Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9000 2,3 turbo frågor

  1. #1

    9000 2,3 turbo frågor

    Tjenare, Jag har precis skaffat mig en 9000 turbo och har inte innan hållt på med saab eller turbo bilar innan så har lite frågor angående min saab.
    När jag startat den o kört ett tag så går temp mätaren för vatten temp upp till mitten av mätaren o sen fortsätter den till en bit under röd markering och sen startar fläkten o kyla o då sjuker mätaren till under mitten på mätaren. Ska de vara så ? samma när jag står på tomgång så går den sakta upp till fläkten startar o sen sjunker den ner till under hälften.

    Har även fråga om tomgångs varvtalet vad ska de ligga på med acc på slagen och avslaggen ? min ligger på Circus 1200 med acc på och ca 900 när den är avslagen ?
    Tack på förhand
    Mvh en ny saab ägare

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: 9000 2,3 turbo frågor

    Temp relaterade problem så är det nr1 att kontrollera termostaten, koka den eller bara köp en ny och byt.

    Hur har du det med värmen i bilen?? Olja och vatten ser och luktar bra??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3

    Re: 9000 2,3 turbo frågor

    Tja, jag har kollat oljan o den ser fin ut o kylarvätskan var mest vatten i men syntes eller luktade inget spec. Värmen in i kupen är inte jätte bra men det kommer lite värme. Men tycker temp mätaren borde pendla så mycket:S la märke till att när jag slår på acc:En så startar inte fläkten men de kansek för jag inte har något köldmedel i den, om de kan ha med saken att göra:S
    Tack på förhand

  4. #4

    Re: 9000 2,3 turbo frågor

    Jag byte även glykol för det vara nästan bara vatten. det var mycket rost i expansinons kärlet. kan det ha me de att göra? spolade ut så mycket jag kunde

  5. #5

    Re: 9000 2,3 turbo frågor

    Ingen som vet circus när motor kylfäkten startar på deras egna bilar ? är de över halva på mätaren eller e de på halva?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: 9000 2,3 turbo frågor

    Citat Ursprungligen postat av Mr_totte
    Ingen som vet circus när motor kylfäkten startar på deras egna bilar ? är de över halva på mätaren eller e de på halva?
    Självklart startar inte elfläkten vid NORMAL motortemperatur utan över denna. Eller hur menar du egentligen?
    Kosta på dig 100:- och 10 minuters arbete som det tar att byta termostaten.

    Vilken årsmodell är det på bilen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7

    Re: 9000 2,3 turbo frågor

    Tja, jo dom hade ingen hemma så har beställt en. får den på tisdag. Men Tycker de verkar konstigt att kylfläkten ska starta så sent om man kollar på mätaren. på mina föregående Hondor så syns de inte att bilen är över normal driftstemperatur och den kyler inte ner motor så den går under driftstemperatur. Bilen är en 91:A

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 turbo och axel frågor?
    Av Symptom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 22:46
  2. Frågor ang. 9000 2,3 Turbo S -92 (Filmer)
    Av Skalman79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 22:10
  3. Byte Turbo 9000 -86 + div frågor
    Av Mung0 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 14:10
  4. 9000 turbo 2.3 automat frågor
    Av björn9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:26
  5. Saab 9000 2.3 turbo 92-- Köp Frågor
    Av no_brakes83 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-08, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •