Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Förbättra ljud 9-3ss

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    C4
    Inlägg
    17

    Förbättra ljud 9-3ss

    nybliven ägare till en 9-3ss 2003.
    vill förbättra orginal anläggningen lite med enkla medel, tänkte riva ut de gamla högtalarna, och in med lite nyare grejer.
    Vill då även komplettera med lite slutsteg, hur gör jag enklast för att sätta in ett kraftigare steg men vill behålla orginalhuvudenheten?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    Välkommen hit!

    Självklart börjar du med att läsa FAQ-tråden i ämnet: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=162959
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    50

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    jag vet att de finns så många inlägg om detta...

    men jag vill veta VAR man ska löda in sig på AMP1 för att få ut en lågnivåsignal?

    jag vill koppla in ett steg för dörrarna och ett steg för bakre sub & 6x9or, går deT??

    läst alla inlägg här på forumet o det blir så krångligt...
    Techrate.se följer med det senaste tekniken och spelen!
    http://www.techrate.se

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    C4
    Inlägg
    17

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    som jag fattar det så är hela systemet lagt med tidsfördryjningar och delat på olika frekvenser. precis som på en hemmabio.
    framdörrarna har fullrange. vetefasen om det blir bra att köra allt på framdörrarna.
    men jag funderar iaf på att klippa framdörrarn till att koppla in ett steg till 6x9 eller bara en bas och koppla till 4" i hatthyllan och behålla frek.omfånget på dem.

    jag har lite möjligheter iaf, ena i dörren fram är kass och högra i panelen är stendöd

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    Löd in dig i AMP1 och använd signalen för framdörrarna, det blir kalas. Men en sak som du absolut också måste göra om du vill ha bättre ljud är att dämpa framdörrarna! Mycket bättre att lägga pengarna på dämpning till framdörrarna än på nya högtalare. dämpningen gör mycket mer, nya högtalare försämrar bara det hela annars.

  6. #6

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Ivan-9-3
    jag vet att de finns så många inlägg om detta...

    men jag vill veta VAR man ska löda in sig på AMP1 för att få ut en lågnivåsignal?

    jag vill koppla in ett steg för dörrarna och ett steg för bakre sub & 6x9or, går deT??

    läst alla inlägg här på forumet o det blir så krångligt...

    Jag har löddat in 2st lågnivå ingångar på befintligt steg under förarstolen och kopplat in ett externt steg i bagaget som driver en Pioneer 12a. Nu till problemet: har skaffat ett större steg men när jag kopplar in det så pikar det i alla högtalare fungerar med gamla steget men inte det nya. Vad kan felet vara??? Tacksam för svar

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    utanför Lund
    Inlägg
    43

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    Om du har as3, så tog jag signalen från 6x9 i hatthyllan och förde in i high level input, i det externa slutsteget, utan en lågnivå omvandlare. Så fick jag bäst ljud. Vet inte om det är perfekt bas men tyckte det blev helt ok, för först testade jag med lågnivå omvandlare och då fick jag en bas som kom efter i snabba låtar och blev överdriven hög bas. Men det bästa är nog att ta signalen från framdörrarna!

    Mvh Linus

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    C4
    Inlägg
    17

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    nu har man kommit en liten bit på vägen med panelhögtalarna, köpte mds 3,5" till sidorna men nu har jag beställt radical rax85 och rax100. tanken är nu att jag skall koppla in steg från varje kanal. panelen blir lite svår att lösa med steg, vill helst ha steg som tex 3x80w bara som exempel men det verkar inte lätt att finna.
    alternativet kan vara 4x80w och lämna en kanal på steget men jag vet inte hur ett steg mår av det. någon som har några idèer på steg till panel för tre kanaler?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    C4
    Inlägg
    17

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    rax85 monterades in förra veckan låter kalas än att det inte spelats in direkt.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    C4
    Inlägg
    17

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av molle_t
    rax85 monterades in förra veckan låter kalas än att det inte spelats in direkt.
    Väntar även in rax100 till centern och beställa sedan audison steg.
    sen blir det opration dörrarn

  11. #11

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    Jag har också monterat RAX85 som ytterhögtalare. Tyckte inte dom var nån större skilland mot original till en början, men efter att ha spelat dom några månader låter dom mycket bättre. Vet inte om det bara är inbillning? Men alla element måste kanske spelas in. Har även skaffat en RAX100 till centern, problemet är att den är så djup att den inte lirar riktigt i originalhålet. Gallret är bara att glömma att få dit. Hur har du löst det på din bil?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    C4
    Inlägg
    17

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Rawheadson
    Jag har också monterat RAX85 som ytterhögtalare. Tyckte inte dom var nån större skilland mot original till en början, men efter att ha spelat dom några månader låter dom mycket bättre. Vet inte om det bara är inbillning? Men alla element måste kanske spelas in. Har även skaffat en RAX100 till centern, problemet är att den är så djup att den inte lirar riktigt i originalhålet. Gallret är bara att glömma att få dit. Hur har du löst det på din bil?

    än har jag inte fått mina rax100, väntar ännu, har du en över så kan jag köpa den av dig.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    C4
    Inlägg
    17

    Re: Förbättra ljud 9-3ss

    rax100 monterad i centern lite pilljobb
    amega 6,5 monterade i dörrarna nu, ganska smärtfritt jobb.
    tänkte låta det spela in sig innan jag dämpar panel och dörrar, blir nog samtidig som steg skall intstalleras

Liknande ämnen

  1. Förbättra automatlåda?
    Av SAAB90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-30, 16:20
  2. Förbättra sin engelska
    Av svante_turbo i forum Off Topic
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 22:33
  3. Förbättra Väghållningen i en og9-3
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 12:39
  4. Hur kan jag förbättra helljuset på 9-5'an
    Av Jesper 1873 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-12-11, 10:45
  5. og9-3 2,0T förbättra väghållning
    Av nappe714 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 21:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •