Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ng900 2,0t startar ej

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    ng900 2,0t startar ej

    Min kollega har en ng900 2,0t, tror det är en -97:a med ca 17 000 mil på mätaren, helt original, sånär som på soppapumpen som är från Walbro.

    Helt plötsligt när han skulle köra iväg så ville den inte starta.
    Han hade kört med den ca en timme tidigare, så motorn var fortfarande ganska varm.
    Startmotorn går runt, men inget händer.
    Han har kollat att soppapumpen surrar.
    Jag har sökt runt lite o läst att vi borde testa med en annan DI-kasset och en annan vevaxelgivare, och det tänkte vi göra i nästa vecka.
    Men finns det andra saker det kan tänkas vara, som vi kan testa?

    Är jättetacksam för alla svar, för han är lite handikappad utan bilen då han pendlar ganska långt till och från jobbet i perioder.

    MVH Chrille
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Det är väl bränslepump, vevaxelgivare eller tändkassett som brukar vara boven när en Saab inte startar. Jag råkade ut för en lite lustig grej förra veckan. Jag bytte min bränslepump för ett tag sen och fick då göra en skarv p.g.a pumpen hade en 8mm anslutning istället för 6mm. Slangen hade hoppat av vid skarven vilket förklarade varför det inte kom nåt bränsle till motorn trots att pumpen lät

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Det är väl bränslepump, vevaxelgivare eller tändkassett som brukar vara boven när en Saab inte startar. Jag råkade ut för en lite lustig grej förra veckan. Jag bytte min bränslepump för ett tag sen och fick då göra en skarv p.g.a pumpen hade en 8mm anslutning istället för 6mm. Slangen hade hoppat av vid skarven vilket förklarade varför det inte kom nåt bränsle till motorn trots att pumpen lät
    Kollegan hade tagit upp armaturen och kollat att alla slangar satt kvar på plats.
    Då är det väl bara prova DI och vevaxelgivare och hoppas på det bästa.

    Tackar för svaret!

    Chrille
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: ng900 2,0t startar ej

    fast jag har då bytt två pumpar som har surrat som vanligt men inte pumpat nåt så man ska inte utesluta saker direkt...........
    Det är ju bara prova med startgas, är den död även där så är det ju tändningen och börjar den tända till så är det nog bränslet ändå.

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    fast jag har då bytt två pumpar som har surrat som vanligt men inte pumpat nåt så man ska inte utesluta saker direkt...........
    Det är ju bara prova med startgas, är den död även där så är det ju tändningen och börjar den tända till så är det nog bränslet ändå.
    Okaj, då vet man det oxå Tackar
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Är det inte så att om vevaxelgivaren är kass så matar inte pumpen något bränsle? Kan ju vara värt att tänka på isf.

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Citat Ursprungligen postat av NiV3Rt
    Är det inte så att om vevaxelgivaren är kass så matar inte pumpen något bränsle? Kan ju vara värt att tänka på isf.
    Bra att veta, tack!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Nu har kollegan problem igen.
    Motorn går runt, men startar inte.
    Jag hörde inget surr från bränslepumpen så den byttes.
    Efter bytet surrade pumpen efter att jag dragit runt starten några sekunder, men inte när jag vrider nyckeln till on.
    Vevaxelgivaren är bytt och jag har testat med en DI som jag vet funkar.
    Det konstiga är att varvmätaren inte rör sig alls när man drar runt motorn, vilket ju tyder på vevaxelgivaren, men som sagt så är den bytt.
    Finns det något relä som styr den som man kan provbyta?

    Som jag sa förra gången när bilen strulade så är han ganska beroende av bilen, så all hjälp tackas väldigt mycket för.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Inte så att VSS/startspärren armerats under tiden ni skruvat då?

    Larma på och larma av samt kontrollera att larmdioden är släkt.

    Jag vidhåller att hoppande varvräknarnål INTE alltid går att upptäcka trots en fungerande vevaxelgivare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Dumt nog har jag inte tänkt på VSS:en eftersom jag är van vid min bil som inte har VSS.
    Men motorn brukar väl hoppa igång i någon sekund för att sedan stänga av sig om startspärren är armerad?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Dumt nog har jag inte tänkt på VSS:en eftersom jag är van vid min bil som inte har VSS.
    Men motorn brukar väl hoppa igång i någon sekund för att sedan stänga av sig om startspärren är armerad?
    Ifall du har ett resterande bränsletryck möjligen men har du fipplat med pumpen lär du inte ha något tryck alls i systemet.

    Om det är VSS som gått in så är du inte först som gått på den minan efter pumpbyte. jag vet minst en till som tabbat sig där.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: ng900 2,0t startar ej

    Jag ringde kollegan nu och frågade, och han hade testat att larma på och av, men inget händer.

    Om man ska testa med startgas, var sprutar man in den?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Ng900 2.0t startar inte
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 11:06
  2. ng900 2,0t -97, startar ej.
    Av ErikR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 14:18
  3. Ng900 startar ej!
    Av Bergen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-10-14, 00:19
  4. Ng900 startar inte
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •