Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92] *LÖST*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92] *LÖST*

    Halloj!

    Fick precis ett samtal från en vän som nu står i Liljeholmen med en Saab 9000 CD från 1992 som inte går att starta (köra överhuvudtaget).

    Bilen köptes i lördags (en klubbmedlem som sålde den), och vi vet inte så mycket om dess historia.

    Felet yttrar sig i alla fall genom att:
    *det inte går att växla
    *kopplingspedalen åker i botten, och det känns inte som att den frikopplar
    *motorn dör så fort man försöker starta den

    Det känns ungefär som att kopplingspedalen har två lägen. Antingen helt upp eller helt i botten. Det är inte mycket motstånd i pedalen.

    Det verkar finnas vätska i bromsvätskebehållaren, men det är mörkt ute nu, och de har ingen ficklampa med sig så det är svårt att avgöra.

    Vad tror ni kan ha hänt?
    Är det vajer eller hydraulisk koppling på Saab 9000 CD -92?
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Är det vajer eller hydraulisk koppling på Saab 9000 CD -92?
    Hydraulisk.
    Att titta på nivåangivelsen i bromsvätskebehållaren säger egentligen ingenting om vad som finns i kopplingens hydraulsystem då det är en mellanvägg inne i bromsvätskebehållaren. Skall man fylla kopplingsdelen måste man fylla bräddfullt dvs långt ovanför "MAX".
    Läckage under bilen tyder på slangbrott eller läckage slavcylinder. Inget synligt läckage indikerar huvudcylindern.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att titta på nivåangivelsen i bromsvätskebehållaren säger egentligen ingenting om vad som finns i kopplingens hydraulsystem då det är en mellanvägg inne i bromsvätskebehållaren. Skall man fylla kopplingsdelen måste man fylla bräddfullt dvs långt ovanför "MAX".
    Läckage under bilen tyder på slangbrott eller läckage slavcylinder. Inget synligt läckage indikerar huvudcylindern.
    Jag lyckades inte fastställa om det var läckage under bilen. Det var som sagt mörkt, ingen ficklampa till hands och regnat litegrann, så det var svårt att avgöra om det var någon vätska från bilen som läckt eller inte.

    Är det lönt att prova att lufta kopplingssystemet?

    Motorn går som sagt inte att starta, så jag kan inte använda vakuum-metoden som jag sett folk skriva om på forumet, men jag borde kunna använda bromsluftningsburken med backventil från biltema och pumpa kopplingspedalen manuellt?

    Då monterar jag alltså slangen med backventil på följande nippel:


    och bara sätter igång och pumpar med kopplingspedalen. Eller?

    Jag är tacksam för alla synvinklar. Känner mig lite medskyldig eftersom jag var med och tittade på bilen vid köpet och "godkände" den.

    EDIT: Jag ser även till att bromsvätskenivån hela tiden befinner sig lite över MAX, så jag inte drar in mer luft i systemet.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Förstår inte vad startproblemet kommer sig av: Att få ur växeln till friläge låter sig ju göras utan fungerande kopplingshydraulik.

    Om jag vore du skulle jag börja med att bräddfylla bromsvätskebehållaren och sedan bara pumpa med pedalen för att se om det dels försvinner vätska och sedan försöka lokalisera VAR denna läcker ut.

    Defekta kopplingsslangar förekommer även om jag inte minns om det var så tidigt som -92.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Förstår inte vad startproblemet kommer sig av: Att få ur växeln till friläge låter sig ju göras utan fungerande kopplingshydraulik.
    Jo, det håller jag med om. Jag har inte varit och tittat på bilen, utan tog emot telefonsamtalet och försökte ställa frågor så jag kunde gräva vidare.

    Förhoppningsvis får jag tid imorgon att åka och titta på den.

    Jag kan inte mycket om kopplingar och växellådor, utan det mesta har jag lärt mig via how-stuff-works.com och Haynes. Däremot har det varit så på de flesta bilar jag ägt att om man, med motorn avstängd, försöker byta växel utan att trycka ner kopplingspedalen så kan den "sitta fast något". Frikopplar man går det hur enkelt som helst att byta växel.

    Jag gissar att man skulle lyckas lägga i neutralläge om man vill.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om jag vore du skulle jag börja med att bräddfylla bromsvätskebehållaren och sedan bara pumpa med pedalen för att se om det dels försvinner vätska och sedan försöka lokalisera VAR denna läcker ut.
    Bra idé. Frågan är väl om den överhuvudtaget läcker ur? (EDIT: Såg precis nu att du skrev "om det läcker" )

    Säg att en luftningsnippel inte är ordentligt åtskruvad. Då borde systemet ta in lite tjuvluft som med tiden blir en stor mängd tjuvluft och till slut komprimerar man bara luft istället för att trycka på en vätska. Eller har jag fel?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Defekta kopplingsslangar föremommer även om jag inte minns om det var så tidigt som -92.
    Jag har hört, ryktesvägen, att kopplingsslangar kan bli dåliga och får lite av en ballongeffekt. Istället för att skicka vidare trycket man bildar när man trycket ner kopplingspedalen bildas det som en bubbla ("ballong") på slangen för att jämna ut trycket.

    Ligger det något i det, eller är det bara rappakalja?
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    141

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Citat Ursprungligen postat av JBjorling
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Att titta på nivåangivelsen i bromsvätskebehållaren säger egentligen ingenting om vad som finns i kopplingens hydraulsystem då det är en mellanvägg inne i bromsvätskebehållaren. Skall man fylla kopplingsdelen måste man fylla bräddfullt dvs långt ovanför "MAX".
    Läckage under bilen tyder på slangbrott eller läckage slavcylinder. Inget synligt läckage indikerar huvudcylindern.
    Jag lyckades inte fastställa om det var läckage under bilen. Det var som sagt mörkt, ingen ficklampa till hands och regnat litegrann, så det var svårt att avgöra om det var någon vätska från bilen som läckt eller inte.

    Är det lönt att prova att lufta kopplingssystemet?

    Motorn går som sagt inte att starta, så jag kan inte använda vakuum-metoden som jag sett folk skriva om på forumet, men jag borde kunna använda bromsluftningsburken med backventil från biltema och pumpa kopplingspedalen manuellt?

    Då monterar jag alltså slangen med backventil på följande nippel:


    och bara sätter igång och pumpar med kopplingspedalen. Eller?

    Jag är tacksam för alla synvinklar. Känner mig lite medskyldig eftersom jag var med och tittade på bilen vid köpet och "godkände" den.

    EDIT: Jag ser även till att bromsvätskenivån hela tiden befinner sig lite över MAX, så jag inte drar in mer luft i systemet.
    Hej.
    För att lufta kopplingen måste du ha tryckluft går inte att pumpa med pedalen som på bromssystem,använd tex kompressor lr slang från reservhjul. Var noga med att inte trycka ur all bromsvätska för det kan gå fort med tryckluft. tryck tills det inte kommer några bubblor i luftningsslangen och dra sedan år nippeln o det är klart.

    mvh Emil
    9-5 SC aero -06, 9000 aero -96
    9000talladega -88, Bmw 328 cab -97
    Pärlan: Opel Monza 3.0GSE -86

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Fast är det inte bättre att suga ut med vakuum isåfall? Om man trycksätter behållaren har man ju även täppt till hålet som man fyller på i.

    Är det inte bättre att montera en slang över luftningsnippeln och montera andra slangänden på en nippel på motorn där vakuum försöker bildas?

    På så sätt borde man kunna suga ut luftbubblorna och samtidigt ha behållaren fri så man kan fylla på med mer vätska om det skulle behövas.

    Stämmer inte det?
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Vid trycksättningsmetoden så öppnar man nippeln (med slang monterad) och leder bort överflödig vätska.

    Det skadar aldrig att byta bromsvätska. Fler borde göra det oftare då den är hygroskopisk och drar till sig fukt, vilket försämrar bla kokpunkten.

    Till problemet:

    Det hamnar inte luft i systemet hursomhelst, utan det borde läcka nånstans isf.
    Jag hade riktat felsökningen enl. LM's instuktion.

    Läcker det inte nånstans så hade jag gått vidare och renoverat huvudcylindern. Kostar ju runt hundralappen, så det är både billigare och enklare än att riva lådan för att komma åt slaven.

    Tror för övrigt att kopplingsslangarna med dåligt gummi fanns -92, utan kom först senare (runt 95-96 säger minnet). Däremot har jag själv skjutit en kopplingsslang från -87. Där släppte skarven mellan slang och rör.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Tror vi har hittat felet nu, eller jag är ganska säker på det.

    Kopplingsslangen har rostat sönder på ett ställe, och där sprutar såklart hydraulvätska ut. Förmodligen ett litet hål, men det räcker såklart. Kopplingsslangen ser oavsett helrutten ut.

    Påskhelgen kommer lite olägligt däremot. Svårt att få hem en kopplingsslang och få bilen rullande igen.

    Någon som har en liggandes och vill bli av med den?

    Det kan såklart vara fler fel, men det hoppas jag inte, och det känns mer troligt att en sak går sönder åt gången.

    Tack för all hjälp! Om jag gör bytet så återkommer jag med lite bilder.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 120
    Medlem#
    6234

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Citat Ursprungligen postat av MrMonza

    Hej.
    För att lufta kopplingen måste du ha tryckluft går inte att pumpa med pedalen som på bromssystem,använd tex kompressor lr slang från reservhjul. Var noga med att inte trycka ur all bromsvätska för det kan gå fort med tryckluft. tryck tills det inte kommer några bubblor i luftningsslangen och dra sedan år nippeln o det är klart.

    mvh Emil
    Klart det går att lufta en koppling som bromssystemet. Har själv gjort det på en gammal 9000. Sen går det att lufta dom bakvägen. Alltså man trycker in bromsvätska genom luftningsnippeln.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92]

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av MrMonza

    Hej.
    För att lufta kopplingen måste du ha tryckluft går inte att pumpa med pedalen som på bromssystem,använd tex kompressor lr slang från reservhjul. Var noga med att inte trycka ur all bromsvätska för det kan gå fort med tryckluft. tryck tills det inte kommer några bubblor i luftningsslangen och dra sedan år nippeln o det är klart.

    mvh Emil
    Klart det går att lufta en koppling som bromssystemet. Har själv gjort det på en gammal 9000. Sen går det att lufta dom bakvägen. Alltså man trycker in bromsvätska genom luftningsnippeln.
    Jag körde på metoden att trycka in bromsvätska genom luftningsnippeln. Förutom läckan på kopplingsslangen, verkade den metoden fungera riktigt bra, så jag ska nog fortsätta köra på den.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Kopplingen frikopplar inte - diagnos? [9000 CD -92] *LÖST*

    Avslutande inlägg i det här problemet.

    Det var kopplingsslangen som gett upp. Metallröret från huvudcylindern hade rostat sönder på den del som sitter strax bakom batteriet.

    Det var lite bökigt att få det nya röret på plats utan att riva alltför mycket, men det gick.

    Jag tryckte in ny bromsvätska "bakvägen", och det fungerade klockrent. Alltså, jag öppnade luftningsnippeln och tryckte in bromsvätska via den.



    Tack för all input!
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Kopplingen frikopplar inte riktigt, Hjälp!!!
    Av D-qvist94 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 22:00
  2. Diagnos ladtrycksavvikelse saab 9-3 2,2 tid -00 Problem LÖST
    Av virvelvinden85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 19:36
  3. Frikopplar inte när den är kall
    Av pumpe3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 22:22
  4. 9000 Frikopplar inte!!!Nu vet jag varför!
    Av Pelleturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 21:02
  5. Sparas kopplingen om man frikopplar vid rödljus?
    Av turbo4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •