Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Köpråd OG9-3 Aero -01/-02

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346

    Köpråd: 9-3 Aero 01, hur är dom?

    Hej,

    suttit ett tag och spanat på 9-3 Aero från 01-02. Tycker de har börjat komma ner på en rimlig prisnivå för en med mina resurser, speciellt 01:orna

    Vad exakt skiljer 01 och 02?
    Har iallafall listat ut att det verkar vara "Turbo" tryckt i ryggstödet på 02. Just den featuren kan jag nog klara mig utan dock .

    Är det några större skillnader på det tekniska? Maskin/chassi.

    Vad är de vanliga felen att se upp med?

    Lågt miltal < Full servicebok?

    Skulle gärna ha en Coupé, det är väl ingen skillnad på de och 5d antar jag, mer än det uppenbara?

    Tar gärna emot lite köpråd.

    Har sett en annons på en 9-3 Aero 01. Svart, 5d, 17000 mil, fullservad, ej trimmad. 51000:-
    Antar att det är ett rätt bra pris eller?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    390
    02:ans hastighetsmätare går till 260 och 01:ans till 240.
    Förmodar att 02:an är snabbare då.....

    Vill minnas att d funnits en tråd som denna förut....
    Saab 9-3 Aero SS 2,8T V6 Hirsch Steg 1 275 hk (2006)
    http://www.youtube.com/watch?v=8nK6QsNWMyo

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    822
    Lär finnas ett antal trådar kring detta menmen.. Iaf så sitter 02ans symbol för cruisern annorlunda i instrhuset.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Hej,

    har sökt och det finns en hel del trådar om det här. Men jag tyckte inte att nån av de kom fram till riktigt vad jag frågar efter därför skapade jag en ny.

    Dessutom undrar jag lite vad som är rimligt att betala och om någon nyligen har köpt en för att få lite up-to-date info.

    Tack för svaren.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Simrishamn
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av 9-3a
    02:ans hastighetsmätare går till 260 och 01:ans till 240.
    Förmodar att 02:an är snabbare då.....
    Den går faktiskt upp till 250


    jag har en coupë och det enda som skiljer sig från 5d är att dörrarna är lite större så det blir lättare för dig att komma in i bilen

    Har inte sett bilen i fråga men kollar man på milen så är ju priset riktigt bra.

    När jag köpte min 93a från min saabhandlare för ett år sedan så betalade jag närmare 100K, den hade då gått 16500 mil. Nu har den gått 18500 och värdet har sjunikit som fan. Riktigt tråkigt men så är det ju.


    men tycker ändå att det är en underbar bil.. KÖP!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    311
    sålde min 02a för ett år sen och det är nog den bästa bilen jag har haft. hade den i precis ett år utan ett enda problem (som kostade mig nått) fixade sid:displayen själv med strykjärn och det är ju en av dom vanligaste felen. sen är väghållningen något som många klagar på men jag tyckte faktiskt att det va helt okej, absolut tillräckligt för vanlig åkning men ska du ge dig ut på bana eller köra rätt inspirerat på vanliga slingriga vägar så finns det ju endel saker du bör göra innan du gasar iväg. och det är väl byte av fjädrar, dämpare och även endel gummi som är aningen mjuka orginal har jag för mig. sen har dom ju "oil-sludge" problemet, men jag skulle ta det rätt lungt och uppdatera vevhusventilationen, det fixade jag till när jag köpte bilen och kittet gick på några hundra på saab så det ser jag knappt som någon utgift, och sen är det nog redan fixat på dom flesta. men som sagt bra bil är vad jag har att säga.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  7. #7
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Tackar för svaren.

    Kan man få en snabb brief över vad det beryktade Oil-sludge problemet är? Har sett en hel del topics om det, men aldrig riktigt brytt mig om att läsa det.

    Hur vet jag om det är åtgärdat på bilen jag kollar på?

    När är de stora servicarna?
    Efter hur lång tid bör man byta kamkedjan?

    Väghållningen lär, relativt sett, vara mycket bra jämfört med vad jag åker i nu , men sänkfjädrar i första hand av lagom kvallisort och dämpare är nog att tänka på. Om inte annat för utseendets skull.

    Men det blir ett senare problem. Till att börja med skulle det vara trevligt att se om det går att bli av med Saaben jag åker i för tillfället...och om den är värd något. Sen får vi se om det dyker upp någon tillräckligt intressant Aero .

  8. #8
    saxat ur tidigare tråd...


    "Det som skiljer M02 från årsmodell M01 är:

    Instrumenthuset har annorlunda layout och som någon har nämnt tidigare är den är graderad till 260km/h. Några varningslampor har en annorlunda placering (TCS samt Cruise Control). Även belysningen är ersatt av diodlampor (mer distinkt grönt ljus)

    Turbotryck i framstolar samt baksätet för att hylla att "Saab Turbo" fyllde 25år.

    Annorlunda placering/ layout på de bakre fönsterhiss knapparna som sitter monterande på dörrsidan.

    Styrplunchen är av styvare modell (a la Viggen).


    Skidtillverkaren Salomon har sammarbete med Saab och därför släpps en specialmodel och den fanns tillgänglig i början av 2002 och bestod av AS3 ljudsystem, takbox svart med Salomon logga, larm samt kolfiberpanel/ växelspaksknopp.

    Den sista Aeron (icke Cab) rullade ut ifrån Trollhättan strax innan Kristihimmelsfärds helgen 2002 och därmed blev den sista Aero CombiCoupe modell fram till dagens datum.""
    / Skåne Jonta

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Kan man få en snabb brief över vad det beryktade Oil-sludge problemet är? Har sett en hel del topics om det, men aldrig riktigt brytt mig om att läsa det.
    Okej, snabb briefing följer..:

    På Saabs lite nyare motorer av motorfamiljen B2X5 (Bäst igenkänd av att de har Trionic 7 som styrsystem och de flesta har texten "EcoPower" på toppkåpan) så har Saab konstruerat motorerna så att kolvarna glider något lättare i cylinderloppen för att minska bränsleförbrukningen och öka prestandan något. Alltså skiljer sig kolvarna något från tidigare B2X4 motorer.

    Vad man inte räknade med var att vevhusventilationen som satt på motorn och som i princip sett lika ut i många år inte orkade med den betydligt större mängd av gaser som tog sig från förbränningsrummen ner till vevhuset på grund av de "slappare" kolvarna/kolvringarna.

    När vevhusventilationen inte orkar med att ta undan alla gaser som finns i vevhuset påverkas oljan negativt. Oljan "kontamineras" av dessa vevhusgaser och förlorar dess smörjande förmåga i förtid. Vidare bidrar det till klumpbildning av oljan (så kallad oilsludge) och oljans förmåga att smörja lagringar i motorn, kamkedja, turbo osv försvinner.

    I förlängningen så orsakar avsaknaden av smörjning skador på främst kamkedjedrivningen men också turbo och vevlager etc. Till slut så kan haverier av dessa nämnda saker uppstå, men till denna motorfamilj är det också vanligare med skador på kolvarna som är något tanigare utformade än på tidigare motortyper.

    På Saab 9-5 åtgärdades problemen bland annat genom en annan vevhusventilation år 2004 och Saab 9-3 av 2003 års modell (ng9-3) har en helt annan motortyp.

    Bilar som har denna typ av motor och ligger i riskzonen med den gamla vevhusventilationen, så vitt jag vet, är:

    Samtliga Saab 9-5 med fyrcylindriga bensinmotorer fram till och med 2003.
    Saab 9-3 med fyrcylindriga bensinmotorer från 2000 till och med 2003. (Skillnaderna ses enklast på vilken färg tändkassetten har. (men ng9-3 2003-> har alltså inte samma motor)

    Röd kassett = äldre motorversionen med Trionic 5 som styrsystem, motorfamilj B2X4, utan kända oilsludgeproblem.

    Svart kassett = nya motorversionen, med Trionic 7 som styrsystem, motorfamilj B2X5, med risk för oilsludgeproblem.


    Problemen avhjälps enklast genom att byta till nyare verisonen av vevhusventilation och att hålla noggrann koll på oljenivåer och byta olja oftare än föreskrivet och helst inte köra många korta bitar (sådan körning hjälper till att brytar ner oljan i förtid). En "riktig" lösning är att byta kolvar och kolvringar mot t ex kolvar till den äldre motorfamiljen eller av eftermarknadstyp.

    Värt att tänka på är att det nödvändigtvis inte behöver betyda att bara för att man bytt vevhusventilationen på en motor som är hel, så kan fortfarande den motorn vara utsatt för risk och slitage för den tid den gått utan tillräcklig vevhusventilation.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    277
    Att påtala också är att det inte händer på alls så många bilar som folk tycks tro.
    Att det inte behöver hända även fast du kör hårt emd bilen osv. Byt oljan lite oftare "500mil" så borde det inte var något problem.

    Men det KAN hända, det behöver inte hända.
    Jag var kanon nöjd med min 9-3 aero -02. Körde stundtals ganska hårt med den och piskade den rejält på bana ett par gånger. Detta med Nordic steg 3 i. Och det var aldrig några problem eller att oljenivån sjönk.

    Då var det Sqr steg 1 från 2000-6500mil och från 6500-8200-->mil med Nordic steg 3
    Saab 9-3 Aero -02 Nordic Uhr steg III SÅLD
    http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... age=230524
    #6369

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319
    Citat Ursprungligen postat av ZerOMikE
    Att påtala också är att det inte händer på alls så många bilar som folk tycks tro.
    Att det inte behöver hända även fast du kör hårt emd bilen osv. Byt oljan lite oftare "500mil" så borde det inte var något problem.

    Men det KAN hända, det behöver inte hända.
    Jag var kanon nöjd med min 9-3 aero -02. Körde stundtals ganska hårt med den och piskade den rejält på bana ett par gånger. Detta med Nordic steg 3 i. Och det var aldrig några problem eller att oljenivån sjönk.

    Då var det Sqr steg 1 från 2000-6500mil och från 6500-8200-->mil med Nordic steg 3
    Saken är ju dn att det är när man gubbkör bilen samt många kortare sträckor som oilsludge är som mest sannolikt att inträffa.

    Har en -01 Aero Cabbe som gått ca 5000 mil original samt 2,5k mil med Nordic St3. Rullat 4 år i frankrike samt 3 år i sverige, och har då inte gubbkörts i alla fall, dock inte heller någon biltjuvsåkande. Har aldrig dragit en droppe olja, och går som en klocka.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    @ Kongo: Mycket bra briefing, tackar och bockar.

    Tog aldrig Saab in bilarna och åtgärdade felet när det uppdagades?

    Antar att det inte är så lätt att se om vevhusventilationen är bytt bara genom att kika under huven? Om det skulle vara så att säljaren inte vet om det är bytt.

    Vad är att rekomendera då? Vevhusventen kan jag på min höjd tänka mig att uppgradera, men det känns lite väl struligt att byta kolvar...

    Kör en del korta sträckor (< 2 mil).

    Hur vanligt är det att folk här byter kolvarna vid inköpet?

  13. #13
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    @ Kongo: Mycket bra briefing, tackar och bockar.

    Tog aldrig Saab in bilarna och åtgärdade felet när det uppdagades?

    Antar att det inte är så lätt att se om vevhusventilationen är bytt bara genom att kika under huven? Om det skulle vara så att säljaren inte vet om det är bytt.

    Vad är att rekomendera då? Vevhusventen kan jag på min höjd tänka mig att uppgradera, men det känns lite väl struligt att byta kolvar...
    Köra och se glad ut och byta olja+filter lite mer ofta?

    Kör en del korta sträckor (< 2 mil).

    Hur vanligt är det att folk här byter kolvarna vid inköpet?

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    @ Kongo: Mycket bra briefing, tackar och bockar.
    Ingen orsak.

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Tog aldrig Saab in bilarna och åtgärdade felet när det uppdagades?
    Näe. Till en början så var man inte ens helt säker på problemet, och man velade ganska mycket, och den uppgraderingssats som finns att köpa till vevhusventilationen är uppe i version 6. De tidigare 5 versionerna hade sina brister de också. Många av bilarna fick heller aldrig några problem..

    Vad Saab i slutänden gjorde var att dels gå ut och informera om problemet och hur man bäst håller det i chack utan att för den sakens skull göra några modifieringar på motorn ohc dels förlänga motorgarantin till 8 år, förutsatt att servicarna är korrekt gjorda.

    Gissar att de SKULLE kunna bytt kolvar på samtliga bilar, men när problemet uppdagades så var det redan en ordentlig hög med bilar som gick ute i trafik som potentiellt kunde få problem och i och med att samma fel fanns inom båda modellerna så skulle det bli jätte, JÄTTE dyrt att fixa alla bilar. Så därför tror i alla fall jag att man valde vägen med att försöka hjälpa många av de kunder som fick problem istället för att fixa alla bilar.



    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Antar att det inte är så lätt att se om vevhusventilationen är bytt bara genom att kika under huven? Om det skulle vara så att säljaren inte vet om det är bytt.
    Njao. Det går att se, även om det kanske inte är helt självklart.

    Titta på:
    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... ring.shtml
    så finns bild på uppdateringen.

    Annars är man väl hänvisad till kvitton eller liknande.


    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Vad är att rekomendera då? Vevhusventen kan jag på min höjd tänka mig att uppgradera, men det känns lite väl struligt att byta kolvar...
    Pja. Som ZerOMikE skriver så är det ju långt ifrån alla bilar som får problem. Det du kan göra är att försöka titta så att oljan ser fin ut, höra dig för med ägaren om den drar någon olja eller har några problem osv. Men det kan vara lite trassligt att se på något vis, om man t ex inte plockar isär motorn så pass att man kan se hur t ex kamkedjan m.m. och hur oljan ser ut (fastkoksad på väggarna i motorn osv).

    Om du känner dig väldigt orolig inför detta så kan du ju alltid köpa en 9-3,a med äldre motorn.
    Det finns modeller som liknar Aeron (vissa 200hk Sport Edition / Monte Carlo Ed.) med Aero-plasten och skinninredning osv, men det klart. Någon "riktig" Aero blir dom kanske inte.


    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Kör en del korta sträckor (< 2 mil).
    Skulle säga att under 2 mil inte är någon jättestor fara.. Det är väl snarare om man åker dagligen (på jobbet t ex) 2km bort som det kan vara lite lurigt för oljans skull... Men även här går det naturligtvis att göra.. Om du t ex kör bilen någon längre sträcka emellanåt och byter olja oftare.


    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Hur vanligt är det att folk här byter kolvarna vid inköpet?
    Skulle inte säga att det är så vanligt.. Det är väl folk som går i trimtankar som kanske främst funderar på det då, som jag nämnde, de nyare kolvarna inte verkar hålla måttet lika bra som de äldre kolvarna.

    En förebyggande åtgärd för att få en bra trimgrund kan då vara att byta kolvar, men direkt vanligt är det nog ändå inte för den gemene bilköparen att slänga i nya kolvar det första de gör.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Klockrent Kongo

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Njao. Det går att se, även om det kanske inte är helt självklart.

    Titta på:
    http://www.speedparts.se/shop/.....ring.shtml
    så finns bild på uppdateringen.

    Annars är man väl hänvisad till kvitton eller liknande.
    Skulle säljaren inte veta vad som är gjort känns det ju iallafall bra att uppgraderingen kostar 302kr. Kan man byta bara för att vara på "säkra sidan".

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Pja. Som ZerOMikE skriver så är det ju långt ifrån alla bilar som får problem. Det du kan göra är att försöka titta så att oljan ser fin ut, höra dig för med ägaren om den drar någon olja eller har några problem osv. Men det kan vara lite trassligt att se på något vis, om man t ex inte plockar isär motorn så pass att man kan se hur t ex kamkedjan m.m. och hur oljan ser ut (fastkoksad på väggarna i motorn osv).

    Om du känner dig väldigt orolig inför detta så kan du ju alltid köpa en 9-3,a med äldre motorn.
    Det finns modeller som liknar Aeron (vissa 200hk Sport Edition / Monte Carlo Ed.) med Aero-plasten och skinninredning osv, men det klart. Någon "riktig" Aero blir dom kanske inte.
    På tal om kamkedjan, när är det läge att byta den? Ingår byte av den i någon av de stora servicarna? Eller byter man bara om det är så att missljud börjat uppträda?

    Har främst spanat in 01orna och framåt. De äldre är också snygga, men måste säga att Aeroplasten tilltalar mer...är snygga utan att man gör så mycket med dom. Inredningen är dessutom det som gör att de väger över ännu mer.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Skulle inte säga att det är så vanligt.. Det är väl folk som går i trimtankar som kanske främst funderar på det då, som jag nämnde, de nyare kolvarna inte verkar hålla måttet lika bra som de äldre kolvarna.

    En förebyggande åtgärd för att få en bra trimgrund kan då vara att byta kolvar, men direkt vanligt är det nog ändå inte för den gemene bilköparen att slänga i nya kolvar det första de gör.
    Kolvbyte är nog först intressant när man bestämt sig för att göra lite mer jobb med motorn när man ändå håller på. Men det ligger väldigt långt fram i tiden, om ens alls . Ska ha tag i en Aero först och främst .

    Tackar för svaren!

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 551
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Skulle säljaren inte veta vad som är gjort känns det ju iallafall bra att uppgraderingen kostar 302kr. Kan man byta bara för att vara på "säkra sidan".
    Absolut. Det är ingen dum investering att göra.



    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn

    På tal om kamkedjan, när är det läge att byta den? Ingår byte av den i någon av de stora servicarna? Eller byter man bara om det är så att missljud börjat uppträda?
    Finns inget serviceintervall på kamkedjan. Den byts när det är dags att byta helt enkelt. Vissa bilar behöver inte byta kedja alls, även om de rullat långt över 30000 mil, medan andra måste byta kanske under 15000 mil eller i extremfallet ännu tidigare.

    Vanligast är ju att man hör att det börjar rassla om motorn, vilket är en klar indikation på att det är dags att byta kedja.

    Vill man kolla innan det börjar rassla så kan man titta på hur långt kamkedjespännaren är ute. För tips om hur du gör detta så kan du kika här: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=159509

    Det kan ju vara en bra sak att göra om du ska köpa en bil också. Tror inte det är så krångligt att kolla, och kan vara vettigt att göra om säljaren mot förmodan låter dig göra det (bör vara enklare att övertala en bilfirma till det än en privatperson).. Att byta kamkedja + släpor + spännare osv och så på verkstad kostar normalt sett över 10.000:- så det är ingen rolig sak att behöva göra, rent ekonomiskt. (Det som är dyrt är i och för sig arbetskostnaden, då själva delarna inte är SÅ dyra ändå. Men det tar ett tag att göra. Är man händig av sig och har utrustning så kan man ju göra detta själv, och då är det ju ingen större sak att bekymra sig om.)

    Det finns i och för sig också verkstäder som gör det mycket billigare genom att gladeligen bara dra runt en ny kedja utan att byta övriga delar vilket blir mycket billigare då de slipper plocka isär så mycket, men det många som anser att det inte är ett jättebra sätt att renovera kamkedjan då det är en klar fördel att också byta övriga detaljer och inte bara själva kedjan.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    [
    Finns inget serviceintervall på kamkedjan. Den byts när det är dags att byta helt enkelt. Vissa bilar behöver inte byta kedja alls, även om de rullat långt över 30000 mil, medan andra måste byta kanske under 15000 mil eller i extremfallet ännu tidigare.
    Misstänkte att kedjan inte byts i "onödan". Jag passade på att byta på min nuvarande bil i samband med ett kopplingsbyte. Bytte i princip alla slitdelar när man ändå höll på. Ljuger iofs om jag säger att jag gjorde det. Har inte utrustning till när det kommer till de lite större grejerna som motorlyft etc. En avlägsen bekant som meckade åt mig.

    Priset för delarna är som du säger minimal jämfört med jobbkostnaden.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det finns i och för sig också verkstäder som gör det mycket billigare genom att gladeligen bara dra runt en ny kedja utan att byta övriga delar vilket blir mycket billigare då de slipper plocka isär så mycket, men det många som anser att det inte är ett jättebra sätt att renovera kamkedjan då det är en klar fördel att också byta övriga detaljer och inte bara själva kedjan.
    Skulle jag aldrig göra. Ägde en 740 förut där kamremmen rappade över pga att den tidigare ägaren inte bytt spännrullen i samband med kamremsbytet. Det resulterade i ventilknack -> toppbyte. När jag bytte toppen visade det sig dessutom att den gamla ägaren förmodligen aldrig hållt i en momentnyckel...drog sönder 3 hylsor på en av topplocksbultarna.

    ...tillbaks on-topic.
    Tack för alla svaren. Får se om det dyker upp något intressant framöver.

    Hur vikitgt är ett lågt miltal? Snarare viktigare med fullstämplad servicebok eller?
    Har nog smärtgränsen vid 18k mil...vill nog inte att den ska gått längre än så.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    64
    Jag köpte min 01:a för 4 år sedan och är jättenöjd.
    Har inte haft ett problem, dock har det börjat surra i klimaten, antar att den måste servas.
    Ska in på 11000-mila nu och ska oxå passa på att uppgradera vevhusventen.
    Går som en klocka och jag har kört i europa och det är en riktigt trevlig landsvägsbil. Min är inte chippad.
    Janne
    Saab 9-3 Aero ´01

  19. #19
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av TMT
    Jag köpte min 01:a för 4 år sedan och är jättenöjd.
    Har inte haft ett problem, dock har det börjat surra i klimaten, antar att den måste servas.
    Ska in på 11000-mila nu och ska oxå passa på att uppgradera vevhusventen.
    Går som en klocka och jag har kört i europa och det är en riktigt trevlig landsvägsbil. Min är inte chippad.
    Janne
    Roligt att höra! Får gratulera till ett bra köp.

    Kom att tänka på en sak, är det hydrualisk koppling på dom?

    Och sen undrar jag vid vilka miltal de rekomenderade servicarna är?
    Kan man läsa nånstans vad som ingår vid vilka servicar?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81

    Saab 9-3 Aero 02

    Hej,
    Jag har vart sugen på en Aero 01 eller 02 ända sedan 2001 när de var nya. För två veckor sedan så slog jag till på en Cosmic blå 02:a som gått 8400 mil. Det första jag gjorde efter att jag kommit hem var att köpa och montera Vevhus uppgradering nr 6 och kolla kamkedje spännaren, jag måste säga att jag blev överraskad när jag såg att den var ute 16 mm av max 19. Dock fick jag bilen så billigt så jag hade köpt den oavsett om jag visste om detta eller inte
    Innehav
    900 Aero 1989
    Volvo V40 2,0T Sport 2001

Liknande ämnen

  1. Köpråd NG9-3 Aero, OG9-5 Aero eller annan
    Av salminen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •