Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    24

    9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Ny här efter tips om detta forum, ställer min fråga här också och hoppas på svar.

    Vill konvertera upp min slöa 150-hästare till iaf 200Hk, mest för förbrukningen men också för körglädjen... Vet inte vad som passar "rätt av" sas och vill inte "meka" dit grejorna utan bara byta smidigt så alla avancerade grejor som ger hästar kvittar...
    Har jag förstått det hela rätt så ska en magnetventil bara vara att montera på existerande plats och koppla in på existerande kablar...
    Passar en box från en 2.3 FTT "rätt av" + en MV och räcker detta för att "trimma" den till önskad effekt?

    PS: Bilen är ingen racer utan en slö vardagsbil med en härlig automatlåda så det får inte kosta för mycket heller...

  2. #2
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    547
    Medlem#
    7358

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Vad jag vet så ska detta räcka. En turbo till en fulltryckare behövs med.
    Så en Turbo, box och MV från en 2.3T så ska du ha 200hk.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 788

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Citat Ursprungligen postat av PetroL
    Passar en box från en 2.3 FTT "rätt av" + en MV och räcker detta för att "trimma" den till önskad effekt?
    Nix, ett styrprogram för en 2.3T passar inget vidare till din 2.0t, magnetventilen kan du däremot ta från vilket motoralternativ med T5 som helst, alltså även tex 900 -94-98.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 788

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Vad jag vet så ska detta räcka. En turbo till en fulltryckare behövs med.
    Så en Turbo, box och MV från en 2.3T så ska du ha 200hk.

    /Markus
    Hm, nu gissas det igen?

    Samma turboaggregat sitter i 2.0t, 2.3t/170 och 2.3T/200. Endast Aero Manuell/225 har annan turbo.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    24

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Nordenstrom
    Vad jag vet så ska detta räcka. En turbo till en fulltryckare behövs med.
    Så en Turbo, box och MV från en 2.3T så ska du ha 200hk.

    /Markus
    Hm, nu gissas det igen?

    Samma turboaggregat sitter i 2.0t, 2.3t/170 och 2.3T/200. Endast Aero Manuell/225 har annan turbo.
    Jo, har kollat lite innan inlägget här och turbon ska vara samma på "alla"...

    Sååå... Den enkla konverteringen jag tänkte fallerar... Vad är det som gör att det krockar egentligen?
    En annan fråga då, vart chippar jag billigast/smidigast till 200Hk?

  6. #6
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    547
    Medlem#
    7358

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Ajfan Trodde det var annan turbo på lätt tryckarna...

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    572

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Citat Ursprungligen postat av PetroL
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hm, nu gissas det igen?

    Samma turboaggregat sitter i 2.0t, 2.3t/170 och 2.3T/200. Endast Aero Manuell/225 har annan turbo.
    Jo, har kollat lite innan inlägget här och turbon ska vara samma på "alla"...

    Sååå... Den enkla konverteringen jag tänkte fallerar... Vad är det som gör att det krockar egentligen?
    En annan fråga då, vart chippar jag billigast/smidigast till 200Hk?
    Det beror ju helt och hållet på vart du bor.
    Speedparts och trollspeed har kört lite driver på deras trimsteg nu. Vet inte om det är så längre. Men är ju värt att kolla upp.
    Montering av boxen ingår i priset om du bor i närheten. Annars skickar dom den till dig. Och det är ju inga större operationer att montera en styrbox.
    runt 220hk brukar ett steg 1 ge i en 2.0ltt om jag inte minns fel.
    Magnetventil behövs också såklart. Men det har du ju redan förstått
    Billigast är att hitta mv här på pryltorget. Annars är dom rätt dyra nya.
    Trimstyrboxar brukar gå att hitta där också med jämna mellanrum

    Hoppas du blir nöjd. Flickvännen min gjorde samma operation nyligen. Känns inte som samma bil äns
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Jag har en 9-3 2,0t 154hk av 1999 års modell med T5. Har tänkt att få dit ett chip (Maptun) och magnetventil. Min enda fråga är hurvida det finns en kontakt och var jag hittar den! Har letat i motorrummet i trakterna av turbon (slangarna är inte långa).
    Ifall någon har gjort detta och vet var kontakten sitter på en 9-3 så beskriv gärna och hur den ser ur. Är det en Bosch 3-pinnars standard-kotakt a la' TPS?
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: 9000 2.0T -96:a, 150 till 200Hk.

    Citat Ursprungligen postat av ezroller
    Jag har en 9-3 2,0t 154hk av 1999 års modell med T5. Har tänkt att få dit ett chip (Maptun) och magnetventil. Min enda fråga är hurvida det finns en kontakt och var jag hittar den! Har letat i motorrummet i trakterna av turbon (slangarna är inte långa).
    Ifall någon har gjort detta och vet var kontakten sitter på en 9-3 så beskriv gärna och hur den ser ur. Är det en Bosch 3-pinnars standard-kotakt a la' TPS?
    Sitter till vänster om kylaren.

Liknande ämnen

  1. Passar 9-5 (170hk -99) MV till en 9000 (200hk) -95?
    Av Tzacko i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 11:06
  2. Hur trimma 9000 2.3i till 200hk? (Uppgradering ?)
    Av t0kk0 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 18:22
  3. BSR Steg 2 till saab 9000 2,3T 200hk 96:a
    Av Zaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 20:44
  4. 9000 med 200hk
    Av C4rlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •