Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Råd inför köp av min första SAAB

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Råd inför köp av min första SAAB

    Hej alla SAAB-ägare och andra som kan dessa bilar

    Jag har bestämt mig för att byta till en SAAB som jag tycker har blivet en riktig skönhet, men ännu viktigare är jag har för mig att den ligger i framkant vad gäller teknik, säkerhet och rostskydd

    Så nu ber jag er om hjälp i valen emellan 9-3 och 9-5 med bio-power

    Har tänkt mig en sedan men om någon lyckas övertyga mig om att kombin är ett bättre val så varför inte?

    Jag funderar på en 9-3 av 2007 års modell, 2008 och senare går bort eftersom dom jag sett saknar skyddslister på dörrarna

    Eller en 9-5 från åren 2007 - 2008, som har dörrlisterna kvar om jag fattat rätt

    Har hört och läst att det funnits problem med vevhusventilationen på vissa motorer med oljeslam som följd men det är väl fixat nu på dom senare årsmodellerna?, tändkassetter har det väl också varit problem med?

    Jag är för det mesta ensam i bilen men ska också använda den i jobbet så bagageutrymmet bör vara någorlunda stort eftersom jag förvarar mina grejor i plastbackar, är det stor skillnad på 9-3 och 9-5 i det avseendet?

    Jag är inte ute efter något fartmonster men motorn ska ändå vara så tilltagen att säkra omkörningar låter sig göras och att den inte slits ut i förtid därför att den är för svag

    Motoralternativ?
    Bio-power är alltså viktigt för mig men vilken ska jag välja om det finns flera motoralternativ med bio-power

    Utrustning?
    Jag är inte bortskämd med sådana saker som klimatanläggning och färddator men det är ju fördelar med det och finns väl på alla nyare SAAB?
    Är det någon annan utrustning ni tycker jag ska titta efter och är det stor skillnad i detta avseende på 9-3 vs 9-5

    Jag har alltid skruvat med mina bilar själv så det är inga problem med det som på nyare bilar fortfarande kan göras av en hemmamekaniker, däremot kan jag inte längre använda svets där jag bor så en väl rostskyddad bil är önskvärt eftersom jag brukar behålla mina bilar länge

    Jag har läst Turbo_Dannes inlägg ” Köpråd Saab 9-5” med många bra tips, men jag är mer ute efter era tankar om 9-3 vs 9-5


    Välkomna med synpunkter på 9-3 och 9-5, jag tackar på förhand

    En glad påskhelg önskar FASSAN
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Välkommen till STCS forum.

    Om en 9-3SC (SportCombi) räcker till storleksmässigt i utrymmena, skilljer inte så mycket faktiskt, så skulle jag rekommendera den och då med en 1.8t BioPower-motor. Vad gäller utrustningen så är det väldigt individuellt vad man "verkligen behöver" men faktum är att grundmodellerna är rikligt utrustade om man tänker efter. Klimatanläggning och färddator tar man som ägare av en nyare Saab för givet, även om det faktiskt inte är standard i alla bilmärken.

    Vevhusventilation och tändkasetter gäller äldre bilar, och knappt ens då.

    Kan även tipsa om tråden viewtopic.php?f=7&t=244632 men även sammanfatta den när det gäller 9-3 eller 9-5 med andreas2251 ord "Provkör både 9-3 och 9-5!".
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Citat Ursprungligen postat av FASSAN
    Hej alla SAAB-ägare och andra som kan dessa bilar

    Jag har bestämt mig för att byta till en SAAB som jag tycker har blivet en riktig skönhet, men ännu viktigare är jag har för mig att den ligger i framkant vad gäller teknik, säkerhet och rostskydd

    Så nu ber jag er om hjälp i valen emellan 9-3 och 9-5 med bio-power

    Har tänkt mig en sedan men om någon lyckas övertyga mig om att kombin är ett bättre val så varför inte?

    Jag funderar på en 9-3 av 2007 års modell, 2008 och senare går bort eftersom dom jag sett saknar skyddslister på dörrarna
    Stämmer

    Eller en 9-5 från åren 2007 - 2008, som har dörrlisterna kvar om jag fattat rätt
    Stämmer

    Har hört och läst att det funnits problem med vevhusventilationen på vissa motorer med oljeslam som följd men det är väl fixat nu på dom senare årsmodellerna?, tändkassetter har det väl också varit problem med?
    Oilsludge var ett problem på 9-5 fram till 2003. Nya 9-3 har aldrig haft de problemen

    Jag är för det mesta ensam i bilen men ska också använda den i jobbet så bagageutrymmet bör vara någorlunda stort eftersom jag förvarar mina grejor i plastbackar, är det stor skillnad på 9-3 och 9-5 i det avseendet?
    9-3 är smartare paketerad än 9-5 så skillnaden är mycket liten trots att 9-5 är större utvändigt

    Jag är inte ute efter något fartmonster men motorn ska ändå vara så tilltagen att säkra omkörningar låter sig göras och att den inte slits ut i förtid därför att den är för svag

    Motoralternativ?
    Bio-power är alltså viktigt för mig men vilken ska jag välja om det finns flera motoralternativ med bio-power
    Till 9-3 har du 1,8T BioPower och 2,0T Biopower på 175hk resp 200 hk. Till 9-5 finns 2,0T biopower och 2,3T biopower på 180 respektive 210 hk

    Utrustning?
    Jag är inte bortskämd med sådana saker som klimatanläggning och färddator men det är ju fördelar med det och finns väl på alla nyare SAAB?
    Är det någon annan utrustning ni tycker jag ska titta efter och är det stor skillnad i detta avseende på 9-3 vs 9-5
    Leta gärna efter en bil med Vectorpaket. De har i stort sett all utrustning man kan behöva

    Jag har alltid skruvat med mina bilar själv så det är inga problem med det som på nyare bilar fortfarande kan göras av en hemmamekaniker, däremot kan jag inte längre använda svets där jag bor så en väl rostskyddad bil är önskvärt eftersom jag brukar behålla mina bilar länge
    Rost ska inte vara något problem på så här nya bilar

    Jag har läst Turbo_Dannes inlägg ” Köpråd Saab 9-5” med många bra tips, men jag är mer ute efter era tankar om 9-3 vs 9-5


    Välkomna med synpunkter på 9-3 och 9-5, jag tackar på förhand

    En glad påskhelg önskar FASSAN
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Tack! Andreas_Lofgren och mioh för era snabba svar

    Nu har jag blivet lite klokare, mer synpunkter från fler här på forumet emottages tacksamt

    Har hittat tråden "FAQ: Förkortningar och Beteckningar" tackar o bockar "32991" för den som är värdefull för mig som inte vet något (ännu) om SAAB:s beteckningar/förkortningar

    Jag återkommer troligen med fler specefika frågor och har en redan nu:
    Hur är det med röda lacker på moderna bilar är dom fortfarande lika oxidbenägna som förr?

    Ha en fortsatt bra helg / FASSAN
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Citat Ursprungligen postat av FASSAN
    Hur är det med röda lacker på moderna bilar är dom fortfarande lika oxidbenägna som förr?

    Ha en fortsatt bra helg / FASSAN
    Röda lacker har numera klarlack överst vilket gör att de inte oxiderar eller bleknar. De håller färgen lika bra som en metalliclack numera.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Stort tack igen Andreas_Lofgren

    Det var precis det jag ville höra

    / FASSAN
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  7. #7

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Varför BIO Power? Serviceintrevallerna på dom är ju varje 1500mil!

    Jag köpte en SAAB 9-3 1.9TiDS Vector Sportcombi. Med all utrustning, saknar bara automatiskt ihopfällbara backspeglar och taklucka.

    Men innan jag hittade min deisel så tittatde jag på bensin och Biopower. Upptäckte att Biopower måste man serva var 1500mil, så den sållade jag bort direkt. Bensin och Deisel är det 3000mil mellan servicarna. (Man måste göra mellanservice däremot, oljebyte och oljfilter)

    Det stod det alltså mellan bensin och deisel och det blev deisel.

    Jag upptäckte att deisel modellerna kommer ofta med Vector utrustning och pilotpaket mer än bensinmodellerna. Det bästa med deisel är att den har deiselvärmare (kupé och motorvärmare) driven på deisel, helt underbart. Den drar mindre soppa, man kommer 85-95mil på en tank (58l. rymmer tanken). Deisel skatten ligger bara på 4108kr för 9-3

    Kombin är inte jättestor på 9-3,men den är tillräcklig för en barnfamilj.
    SAAB 900 Turbo 16V -1988
    Opel Zafira Cosmos 1.9CDTI -2008
    Opel Insignia CDTI -2013

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Citat Ursprungligen postat av patienten
    Varför BIO Power? Serviceintrevallerna på dom är ju varje 1500mil!

    Jag köpte en SAAB 9-3 1.9TiDS Vector Sportcombi. Med all utrustning, saknar bara automatiskt ihopfällbara backspeglar och taklucka.

    Men innan jag hittade min deisel så tittatde jag på bensin och Biopower. Upptäckte att Biopower måste man serva var 1500mil, så den sållade jag bort direkt. Bensin och Deisel är det 3000mil mellan servicarna. (Man måste göra mellanservice däremot, oljebyte och oljfilter)

    Det stod det alltså mellan bensin och deisel och det blev deisel.

    Jag upptäckte att deisel modellerna kommer ofta med Vector utrustning och pilotpaket mer än bensinmodellerna. Det bästa med deisel är att den har deiselvärmare (kupé och motorvärmare) driven på deisel, helt underbart. Den drar mindre soppa, man kommer 85-95mil på en tank (58l. rymmer tanken). Deisel skatten ligger bara på 4108kr för 9-3

    Kombin är inte jättestor på 9-3,men den är tillräcklig för en barnfamilj.
    Fast det är ju bara en mellanservice man gör på biopowern, olja och filter var 1500:e mil...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Tack för svaren "patienten" och "Acadian"

    @ patienten:
    Ja varför inte en deisel?, ytterligare en variant att tänka på alltså

    @ Acadian:
    Mellanservicerna på 1500 mil måste väl också utföras av auktoriserad verkstad om det finns garanti kvar på bilen?, annars gör jag ju helst det själv

    Nu har jag letat på annonser i västra götaland (bor själv i göteborg) och märker att jag blir mer o mer petig, alltid är det något som inte faller mig i smaken men det blir väl så när man tittar på nästan nya bilar

    Faktum är att jag nu börjar fundera på en helt ny 9-5 Griffin, en sedanvariant fastän jag alltid tyckt det är att slänga bort massa pengar när man köper helt nytt

    Det som talar för en ny Saab är väl att man får mycket bil för pengarna i dag och så slipper jag bekymra mig för hur den är behandlad av tidigare ägare

    Vad tycker ni andra?, är det dumt att köpa helt ny, värdeminskningen bryr jag mig inte om eftersom jag kommer att behålla bilen länge

    / FASSAN
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Just nu är Saab 9-5 grymt prisvärd i sin klass och man får mängder med utrustning och en beprövad bil för lite pengar. Den har dock en rejäl nackdel och det är det usla andrahandsvärdet. I ditt fall, när detta inte har någon större betydelse, kanske inte nyköp blir helt galet egentligen.

    Sedan stödjer du ju en bilindustri i nöd också och det ska du ha cred för.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Tack igen "Lövet" för svaret, du bekräftar mina egna tankar om mycket bil och utrustning för pengarna

    Har nu beställt en 9-5 Vector Griffin Sedan, 2,0 BioPower med manuell låda

    Så nu slipper jag leta begagnad bil och bekymmra mig för hur den är skött tidigare, det tycker jag faktiskt dom extra pengarna kan vara värt, samtidigt drar jag som du skriver mitt lilla strå till stacken för bilindustrin

    Jag återkommer alla gånger med fler frågor senare när bilen är levererad

    / FASSAN
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    från alla i Trollhättan
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Härligt att det blev en helt ny! Nya griffin har riktigt fräsch klädsel! Grattis!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Råd inför köp av min första SAAB

    Citat Ursprungligen postat av FASSAN
    Mellanservicerna på 1500 mil måste väl också utföras av auktoriserad verkstad om det finns garanti kvar på bilen?, annars gör jag ju helst det själv
    Ingen service behöver utföras av en auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Valfri verkstad som gör ett fackmannamässigt jobb duger. Däremot kan du inte göra det själv.

    Ska man vara elak så är ett fackmannamässigt jobb = gör det mesta fel, iallafall om man tittar på Svenska Bil.

Liknande ämnen

  1. Min första SAAB!
    Av erdeljan i forum Allmänt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 03:04
  2. min första saab!
    Av freddy berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 18:56
  3. Min första Saab
    Av karykh i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 23:32
  4. Min första saab
    Av Aero lover i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •