Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ännu en Aero i familjen

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445

    Ännu en Aero i familjen

    Idag fredag så var vi och hämtade en "ny" aero till syrran och hennes sambo. Mitt Saabintresse har kanske påverkat bilvalet

    Så nu finns följande bilar i familjen:

    9000 CSE Classic -98 225 hk (Aero motorn). Pappas bil.
    9-5 Aero Sedan -02. Min bil.
    9-5 Aero SportCombi -02 Steg 3 från Nordic Uhr. Syrran och hennes sambo.

    Bilen som vi hämtade idag var riktigt pedantskött och var nästan i "KK skick". Den hade gått 5700 mil och var trimmad från 1900 mil med steg 3. Oljebyten var 500-600 mil sedan ny, rekondad på Mr Cap varje år och läderklädseln var smord 4 ggr per år. Original tygmattorna var inte ens använda! Och han hade till och med lagt en filt ovanpå bagagerumsmattan i gummi för att inte repa den.

    Den har 17" Aero originalfälgar med Pirelli dubbdäck. Till sommardäcken är det 18" BBS RK fälgar med Pirelli Zero Nero.

    Måste säga att deras steg 3 bil låter mulligt värre mot min original
    För min del blir det smidda wössnerkolvar oavsett om jag trimmar eller ej, men man kanske hamnar i trimmträsket till slut
    Grövre avgassystem blir det definitivt.

    Ville bara skriva av mig lite. Och jag har sagt att de måste gå med i klubben nu också
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Låter som en sunt växande bilpark

    Fast nu är man ju sugen på att höra jämförelser med den trimmade Aeron jämfört med din original(?). Både upplevelse och tider. Seså, ut och piska skiten ur deras nya fina bil nu
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Jag har inte haft tillfälle att prova prestandan så mycket men den är ruggigt snabb (dåligt med fäste nu på vinterväglag samt att dubbdäcken inte greppar 100% även på barmark)

    Den har också Nordic/Eibach sänkfjädrar som jag gillade skarpt (jag har ju original på allt än så länge). Det blev mycket bättre väghållning och den kränger mindre samt att den känns mer alert i uppförandet.

    Jag återkommer med mer info vart efter. (Dock blir det nog inga acc. tider)
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Pukavik / Karlshamn
    Inlägg
    1 377
    Tjenare

    Alltid kul med växande bilpark. Själv har jag ju några st nu. Köpte en till "dragkrok" i förgår. 900 T 8 aero -89. Kanonfin. Och om 2 veckor rullar jag ut cabben från vintreidet Äntligen. Ska bara skruva på sommarhjulen Känns ju verkligen som att det passar nu när det var -12 när jag var uppe först rundan vid 5 tiden imorse.

    Cabben ska snart (hoppas jag) få sitt 19t aggregat monterat. Ny kraftigare koppling (600 Nm). Annan hel aluminiumcooler. Och bli nymappad så att vi kan plocka en si sådär 350Hkr ur den i sommar. Ska väl bli lite roligare mot förra året med ca 250 Hkr.

    Ja ja, nu ska jag upp och köra till Race Crewmöte i Åseda.

    Mvh Johan S 264
    Saab 9-3 Aero Cab -05 Svart 19" http://www.garaget.org/?car=95402
    9-5 Vector sportkombi -02 http://www.garaget.org/?car=95765
    900:a Aero -89

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    464
    man får verkligen gratulera till en härlig familj och en vacker bilpark!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av Sonesson
    Tjenare

    Alltid kul med växande bilpark. Själv har jag ju några st nu. Köpte en till "dragkrok" i förgår. 900 T 8 aero -89. Kanonfin. Och om 2 veckor rullar jag ut cabben från vintreidet Äntligen. Ska bara skruva på sommarhjulen Känns ju verkligen som att det passar nu när det var -12 när jag var uppe först rundan vid 5 tiden imorse.

    Cabben ska snart (hoppas jag) få sitt 19t aggregat monterat. Ny kraftigare koppling (600 Nm). Annan hel aluminiumcooler. Och bli nymappad så att vi kan plocka en si sådär 350Hkr ur den i sommar. Ska väl bli lite roligare mot förra året med ca 250 Hkr.

    Ja ja, nu ska jag upp och köra till Race Crewmöte i Åseda.

    Mvh Johan S 264
    Hehe, akta dig! Det finns vissa som blir kokande galna här på forumet om man kallar en T8 med kjolpaket för -Aero- .

    (jag är inte en av dem dock )
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308
    3* Aero, snart är ni uppe i våran storlek ---> 5*Aero på 4 pers 1 Ford Fiesta
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    3* Aero, snart är ni uppe i våran storlek ---> 5*Aero på 4 pers 1 Ford Fiesta
    Förstår att ni slåss om att få ratta Fååården...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    3* Aero, snart är ni uppe i våran storlek ---> 5*Aero på 4 pers 1 Ford Fiesta
    Förstår att ni slåss om att få ratta Fååården...
    Vart faktiskt precis ute och rattade fåååården efter en tur i SS Cabben. Måste ju säga att forden går jäkligt bra för att vara 12 år, fast så har den oxå bara 6k mil på mätaren .

    Fan vad härligt det var att glida nercabbat i 18 grader och strålande solsken, nu längtar man ju så där lagom mycket till våren... Sen så gör det ju inte saken sämre att man kommer uppskatta sin trimmade Aero så mycket mer efter att ha glidit runt i en original automat
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 542
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    3* Aero, snart är ni uppe i våran storlek ---> 5*Aero på 4 pers 1 Ford Fiesta
    Förstår att ni slåss om att få ratta Fååården...
    Vart faktiskt precis ute och rattade fåååården efter en tur i SS Cabben. Måste ju säga att forden går jäkligt bra för att vara 12 år, fast så har den oxå bara 6k mil på mätaren .

    Fan vad härligt det var att glida nercabbat i 18 grader och strålande solsken, nu längtar man ju så där lagom mycket till våren... Sen så gör det ju inte saken sämre att man kommer uppskatta sin trimmade Aero så mycket mer efter att ha glidit runt i en original automat
    Ja, billigaste "trimmet" är faktiskt att köra riktiga slöhäckar ett tag. Blir sådan kontrast då att gå tillbaks till den snabba bil man höll på att tröttna på innan .
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 587
    lite OT men Johnken pluggar du på södertörnshögskola i flemingsberg? Parkerade några bilar ifrån din bil i flempan, måste säga att jag blev bra sugen på en 93ss med dubbla utblås. Mycket fin bil.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    3* Aero, snart är ni uppe i våran storlek ---> 5*Aero på 4 pers 1 Ford Fiesta
    Jag är nog rädd för att vi inte kommer närmare än så

    Skulle vara ifall morsan köper sig en og9-3 Cab, men då får hon nog skrapa lite lotter.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308
    Citat Ursprungligen postat av Lusse
    lite OT men Johnken pluggar du på södertörnshögskola i flemingsberg? Parkerade några bilar ifrån din bil i flempan, måste säga att jag blev bra sugen på en 93ss med dubbla utblås. Mycket fin bil.
    Jo, stämmer bra det. Läser INTEK-02. Vad läser du för ngt?
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 587
    quote]Jo, stämmer bra det. Läser INTEK-02. Vad läser du för ngt?[[/quote]

    jag läste MIT-01 och har lite rest tentor kvar där på flempan så jag är där lite då och då.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    574
    Var är klagomålen på att en 9000 classic kallades Aero??

    Skojja bara....
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

Liknande ämnen

  1. ACC-problem 9-5 Aero -00 (ja ännu ett)
    Av Hyppe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 22:13
  2. Ännu en fälgtråd 9-3 sc aero 19"
    Av *Hansson* i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-10, 02:09
  3. Ännu en og9-3 Aero Coupé , Avställd :(
    Av asuskic i forum Projekt
    Svar: 233
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 17:11
  4. Vill visa upp det nya tillskottet till familjen
    Av madmax31 i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 10:58
  5. Finns det något grenrör i saab familjen som har t3 fläns..?
    Av radical i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •