Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Hej,

    Måste bara skriva av lite av min ilska.

    2007 pluggade jag heltid första halvåret. Avslutade min utbildning 5 juni 2007 och fick direkt jobb efter det. Hade även fått lite betalt under min praktikperiod på samma företag.

    Fick i förra veckan ett litet nätt brev från CSN där de vill ha min inkomst för året 2007 uppspecad månad för månad eftersom jag fått mer inkomst än deras fribelopp. Tror jag det eftersom jag arbetade heltid resten av året efter mina studier, de ser bara min inkomst från skatteverket.

    Fribeloppet baseras halvårsvis och jag hade viss koll på det när jag pluggade. Dock behövdes pengarna från diverse extrajobbb då min sambo för tillfället var arbetslös och vi levde på de 7000:- jag fick från CSN (med en hyra på 4500.

    Dock så visade det sig att imatt den lön jag fick 25:e juni (dvs. 5 dagar innan brytdatumet för CSN's halvår) så fick jag min första månadslön som gjorde att jag överskred deras fribelopp.

    Inga probs tänkte jag. Jag hade ju slutat plugga 5:e juni och jag kunde ju inte ha använt den inkomsten till att finansiera studier som var avslutade före de betalades ut. Dessa pengar användes ju till mat och hyra i juli (sista lilla jag fick från CSN var i maj för typ 5 dagar)

    Jag skickade med ett personligt brev med mina inkomstuppgifter där jag påpekade detta och bad dem att förklara hur jag skulle ha kunnat finansiera studier bakåt i tiden samt hur jag skulle kunna ha överlevt i juli om jag inte fått haft någon inkomst.

    Fick beslutet igår från CSN. Dock har de ej svarat på min fråga utan bara skickat med skickat en lapp med "Du skall betala tillbaka... osv" med ett inbetalningskort på en nätt summa att betalas i slutet av månaden. Snacka om maskinellt massutskick...

    Tråkigt nog så är jag för tillfället föräldraledigt( min sambo kom in som reserv på en utbildning och kommun har ingen dagisplats att erbjuda så alternativen var inte så många) och det belopp som CSN vill ha av mig är typ vad jag får ut i slutet av månaden. Kul...

    Det finns naturligtvis möjlighet att får en "återbetalningsplan". Dock innebär det säkert att fylla ett antal blanketter samt att spilla ut sin privatekonomi i deras famn... Förmodligen skall de ha "expiditionsavgifter" samt ränta till förbannelse också

    Dock undrar jag om det lönar sig att överklaga deras beslut? Det finns en möjlighet att överklaga deras beslut till... ja till CSN . Förmodligen så har de väl all laglig rätt på deras sida men jag anser att det är ett systemfel. Vore skönt att få kommunicera med någon person där ansikte mot ansikte istället för att prata genom blanketter och maskinella utskick ( de som svara i deras hjälptelefon ger jag inte mycket för)

    Det skall tilläggas att ett överklagande inte gör att deras krav skjuts upp som vanlig praxis utan man får bara vara god och betala medans de tar beslut om ev. överklagande. Funderar allvarligt på att bestrida kravet på rättslig väg...

    Så nu sitter jag här mitt i natten och kan inte sova. Har aldrig tidigare haft några ekonomiska bekymmer men detta lär ställa till det en del... Blir väl radhusbiff och löksoppa samt en förklaring till min hyresvärd att hyran går denna månad till CSN istället... Livet leker.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    829

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Det vore lätt för mig att nu säga att regler är regler, men jag förstår ditt problem till fullo och måste hålla med dig om att det är lite galet.
    CSN's tanke har ju alltid varit att du ska leva på så lite pengar som möjligt per månad och sen på sommaren ska de begränsa dina inkomstmöjligheter så mycket som möjligt.
    Nu har dom som tur var styrt upp det där så det "bara" är bidraget som påverkas om du tjänar för mycket, något jag tycker är helt rätt tänkt

    Du får se det positiva, av det du betalar tillbaka så är det bara 1/3 som är bidrag, resten går som ammortering av ditt nuvarande lån.

    På min tid straffades man även om man bara tog bidraget och sen jobbade arslet av sig för att få det hela att gå ihop.
    Tog du fullt lån och fullt bidrag och tjänade 12000kr över fribeloppet så skulle 6000kr betalas tillbaka, 2000kr av årets bidragsutbetalning och 4000kr av årets låneutbetalning.
    Men, tog man som jag bara bidrag så skulle fortfarande 6000kr betalas tillbaka. Dvs viss inkonsekvens i reglerna.
    Nu hade jag en arbetsgivare som förstod att jag inte var intresserad av att arbeta om halva bruttoinkomsten försvann i nettopengar så jag fick jobba tills jag låg några hundralappar ifrån fribeloppen.

    Jag hoppas, men tror ej, att de är lite flexibla i ditt ärende.
    Eller att det i alla fall löser sig någorlunda för er ekonomiskt denna månad!

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 302

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Råkade ut för samma sak själv, tror personligen att det skulle löna sig med ett högre fribelopp, strävade man efter att folk ska arbeta så mkt som möjligt blir det nog enklare för alla... som det är nu blir det mkt svartarbete.

    Sådana kärleksbrev kan man överklaga från CSN, dock är min erfarenhet, egen och genom vänner, att när det gäller återbetalningsskyldigthet så är regler regler så det kan du troligen glömma... får man inte poäng nog när man pluggar så räcker det dock med ett snyftbrev att grannens katt har dött eller dylikt...
    Man måste ha grym koll på det där själv, själv fick jag spara löner så det betalades ut nästa period istället.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    De som skriver CSN-reglerna borde nog gå en kurs i logiskt tänkande... I början av terminerna betalar de ut mer pengar för att utgifterna är större med bokinköp och annat, och det är ju bra. Problemet är bara att pengarna kommer i mitten slutet av september/januari...
    Om man efter att ha slutat plugga startar eget och skriver ut sig från AF måste man börja betala tillbaka på lånet, oavsett vilket inkomst man har.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Ja det låter som typiskt CSN det där. Vad jag hade gjort är att skicka in papper för ansökan om nedsättning av återbetalningsbelopp. Räkna ut vad du borde betala tillbaka baserat på din nuvarande inkomst och skicka in. Har du inte så mycket pengar ut kan det bli så att de sätter beloppet till noll istället.

    Själv hade jag liknande problem när jag gjorde uppehåll i ett år och jobbade lite. Ett par år senare när jag åter studerade ville de att jag skulle återbetala baserat på min lön för ett par år sedan. Jag skulle med andra ord betala av på mitt tidigare lån med pengar som jag lånade från CSN, typ halva studiemedlet skulle betalas tillbaka direkt! Osedvanligt briljant! Skickade in ansökan om nedsättning och räknade ut att jag skulle behöva betala 7-800kr/månad, men fick svar tillbaka att de satt beloppet till noll istället. Så det löste sig som tur var!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Råkade ut för samma sak själv, tror personligen att det skulle löna sig med ett högre fribelopp, strävade man efter att folk ska arbeta så mkt som möjligt blir det nog enklare för alla... som det är nu blir det mkt svartarbete.

    Sådana kärleksbrev kan man överklaga från CSN, dock är min erfarenhet, egen och genom vänner, att när det gäller återbetalningsskyldigthet så är regler regler så det kan du troligen glömma... får man inte poäng nog när man pluggar så räcker det dock med ett snyftbrev att grannens katt har dött eller dylikt...
    Man måste ha grym koll på det där själv, själv fick jag spara löner så det betalades ut nästa period istället.
    Ja att överklaga tror jag inte kommer ge något större resultat. Men det är en principsak.

    Jag har räknat lite under dagen och länsar jag sparkontot samt säljer alla fonder (med förlust dessutom) så räcker pengarna precis till att betala. Skitkul att bara se den säkert/buffert som man lyckats spara ihop på 2 år genom snål och gnat bara sjunka ner i det svarta hålet CSN... Adjöss nya sommardäck ( får väl köra tills corden kommer fram), adjöss semester... Men grabben skall f*n i mig få åka till djurpark i sommar kosta vad det kosta vill...

    Men jag vägrar krypa till dem och böna och be om någon avbetalningsplan.

    Det som skulle kännas allra bäst vore om man kunde hitta något svartjobb och på så sätt jobba ihop pengarna... I princip fel, men jävligt frestande. Fribelopp är i grunden ett systemfel. Jag förstår att fler och fler väljer att finansiera sina studier via vanliga banklån...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 302

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Jo, många som börjar plugga på äldre dagar finansierar ju genom banklån, har man ett hus med övervärde på så är det ju gynsamt att låna på det.

    Verkar som du fått ett fläskigt belopp att betala åter? när jag fick pynta åter baserades det på hur mkt över gränsen jag gått, så allt behövde inte återbetalas... fattade som att du var när gränsen?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Fläskigt och fläskigt. Beloppet som jag skall betala tillbaka är baserat på hur mycket jag har dragit över fribeloppet. Det rör sig som sagt om runt 1,5 månadslön som jag fick i slutet av juni (20 dagar efter jag slutat studera) Kanske inte är så mycket pengar för en del. Men vi har inte haft det rätt knapert eftersom min sambo varit arbetslös utan ersättning ett bra tag (men nu har hon börjat plugga samt fått praktikplats så det börjar ge med sig). Det har inte funnits mycket utrymme för sparande men vi har lyckats lägga undan en del ändå för typ sådant som sommardäck och annat nödvändigt... Kändes sådär att tvångsavbetala mitt studielån med dem pengarna.

    Får väl sälja av lite skit så man får iaf nya pjucks på bilen. Känns inte bra att köra på dem jag har nu...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 036

    Re: Det lönar sig att arbeta. Eller hur var det? (CSN)

    Men hallå, det är bara att ringa så delar dom upp beloppet på 12 månader. Svårare än så är det inte.

    Var nu inte dum och betala allt på en gång om du inte har råd.
    Gone country....

Liknande ämnen

  1. Har fått ryggbesvär sen jag började arbeta :(
    Av -= Marcus =- i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 22:05
  2. När lönar det sig med tjänstebil?
    Av Bongobong i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 21:02
  3. Arbeta med glasfiber....
    Av MrLila i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 20:00
  4. Lönar det sig med hel/halvförsäkring!
    Av Skaab i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2003-08-24, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •