Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vibrerar på tomgång, 9000 2,3t

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234

    Vibrerar på tomgång, 9000 2,3t

    Hej,
    har inte haft några 9000 tidigare och trodde att den lite råa tomgången var OK för modellen. Men efter att kört / åkt några andra turbo9000 börjar jag inse att min inte går lika smidigt på tomgång som andra bilar. Övre momentstagsbussningarna är bytta, PU-bussning vid växellådan och hela bussningar under motorn, åtminstone vad ögat kan se. Bilen är servad, stift och DI-kassett bytta och går för övrigt som den ska. Ingen svajande tomgång, inga missljud från motorn. Hittar inga fel och är nu utan idéer men trött på durrandet i kupén vid tomgång. Nån som kan hjälpa mig ur idétorkan?
    Det som jag kan tillägga är att det hörs ett "råmande" nånstans från motorn vid kraftig acceleration, ungefär som en sugmotor utan luftrenare, även med omoddad luftburk...

    M@s

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Hej

    Låter som du kanske har satt kuddarna i momentstaget fel. "Hålen" skall vara i den riktning motorn rör sig.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Dom är satta "en stum, en mjuk", dvs en rätt monterad och en vriden 90 grader. Men en polare har PU-bussningar (båda) i sin 2.0t:a och den har ändå betydligt lenare tomgång än vad min har, så jag tvivlar att det sitter där... Men tack för tipset! Mera tips?

    M@s

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Vad är det för årsmodell?

    Ingen som tidigare varit och pillat och bytt transmissionskedjor? Hamnar balanskretsen en kugg fel blir det mysko ljud och vibrationer.

    Tänkte om du hade en tidig 2,3t där dreven som bekant är dåliga, kanske är bytta tidigare och monterade lite fel.

    Kolla även så att det inte ligger nån sten eller nåt mellan subframen och växellådsfästet. Hade en bil inne på jobbet för vibrationer/oljud och där hade en gammal rostig bult kilat sig fast mellan bussningen och subframen. När denna avlägsnats försvann alla konstiga vibrationer.

    /D

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Det är en -94:a, ltt, gubbkörd 13000 mil (tills jag tog över) Numer har den Mats Johansson trim, men vibrationerna fanns där före trimmet. Svängde förresten den andra bussningen "rätt" i momentstaget idag, men det ändrade ingenting nämnvärt. Har jag orsak att misstänka balansaxelarrangemanget tror ni??

    M@s

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    234
    Ingen???

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    55
    Tjena jag har exakt samma problem på min 9000-94 2.3T. Jag har pratat med två Saab-mekaniker, den ena sa att så ska det vara (nöt...) den andra trodde det var avgasystem som låg emot. Har inte hunnit kolla detta. Har du fått ordning på din bil?

    / Lasse

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Vibrationer

    Hej!
    Jag har en SAAB 9000 2,3 ltt -95. Har samma problem med vibbrationer i motorn.
    Har bytt samtliga motorkuddar, de hydraliska samt momentstag och växellådsfäste. Bytt samtliga rullar till remmen och spännaren.

    På tomgången har jag lite vibrationer men detta accelererar med motorvarvet och är värst vid vid ca 3 000 varv, oavsett om växel är i eller om koplingspedalen är nedtryckt. På bilen har det bytts kamdrivning och balansaxeldrivning på Motorcentrum. Detta gjordes innan jag köpte bilen så jag vet inte hur det var innan. Fööre ägaren minns inte.
    Misstänker själv att det är något fel i balansaxeldelen. Kanske något lagerfel o någon balansaxel eller att de monterat det med någon kugge fel.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har också jobbiga vibrationer på tomgång och låga varv 2,3T -91

    Balansaxlarna börjar göra nytta från ca 1500 rpm och det är väl ungefär där som mina vibbar försvinner.

    Har skapligt fräscha bussningar i momentstaget men övriga motorfästen är nog troligen original

    Borde kanske bytt motorfästen men det verkar ju som många har problem trots fräscha fästen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Vibrationer

    Hej!
    Återkommer med lite information om mina vibrationer.
    Gjorde slag i saken och började byta vattenpumpen igår. Provade att starta bilen utan multiremmen och döm om min förvåning, bilen var tyst och vibrationsfri. Tog loss vattenpumpen och snurrade på hjulet. Det var en oerhörd obalans och missljud i den. Det konstiga är att det inte lät någonting från pumpen när den satt monterad på bilen.
    Ett tips kanske är att prova starta bilen utan rem och känna efter om vibrationerna försvinner.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    låter som en epidemi på 9000 detta. jag har en Aero -95. när jag köpte den hade den vibrationer, och har så fortfarande. det kommer vid precis 3000 varv. låter mest vid motorbroms eller om man varvar upp motorn högt och på nervägen hörs det för att försvinna vid exakt 3000.

    det som är gjort på bilen som eventuellt skulle kunna påverka:
    motorfästen samtliga är bytta ett och ett. nu sitter det nya original under powerflex vid VXL lådan samt ett stumt samt ett original uppe. ingen skillnad.
    avgassytem bytt, original till JT. tar ej i nånstans. ingen skillnad.

    men det där med balansaxlar verkar intressant. toppen är nämligen bytt samt kamkjedja och hela faderullan är renoverat. kanske har det satt kedjan fel? då får man troligtvis olika fenomen beroende på hur fel kedjan sitter va?

    motorn går förövrigt hur fint som helst.

    kan man öppna och titta till balansaxelkedjan? troligen inte va?

    nån som fått ordning på sin bil?

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    För att göra en koll på balansaxel kedjan måste man ta bort höger framhjul och sen drivremmen innanför skärmen och sen en lucka man tar bort.
    Ska gå att nolla balansaxlarna precis som med kamaxeln.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    315
    Medlem#
    5767

    Vibrationer

    Hej igen!
    Greven, har du bytt vattenpumpen?
    På min så försvann vibrationerna helt efter bytet.

    roian
    SAAB 9-5 Vector Griffin 2,3 T 2009

Liknande ämnen

  1. Backspeglar vibrerar..
    Av Lagoona i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 00:40
  2. 9000 vibrerar vid gaspådrag
    Av Bennet i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 02:14
  3. Vibrerar 9000 med TCS på tomgång?
    Av peppz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •