Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: oljetrycksproblem hjälp!!

  1. #1

    oljetrycksproblem hjälp!!

    Hej!

    jag har en saab 9-3 -02 LLT med ett konstigt fel.

    Oljetryckslampan börjar lysa under körning efter ca 3-4 km, stänger då av bilen och låter den "vila" ett kort tag. När jag sedan startar bilen lyser inte lampan längre men tänds efter ytterligare några kilometer.

    Bilen har precis kommit tillbaka från ett tre månaders verkstadsbesök, efter ett motorhaveri så motor har nya lager och ny pump. Men vekstaden kunde inte efter många försök att hitta någon anledningen till att lampan tänds då och då?

    Någon som har varit med om något liknande, eller har några tipps.

    Själv tycker jag nästan som om det låter som något elfel då lampan slocknar efter att bilen har varit av ett kort tag.

    Någon som har ett bra och billigt sätt att mäta oljetrycket under körning för att utesluta ett verkligt tryckfall.

    Tack på förhand / Gustav

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    Hej !

    Får jag allra ödmjukast föreslå att oljetrycket MÄTS med en manometer?
    Kör inte med bilen förän detta är kollat.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    jo en manometer var tanken att jag skulle använda, tänkte mer på om någon hade en ide på en enkel och billig provisorisk koppling/lösning.

    har låtit bilen stå, förutom turen från verkstade och tänker fortsätta göra det tills jag har skaffat mig en manometer.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    kan inte se varför DU ska behöva fixa fram massa prytlar.
    har du haft bilen på verkstad för att åtgärda motorn så är det ju en garantisak om det inte fungerar när de är klara, alltså DEM som ska stå för verktygen.


    Har du kollat så du har rätt mängd olja i bilen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    kan inte se varför DU ska behöva fixa fram massa prytlar.
    har du haft bilen på verkstad för att åtgärda motorn så är det ju en garantisak om det inte fungerar när de är klara, alltså DEM som ska stå för verktygen.


    Har du kollat så du har rätt mängd olja i bilen?
    ja verkstaden blev ju aldrig klar, de har givit upp så antingen får jag hitta någon som är saab kunnig eller får jag försöka själv.
    /Gustav

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    Hej !

    Ja men va fan, har du betalat för jobbet så är det ju deras problem, klarar de inte av det får de leja nå'n annan dugligare.

    I vart fall, enklare o säkrare än manometer? Nä, det är nog det alternativet som står till buds. Det finns ju en möjlighet att ledningen mellan oljetryckskontakten o instrumentet jordas...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    Jag skulle gärna vilja veta vilken verkstad som inte lyckats lösa detta på TRE månader så att jag kan undvika dem.

    Själv har jag i en av mina bilar (fast en Golf GTI om jag minns rätt) råkat ut för att anslutningen till oljetryckskontakten hade ärgat av så att det såg ut som jag tappade oljetrycket i tvära högerkurvor när det i själva verket var kabeln som jordade i motorblocket.
    Det felet tog dock en amatör ungefär tre minuter effektiv tid att hitta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Ja men va fan, har du betalat för jobbet så är det ju deras problem, klarar de inte av det får de leja nå'n annan dugligare.
    Håller helt klart med. Saken är den att det inte är betalt och när bilen hämtades igår fanns inga personer där. Har hittils inte heller hört om/eller hur mycket som skall betals. De kanske insåg att de inte lyckades och bara lämnade tillbaka bilen. Får se vad som händer med det och ta de problemet då isf.

    jag vill iaf få bilen körklar så snabbt som möjlig då jag börjar bli trött på att vara utan bil, så tipps på tänkbara fel tas gärna emot.

    /Gustav

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    79

    Re: oljetrycksproblem hjälp!!

    Har en Saab 9000 och hade faktist ett liknande problem på min vilket oroade mycket!! men för mig så var det kabelbrott till givaren så bytte kabel och givare och nu funkar det bra igen! Fast de borde verkstan ha kollat upp om det skulle ha vart det! Förhoppningsvis...

    // Mattias
    Saab 9000 CD 1990 års modell --> växellådsras..-

Liknande ämnen

  1. 9-5 oljetrycksproblem?
    Av Chrille74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 01:29
  2. Oljetrycksproblem i skarpa kurvor!!! Fler som har problem?
    Av TURBOSTAR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 01:13
  3. Oljetrycksproblem!!!!
    Av Acke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 15:03
  4. oljetrycksproblem b201
    Av 900 rally i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •