sånn trillar ner från bar himmel en lördag kväll...

    Gasolen fixade ju ena sidan.

    Plåtfälgar var det iaf, men dessa är ju inte gjorda för att sitta där i 3-4 år utan att plockas bort.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Olägenheten att det är svårt att byta hjul är ändå i skuggan av att någon under 4 års tid kört omkring med däck som varit helkassa BÅDE sommar- och vintertid.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Olägenheten att det är svårt att byta hjul är ändå i skuggan av att någon under 4 års tid kört omkring med däck som varit helkassa BÅDE sommar- och vintertid.

    Ja däcken är från tidigt 2005 vad jag kunde utläsa på dem.

    Jag har väldigt svårt för det där begreppet "åretruntdäck", är det ens ett riktigt namn på däcken eller är det nått man hittat på?

    Jag kallar det iaf dubbfria vinterdäck?


    Sen så har ju helt klart denna händelse fått mig till att införskaffa en burk med kopparpasta, starkt att rekommendera!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Olägenheten att det är svårt att byta hjul är ändå i skuggan av att någon under 4 års tid kört omkring med däck som varit helkassa BÅDE sommar- och vintertid.

    Ja däcken är från tidigt 2005 vad jag kunde utläsa på dem.

    Jag har väldigt svårt för det där begreppet "åretruntdäck", är det ens ett riktigt namn på däcken eller är det nått man hittat på?

    Jag kallar det iaf dubbfria vinterdäck?


    Sen så har ju helt klart denna händelse fått mig till att införskaffa en burk med kopparpasta, starkt att rekommendera!

    Åretruntdäck och dubbfria vinterdäck är två helt olika saker. Dock kan dubbfria vinterdäck användas året runt, men det betyder inte att de är likvärdiga på något sätt
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Låter jävligt drygt. Men inte är det däckens fel, utan tidigare ägarens fel.
    Det rekommenderas ju att man en gång per år skiftar hjulen så det blir jämnt slitage.
    Sen att man ska köra med kopparpasta trodde jag var vida känt.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Jag har ett svagt minne av att det på mina sommardäck (Nokian Hakka) står att de endast i USA kan räknas som året-runt-däck. Dvs, i USA går det bra att köra med de däcken i snö, medan det i resten av världen är fel. Hmm, hur funkar det? Nä, jag byter nog till mina Hakkapelita när vintern kommer igen.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    står "global winter" på de som satt på min bil.
    Ser ut som dubbfria vinterdäck men käns lite hårdare.

    Blir iaf till att skaffa sig nya fälgar och däck till nästa säsong, för övrigt så var plåtfälgarna i ganska risigt skick så för den delen kommer jag inte sakna dem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Ja de sommardäck som kommer original på vår outback och tribeca har M+S märkning, detta är sk åretrunt däck, men bara en komplett idiot skulle komma på tanken att rulla ut dessa i snöväder, inte ett dugg bättre än sommardäck - finns inte tillstymmelse av spår eller dyl som ett friktionsdäck har.

    Stör ihjäl mig på snålk*kar som hävdara att det är åretruntdäck när de kör med dubbfria vinterdäck... När det var lite varmare nu, runt 13-15 grader och sol så märker man direkt att däcken blir snorigare och inte greppar värst bra.

    Har man inte råd med bra däck o bromsar så har man inte råd med bil.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    Ja däcken är från tidigt 2005 vad jag kunde utläsa på dem.

    Jag har väldigt svårt för det där begreppet "åretruntdäck", är det ens ett riktigt namn på däcken eller är det nått man hittat på?

    Jag kallar det iaf dubbfria vinterdäck?


    Sen så har ju helt klart denna händelse fått mig till att införskaffa en burk med kopparpasta, starkt att rekommendera!

    Åretruntdäck och dubbfria vinterdäck är två helt olika saker. Dock kan dubbfria vinterdäck användas året runt, men det betyder inte att de är likvärdiga på något sätt
    FEL. Åretruntdäck är ett begrepp som "Svensson" samt diverse utländska vänner i däckbranchen använder på en produkt som heter ODUBBADE VINTERDÄCK, inget annat.

    Allround,Åretrunt = Odubbade vinetrdäck av något slag .slut

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Synd att du bor så fruktansvärt långt bort! Har två uppsättningar däck+fälgar liggandes i föräldrarnas stug-garage. Däcken ska tydligen bort, har jag hört.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Citat Ursprungligen postat av murmurer


    Åretruntdäck och dubbfria vinterdäck är två helt olika saker. Dock kan dubbfria vinterdäck användas året runt, men det betyder inte att de är likvärdiga på något sätt
    FEL. Åretruntdäck är ett begrepp som "Svensson" samt diverse utländska vänner i däckbranchen använder på en produkt som heter ODUBBADE VINTERDÄCK, inget annat.

    Allround,Åretrunt = Odubbade vinetrdäck av något slag .slut

    Henrik

    FEL.
    "Allrounddäck finns speciellt framtaget för terränggående fordon och är avsett för många olika typer av terräng (lera, grus, gräs, asfalt mm.). Dessa däck får oftast endast framföras vid sommarväglag om annat inte specificerats av tillverkaren.
    Friktionsdäck är dubbfria vinterdäck tillverkat med ett speciellt vintergummi som tål låga temperaturer. Dessa däck är speciellt framtagna för vinterväglag men får även framföras vid sommarväglag."
    samt
    "Vinterdäck definieras av Vägverket (VVFS 2003:22, 3§) som ”Däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”.
    Vinterdäck kan vara dubbade eller odubbade. Så kallade året-runt-däck eller allvädersdäck är inte godkända att köra på när krav på vinterdäck gäller."

    Allrounddäck suger på allting, friktionsdäck kan vara nästan lika bra som dubbade däck vintertid.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 357

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Vad jag vet så pratar vi personbil och inte Jeep. Svensson har myntat begreppet "åretruntdäck" eller "allrounddäck" vilka båda är odubbade vinterdäck.

    Komplett lista på godk vinterdäck finns här:

    http://www.stro.se/winter/vinter081001.pdf
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Men det tillverkas även däck menade som åretruntdäck, och inte specifikt vinterdäck. Läser man vidare på http://www.dackinfo.nu/ finns där mycket info att hitta.

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Vad jag vet så pratar vi personbil och inte Jeep. Svensson har myntat begreppet "åretruntdäck" eller "allrounddäck" vilka båda är odubbade vinterdäck.

    Komplett lista på godk vinterdäck finns här:

    http://www.stro.se/winter/vinter081001.pdf
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Men det tillverkas även däck menade som åretruntdäck, och inte specifikt vinterdäck. Läser man vidare på http://www.dackinfo.nu/ finns där mycket info att hitta.

    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Vad jag vet så pratar vi personbil och inte Jeep. Svensson har myntat begreppet "åretruntdäck" eller "allrounddäck" vilka båda är odubbade vinterdäck.

    Komplett lista på godk vinterdäck finns här:

    http://www.stro.se/winter/vinter081001.pdf
    Jag kanske är blind, men jag hittar inget som visar på "åretruntdäck" till personbilar på www.dackinfo.nu Denna sida är ju för övrigt däckbranschens egen informationssida. Och däckbranschen atrbetar efter STRO's riktlinjer.

    I folkmun används ordet "åretruntdäck" av snåla eller fattiga människor som inte har råd eller anser sig ha råd att ha dubbla uppsättningar hjul.
    Dessa personer inser inte att dom är direkt trafikfarliga när dom hasar omkring på dubbfria vinterdäck i den svenska högsommarvärmen.
    Både broms och sidogrepp är markant mycket sämre med ett sådant däck än t.om det billigaste asientillverkade sommardäcket.
    M+S-däch skulle tamefan vara förbjudet mellan 1:a juni och sista september .
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    ...
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Bara för att ytterligare röra runt i grytan, så läste jag ett test för ett par år sedan där det stod att dubbade däck var bättre än odubbade däck på asfalt. Dubbade däck är lite hårdare, därav bättre bromsförmåga. De lyckades i testet tom slita av gummistycken på det odubbade däcket vid kraftiga kurvtagningar.

    Så dubbade däck året runt är det som gäller....

    Njae... jag märkte stooor skillnad när mina Pirelli P7 monterades igår. Så mycket trevligare att köra. Vinterdäcken är Hakka 5. Till trådskaparen kan jag ju bara så här nämna att mina däck trillade av när bultarna lossnade....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Men det tillverkas även däck menade som åretruntdäck, och inte specifikt vinterdäck. Läser man vidare på http://www.dackinfo.nu/ finns där mycket info att hitta.
    Jag kanske är blind, men jag hittar inget som visar på "åretruntdäck" till personbilar på http://www.dackinfo.nu Denna sida är ju för övrigt däckbranschens egen informationssida. Och däckbranschen atrbetar efter STRO's riktlinjer.

    I folkmun används ordet "åretruntdäck" av snåla eller fattiga människor som inte har råd eller anser sig ha råd att ha dubbla uppsättningar hjul.
    Dessa personer inser inte att dom är direkt trafikfarliga när dom hasar omkring på dubbfria vinterdäck i den svenska högsommarvärmen.
    Både broms och sidogrepp är markant mycket sämre med ett sådant däck än t.om det billigaste asientillverkade sommardäcket.
    M+S-däch skulle tamefan vara förbjudet mellan 1:a juni och sista september .
    http://www.dackinfo.nu/dack/index3.asp? ... =77&sida=1

    "S.k. året-runt-däck utgör en kompromiss mellan förhållanden sommar- och vintertid och betraktas av Vägverket inte som ”särskilt framtagna för vinterkörning” och är därför inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller."
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  20. #20

    Re: "åretruntdäck" ett J***A skit

    Därmed finns det i stort sett (bara om icke vinterväglag skulle råda) ingen möjlighet att framföra ett fordon (personbil) året runt utan att byta däck. Eller har jag missförstått det? Odubbade vinterdäck är alltså förbjudna på sommaren?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •