Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: chiptrimning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Jkpg
    Inlägg
    75

    chiptrimning

    tjena
    Jag satt å kollade på olika trimfirmer till min saab 9000 2,0t -96.
    Kollade först på maptune och dom ville ha 8275kr för steg 1 utan sportluftfilter, kollade sedan på bsr och dom ville ha 6975kr med ett sportluftfilter.
    Vad är det som skiljer förutom priset då?
    Vågar man chipa en bil som gått 14000 mil eller håller det bra ändå?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    att chippa en 14k mila bil, den är ju bara inkörd .. skämt åsido är bilen skött i motorservice i övrigt så kommer ett steg1 förmodligen inte ha nån större risk med sig, förutom att du drabbas av "mycket vill ha mer" och köper dig ett steg3 4månader senare
    Prisskillnad? kan misstänka att det beror på vissa garantier som ena har kontra andra, sen vilket som är bäst, det har stötts och blöts så man blir trött. Jag har alltid levt med inställningen att man för vad man betalar för...
    men det är kanske en spark i vissas ansikte, så jag förbehåller min rätt att uttrycka mig diplomatiskt, "jag kan ju ha fel".
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Det som skiljer är att den ena tycker att deras produkt är så mkt bättre att den är värd ett högre pris. Om den är det eller inte kan jag inte svara på. Tipset är att du använder sökfunktionen här på forumet så kommer du hitta miljarder trådar om de frågor du undrar över. Testa det så tror jag du kommer finna mkt matnyttigt. 14.000 mil är inte så långt - inga problem i det avseendet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Sedan bör man väl ta med i beräkningen att det kanske inte slutar vid "steg 1". Efter en stund börjas det med rena fobier om att man måste ha mer bromsar, bättre väghållning, mer downforce, mer kräm under huven osv. Det är en spiral som är starkt uppåt- (eller nedåtgående beroende på vilket håll man tittar från....

    Mitt tips är: Bygg inte in dig i ett hörn. Se till att den firma du anlitar ger bra support. Tar sig tid till dina frågor och ger dig möjligheter att utvecklas vidare förbi "Steg 1" när den dagen kommer. För det gör den... Och då vill du inte börja betala från scratch igen, utan ha en firma som du vet kan hjälpa dig när det är dags. Och om du har möjlighet att provköra med olika firmors program gör det inte ont det heller...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Hej!
    Brukar trimmfirmorna jöra ett konditionstest på bilarna inan dom trimmas?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Hej!
    Brukar trimmfirmorna jöra ett konditionstest på bilarna inan dom trimmas?
    Mvh/Adde

    verkar knappast troligt...eftersom tex många beställer över postorder...
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    Citat Ursprungligen postat av PhiLLe
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Hej!
    Brukar trimmfirmorna jöra ett konditionstest på bilarna inan dom trimmas?
    Mvh/Adde

    verkar knappast troligt...eftersom tex många beställer över postorder...
    Ber man dom o kolla över så "allt" är ok först gör Nordic det i vart fall, de som man lämnar till känner o hör säkert om det är stora fel o brister.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    obs, glöm ej bort att turbon bör bytas runt ditt miltal om det inte redan är gjort, annars kan du nog inte köra många mil med trim!!
    9-3 SC -07

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    14 000 mil är inte så särdeles mycket, är bilen bara normalt skött är risken för turbohaveri klart måttlig.

    Nå't ytterligare kan jag nog inte skriva med risk för att bli hotad med en stämning.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    "Obs, glöm ej bort att turbon bör bytas mot en större om det inte redan är gjort, annars vill du nog inte köra många mil med det trimmet!!"

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Speedparts chiptrimning
    Av ekman666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 20:00
  2. Chiptrimning vid höga mil?
    Av Ivan-9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 00:54
  3. Chiptrimning.
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 16:13
  4. Chiptrimning + mappning
    Av aoc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-13, 08:55
  5. Tankar om chiptrimning
    Av Carlbom i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 10:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •