Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: vad tro ni om detta högtalar systemet?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    vad tro ni om detta högtalar systemet?

    hej hittade detta systemet http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317406 och undra vad tro ni låter detta bra? det ska givet viss drivas av det orginala as2 slusteget. gäller en saab 9-5 me as2 ljudet fast me en annan huvudenhet en dubbeldin kenwood stereo.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Jag tror att det kommer låta fint Du lär nog märka stor skillnad från original.. Det gjorde iaf jag när jag bytte högtalare i min og9-3 men jag kör med ett annat steg till mitt framsystem, vet inte om det gör så jätte stor skillnad
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    okej låter ju bra. men frågan är ju om det orginala slutsteget vill vara me dom högtalarna om ni förstår vad jag mennar :P
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Nybro
    Inlägg
    203

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    okej låter ju bra. men frågan är ju om det orginala slutsteget vill vara me dom högtalarna om ni förstår vad jag mennar :P
    Det vet jag tyvärr inte då jag inte hade något steg i min bil vad jag hittade iaf
    Kör: 9-3 Turbo

    Min bil @ garaget.org

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    hehe ja då kan det vara svårt att veta :P fan vad krånligt det ska vara att bygga ljud i en saab :P man vet ju inte hur sakerna är. men är det nån som har testat att byta högtalare och använt det orginala slusteget skriv gärna och berätta om det. behöver verkligen få veta då jag inte vill byta steget.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Jag hade inte köpt detta system... det dom inte talar om är att basarna i framdörrarna är på 1,8ohm. Monterar du 4ohm's högtalare där så får dom bara halva effekten mot ett par på 2ohm!

    Jag har redan bytt mina 3,5" & ska nog byta mina basar också, men jag ska nog köpa detta 2 vägs kit... JBL GTO-6508C som är på 2ohm & bara använda basen!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag hade inte köpt detta system... det dom inte talar om är att basarna i framdörrarna är på 1,8ohm. Monterar du 4ohm's högtalare där så får dom bara halva effekten mot ett par på 2ohm!
    Driver du högtalarna i dörrarna på ett eftermarknadssteg så har ju dock detta ingen betydelse.

    Jag skulle inte bara byta högtalarna utan att byta/montera slutsteg med, det brukar bli halvbra att driva eftermarknadsgrejer på orgstegen som sitter där.

    Ett riktigt slutsteg är ju en stor del av installationen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag hade inte köpt detta system... det dom inte talar om är att basarna i framdörrarna är på 1,8ohm. Monterar du 4ohm's högtalare där så får dom bara halva effekten mot ett par på 2ohm!

    Jag har redan bytt mina 3,5" & ska nog byta mina basar också, men jag ska nog köpa detta 2 vägs kit... JBL GTO-6508C som är på 2ohm & bara använda basen!
    Menar du att orginalslutsteget bara levererar 2ohm och att man därmed förlorar massa effekt på de nya högtalarna om dem är tillverkade för 4ohm?
    Gäller detta även för min saab 900 från 1996? Eller vilka Saabar har detta?
    I och med att jag har planer på att bygga om mitt ljudsystem så småningom är jag lite nyfiken ^^,
    I annat fall får man väl kosta på sig ett annat slutsteg, lär ju inte vara några problem då jag har 3 lågnivåutgångar från min bilstereo

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag hade inte köpt detta system... det dom inte talar om är att basarna i framdörrarna är på 1,8ohm. Monterar du 4ohm's högtalare där så får dom bara halva effekten mot ett par på 2ohm!

    Jag har redan bytt mina 3,5" & ska nog byta mina basar också, men jag ska nog köpa detta 2 vägs kit... JBL GTO-6508C som är på 2ohm & bara använda basen!
    Menar du att orginalslutsteget bara levererar 2ohm och att man därmed förlorar massa effekt på de nya högtalarna om dem är tillverkade för 4ohm?
    Gäller detta även för min saab 900 från 1996? Eller vilka Saabar har detta?
    I och med att jag har planer på att bygga om mitt ljudsystem så småningom är jag lite nyfiken ^^,
    I annat fall får man väl kosta på sig ett annat slutsteg, lär ju inte vara några problem då jag har 3 lågnivåutgångar från min bilstereo
    Slutsteget i ng900 är för 4Ohm, men slutsteget har fast delningsfrekvens så det är väldigt svårt att hitta bra högtalare som passar ihop med steget.
    Således är det lättaste att byta steget istället och då kunna välja ett par bra högtalare.

    Bilar som har dessa konstiga ohmtal är väl 9-5an, om nya 9-3an har det elelr inte vågar jag inte svara på.
    Din ng900 96 har inte några skumma ohmtal iaf.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Menar du att orginalslutsteget bara levererar 2ohm och att man därmed förlorar massa effekt på de nya högtalarna om dem är tillverkade för 4ohm?
    Originalsteget är på 1,8ohm för framdörrarna & är då högtalarna på 4ohm blir det inte bra! Det funkar men nivån kommer att bli mycket lägre än nivån på dom övriga högtalarna!

    3,5" i instrumentpanelen är däremot på 4,1ohm så där går det bra med vanliga 4ohms!

    Hur det är på din bil vet jag tyvärr inte då jag bara är insatt i hur det är på 9-5 då det är en sån jag har!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Slutsteget i ng900 är för 4Ohm, men slutsteget har fast delningsfrekvens så det är väldigt svårt att hitta bra högtalare som passar ihop med steget.
    Således är det lättaste att byta steget istället och då kunna välja ett par bra högtalare.
    Det har ... vadå?
    Bör kanske tillägga att jag är nybörjare inom ämnet också?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Din ng900 96 har inte några skumma ohmtal iaf.
    Skönt det!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    ... text ...
    Jaha okej då har jag alla hästar i stallet igen då!

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    ... text ...
    Jaha okej då har jag alla hästar i stallet igen då!
    Japp... det är ganska enkelt!

    Tex så blir det så här med olika ohm på högtalarna om man kopplar till ett DLS CA12

    Effekt 4Ω 220 Watt RMS
    Effekt 2Ω 400 Watt RMS
    Effekt 1Ω 500 Watt RMS

    Har du en högtalare på 2ohm eller parallellkopplar två st högtalare på 4ohm eller har en bas med dubbla talspolar på 2 x 4ohm kan driva dom med 2ohm/400W! Likadant om du driver två st 2ohm's eller 2 x 2ohm's så driver du dom i 1ohm & får ut 500W!

    Om du gör tvärtom sänker du såklart effekten, därför är det inte så kul med för högt ohm på basarna i dörrarna!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Jaha okej då har jag alla hästar i stallet igen då!
    Japp... det är ganska enkelt!

    Tex så blir det så här med olika ohm på högtalarna om man kopplar till ett DLS CA12

    Effekt 4Ω 220 Watt RMS
    Effekt 2Ω 400 Watt RMS
    Effekt 1Ω 500 Watt RMS

    Har du en högtalare på 2ohm eller parallellkopplar två st högtalare på 4ohm eller har en bas med dubbla talspolar på 2 x 4ohm kan driva dom med 2ohm/400W! Likadant om du driver två st 2ohm's eller 2 x 2ohm's så driver du dom i 1ohm & får ut 500W!

    Om du gör tvärtom sänker du såklart effekten, därför är det inte så kul med för högt ohm på basarna i dörrarna!
    Vad är nackdelen med att leverera 2ohm till 4ohms basar då? Kvaliteten på ljudet?
    För det känns ju som om det är meningen att skicka 4ohm från steget till 4ohmsbasar för att få ut maximalt ur dem, eller är jag ute och cyklar nu?

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Driver du högtalarna i dörrarna på ett eftermarknadssteg så har ju dock detta ingen betydelse.
    Givetvis... men han skulle använda original

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Vad är nackdelen med att leverera 2ohm till 4ohms basar då? Kvaliteten på ljudet?
    För det känns ju som om det är meningen att skicka 4ohm från steget till 4ohmsbasar för att få ut maximalt ur dem, eller är jag ute och cyklar nu?
    Nackdelen är att om slutsteget är anpassat för högtalare på 2ohm så blir nivån på ljudet lägre om du använder en 4ohm's högtalare! Om då resten av systemet spelar i en viss ljudnivå & basarna spelar med typ halva ljudnivån blir det ju lite galet!

    Enkelt förklarat... säg att du skruvar upp till full volym på alla högtalare utom basarna som bara har halv volym kan du ju själv tänka dig att det inte kommer bli så bra! Denna skillnad på ljudnivån har du hela tiden oavsett volym!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Nackdelen är att om slutsteget är på 2ohm så blir nivån på ljudet lägre om du använder en 4ohm's högtalare! Om då resten av systemet spelar i en viss ljudnivå & basarna spelar med typ halva ljudnivån blir det ju lite galet!

    Enkelt förklarat... säg att du skruvar upp till full volym på alla högtalare utom basarna som bara har halv volym kan du ju själv tänka dig att det inte kommer bli så bra! Denna skillnad på ljudnivån har du hela tiden oavsett volym!
    Detta är verkligen förvirrande, eller så är det på grund av min trötthet

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Har du en högtalare på 2ohm eller parallellkopplar två st högtalare på 4ohm eller har en bas med dubbla talspolar på 2 x 4ohm kan driva dom med 2ohm/400W! Likadant om du driver två st 2ohm's eller 2 x 2ohm's så driver du dom i 1ohm & får ut 500W!
    Men om man kör den där setupen så får man ju bara halva ljudnivån hos basarna isåfall? Eller vad är det jag missar i det hela?
    Innebär 2x4ohm = 2 stycken talspolar på vardera 4ohm i en o samma bas? o detsamma för 2x2? O varför kan dessa köras i lägre ohmtal utan o tappa ljudnivå?
    Ursäkta för min okunskap men vill lära mig

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    Innebär 2x4ohm = 2 stycken talspolar på vardera 4ohm i en o samma bas?
    Japp... Då blir belastningen på förstärkaren 2ohm!
    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    o detsamma för 2x2?
    Då blir belastningen på förstärkaren 1 ohm!
    Citat Ursprungligen postat av Caylon
    O varför kan dessa köras i lägre ohmtal utan o tappa ljudnivå?
    Ursäkta för min okunskap men vill lära mig
    Om slutsteget bara är anpassat för 1,8ohm's högtalare som i 9-5 så får man hålla sig till detta! Men om ett slutsteg som i det exempel jag visar kan användas i 4, 2 & 1ohm så beroende på hur du kopplar dina högtalare kan du driva dom i olika ohmtal. Kan du då få ner högtalarna i 1ohm ger förstärkaren mest effekt!

    Exempel på olika sätt att koppla! http://www.dls.se/files/631/1/Subwooferinkoppling.pdf

    Det är inte förstärkaren som har ett högt eller lågt Ohmtal, det är högtalaren som har det. När man belastar en förstärkare med en viss impedans så ger den ut xx Watt, om man kopplar på en lägre belastning(mindre Ohm)så får förstärkaren jobba hårdare och kan ge ut mer effekt. Men den tål inte hur låg belastning som helst, utan vid en viss impedans så överbelastas den och ger ut ett distorderat ljud(orent ljud). Därför brukar man försöka att belasta den med så låg impedans som möjligt utan att den överbelastas, man vill ju utnyttja så mycket effekt som möjligt av förstärkaren. Det brukar stå i specen hur lågt ohmtal den klarar av stabilt. Är då förstärkaren stabil ner till 1ohm så klarar den detta utan att ljudet blir orent & klarar att ge ut mer effekt än det kan i 4ohm!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    okej vad lite som jag trodde att ohm talet skulle ställa till det. men hur är det om man vill ha en starkare bas kan man montera as3 basar i stället hur blir det ? ska sätta 6/9or me i hatthyllan me slutsteg givet viss då. att jag inte vill byta ut steget är för att det blir för jobbigt att ändra om till ett annant slusteg. men hur är as3 högtalarna i dörrana alsså midbasarna. och behöver jag bytta slusteget till as3 steget eller klara sig mitt as2 steg.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: vad tro ni om detta högtalar systemet?

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    men hur är det om man vill ha en starkare bas kan man montera as3 basar i stället hur blir det ?
    Dom är på 2,4ohm, så det är ju inte helt rätt det heller, men i alla fall bra mycket närmre än 4ohm! Jag vet faktiskt inte hur mycket det gör på ljudet att byta dessa basar & driva dom med originalsteget, det levererar ju inga mängder av effekt, till basarna är det 2 x 25W så man bör ju ha lättdrivna högtalare. Nårdik säljer föregångaren till den JBL bas jag nämner i detta inlägg & där står rek effekt 10 - 100W så 25W är ju i minsta laget!


    JBL GTO6508C är på 2ohm & är den jag ska testa om jag ska byta!

    Det är ett 2 vägssystem, men det är ju bara att skita i diskanten & bara använda basen!

    Det är detta 2 vägssystem jag tänker på! http://www.jbl.com/car/products/product ... OS&ser=GTO

Liknande ämnen

  1. Högtalar vin 9-3
    Av Swirre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-26, 15:16
  2. Högtalar val, vad ska jag ta?
    Av Pumba i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-02-03, 23:34
  3. högtalar byte
    Av 9-5Aero++ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 12:11
  4. Högtalar storlekar.. 9-3 SC
    Av Henke_A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 21:42
  5. Högtalar galler 9-5
    Av jimel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •