Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Hej, undrar om det är vanligt att grenröret spricker på en 9-5, har en 00 Aero som gått 23000 mil som det är en spricka i så den tuffar som min gamla 900 jag hade..
    Nån som vet vad ett kostar, antar att man skall satsa på ett nytt eller är det Ok att sätta dit ett begagnat också?

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Skall inte vara några problem att sätta dit ett begagnat.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Hände mig på min 05:a också. Finns en bild med i länken nedan.
    viewtopic.php?f=3&t=205513


    Mvh Micke

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Verkar vara rätt vek kontruktion på T7-grenrören, har sett ett flertal med småsprickor i.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    56

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Även jag har råkat ut för detta. Blev ett bättre begagnat via Blocket som hittills håller iallafall.
    Kör: BMW M3 Coupe 3,2 Köhler -96
    Brukis: Saab 9-5 2,3t "Aero" -99

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Har varit med om ett som helt gått av (1:ans cyl)

    Ett tips är att det är samma på NG900 & og9-3 sånär som ett fästa för avgasplåten saknas på ng900

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Hej !

    Eftersom jag har lite inside information så kan jag säga att spruckna grenrör på 9-5 är inte vanligt. Vad som kan hända på trimmade bilar med en helt annan termisk belastning är en annan sak, men ändå inte vanligt.

    Fast det är klart, bland de som svarar i tråden så verkar det ju obligatoriskt med sprucket grenrör.... Kanske man kan dra slutsatsen (på samma vetenskapliga sätt som vissa andra komponenter jämförs ) att det är jättedåliga klena grenrör tillverkade av returpapper?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Eftersom jag har lite inside information så kan jag säga att spruckna grenrör på 9-5 är inte vanligt. Vad som kan hända på trimmade bilar med en helt annan termisk belastning är en annan sak, men ändå inte vanligt.

    Fast det är klart, bland de som svarar i tråden så verkar det ju obligatoriskt med sprucket grenrör.... Kanske man kan dra slutsatsen (på samma vetenskapliga sätt som vissa andra komponenter jämförs ) att det är jättedåliga klena grenrör tillverkade av returpapper?
    Hur du nu har inside information från begagnade bilar som inte når en Saab verkstad är jag intresserad av.

    Har genom åren sett ett flertal T7-grenrör från icke trimmade T7-bilar, oftast 9-5:or som haft sprickor.

    Handlar inte om obligatoriskt, enbart att det är ett vanligt förekommande fenomen.

    En gång en olycka, två gånger en tillfällighet, flera gånger ett tecken på dålig kvalité.

    Så du menar att mjukvaran kan vara en bov i dramat? Då ersätter väl självklart Saab grenrör med sprickor ifall det suttit orginal mjukvara i bilen?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Så du menar att mjukvaran kan vara en bov i dramat? Då ersätter väl självklart Saab grenrör med sprickor ifall det suttit orginal mjukvara i bilen?
    Menar du att Saab kostnadsfritt skall ersätta spruckna grenrör på 12 år gamla bilar?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Hej !

    Nja, en brist i min information är ju att jag har inte kolla på alla "jordhålor" och "hål i väggen". Nåväl, att reinkarneras som grenrör är nog inget man skulle önska sig, kanske jobbig arbetsuppgift de har, hett som i helvetet är väl korrekt...

    Betr. mjukvara, jag har i allafall sett ett antal grenrör på trimmade bilar som haft skador på grund av att de haft en het andedräkt. Brukar synas en viss säregen missfärgning utanpå.

    Jag anser fortfarande att spruckna grenrör inte är vanligt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Brukar synas en viss säregen missfärgning utanpå.
    Hur ser den missfärgningen ut ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Eftersom jag har lite inside information så kan jag säga att spruckna grenrör på 9-5 är inte vanligt. Vad som kan hända på trimmade bilar med en helt annan termisk belastning är en annan sak, men ändå inte vanligt.

    Fast det är klart, bland de som svarar i tråden så verkar det ju obligatoriskt med sprucket grenrör.... Kanske man kan dra slutsatsen (på samma vetenskapliga sätt som vissa andra komponenter jämförs ) att det är jättedåliga klena grenrör tillverkade av returpapper?
    Hur du nu har inside information från begagnade bilar som inte når en Saab verkstad är jag intresserad av.

    Har genom åren sett ett flertal T7-grenrör från icke trimmade T7-bilar, oftast 9-5:or som haft sprickor.

    Handlar inte om obligatoriskt, enbart att det är ett vanligt förekommande fenomen.

    En gång en olycka, två gånger en tillfällighet, flera gånger ett tecken på dålig kvalité.

    Så du menar att mjukvaran kan vara en bov i dramat? Då ersätter väl självklart Saab grenrör med sprickor ifall det suttit orginal mjukvara i bilen?
    Hur många T7 motorer kan Saab ha tillverkat under årens lopp, en halv miljon, en miljon enheter? Även om du hade sett hundra bilar med spruckna grenrör så är detta en obetydlig felfrekvens sett till hela populationen. Hittar du ex. 1000 trasiga grenrör i en population på 500'000 motorer så är det fortfarande 499'000 motorer som har hela grenrör, dvs 99,8%. Saab bör dessutom ha ganska bra koll på hur många grenrör som byts eftersom man vet hur många grenrör man säljer som reservdelar.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Så du menar att mjukvaran kan vara en bov i dramat? Då ersätter väl självklart Saab grenrör med sprickor ifall det suttit orginal mjukvara i bilen?
    Menar du att Saab kostnadsfritt skall ersätta spruckna grenrör på 12 år gamla bilar?
    Varför inte om det är ett produktionsfel?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Menar du att Saab kostnadsfritt skall ersätta spruckna grenrör på 12 år gamla bilar?
    Varför inte om det är ett produktionsfel?
    Grenrör utsätts för termisk cykling och krypning ihop med korrosion. De har en begränsad livslängd och vissa individer kommer att gå sönder snabbare än andra, det går inte att komma ifrån. Det går inte heller att tillverka ett grenrör som är helt fritt från materialdefekter.

    Grenrör som utsätts för kraftig termisk cykling borde vara värst drabbade. Alltså motorer som startas och stängs av ofta, och motorer som växlande körs med hög repskektive låg belastning.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, en brist i min information är ju att jag har inte kolla på alla "jordhålor" och "hål i väggen". Nåväl, att reinkarneras som grenrör är nog inget man skulle önska sig, kanske jobbig arbetsuppgift de har, hett som i helvetet är väl korrekt...

    Betr. mjukvara, jag har i allafall sett ett antal grenrör på trimmade bilar som haft skador på grund av att de haft en het andedräkt. Brukar synas en viss säregen missfärgning utanpå.

    Jag anser fortfarande att spruckna grenrör inte är vanligt.

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan

    Hur många T7 motorer kan Saab ha tillverkat under årens lopp, en halv miljon, en miljon enheter? Även om du hade sett hundra bilar med spruckna grenrör så är detta en obetydlig felfrekvens sett till hela populationen. Hittar du ex. 1000 trasiga grenrör i en population på 500'000 motorer så är det fortfarande 499'000 motorer som har hela grenrör, dvs 99,8%. Saab bör dessutom ha ganska bra koll på hur många grenrör som byts eftersom man vet hur många grenrör man säljer som reservdelar.

    Om det så fort dykt upp personer som har haft problem med grenrör i denna tråd så finns nog problemen.

    Man ska också vara medveten om att sprickorna inte behöver vara genomgående och således kan ju teoretiskt alla 499'000st grenrör också ha problemet.

    Nu säger jag inte att alla bilar har det, bara att av mina egna erfarenheter av egna inspektioner av grenrör från T7-maskiner att det är vanligt förekommande. Sedan kan Saab använda sig av annan information, men jag har då aldrig sett en punkt i ett serviceprotokoll där man inspekterar grenrör efter sprickor.

    Att ett grenrör i en hårt trimmad bil kan generera problem är något som jag köper som argument och något man kan behöva ta med i beräkningarna ifall man medvetet vill tänja på gränserna, men jag pratar om maskiner som gått orginal.

    Vad har vi mer för orsaker förutom ett för hett liv? Dålig kvalité likt Audi S4:a?

    Edit: såg nu ett svar av SaabJohan.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Menar du att Saab kostnadsfritt skall ersätta spruckna grenrör på 12 år gamla bilar?
    Varför inte om det är ett produktionsfel?
    Känns som att vi hamnar en bit från trådrubriken men vad skiljer just grenröret från andra komponenter i en bil som gör sönder efter 12 år?
    Menar inte bromsar eller andra slitdetaljer men det finns ju fler komponenter som går sönder även på en Saab?
    Har egentligen inga bra exempel på min egen kärra då den varit relativt felfri men tex ett tankband har ju rostat av. Visst vore det kul att få ett nytt gratis men finner det ändå orimligt att vare sig Saab eller någon annan tillverkare skulle ha så generösa garantier.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Känns som att vi hamnar en bit från trådrubriken men vad skiljer just grenröret från andra komponenter i en bil som gör sönder efter 12 år?
    Menar inte bromsar eller andra slitdetaljer men det finns ju fler komponenter som går sönder även på en Saab?
    Har egentligen inga bra exempel på min egen kärra då den varit relativt felfri men tex ett tankband har ju rostat av. Visst vore det kul att få ett nytt gratis men finner det ändå orimligt att vare sig Saab eller någon annan tillverkare skulle ha så generösa garantier.

    Nu kan ju en T7-bil vara tre och ett halvt år också.

    Skulle det visa sig att det var vanligt med sprickor i oljetråg eller bromsok så skulle troligen det vara mer aktuellt. Att något rostar sönder eller slangar som blir dåliga.

    Ett grenrör räknar jag dock till en sak som ska fungera mer än 10 år.

    Vill även ännu en gång påpeka att oftast handlar det inte om genomgående sprickor vilket gör detta svårt att upptäcka. Men jag skulle aldrig montera ett sådant grenrör igen.

    Att jag valde att ta upp det om ersättning beror ju på att DrBoost nämnde mjukvara/trimning som trolig orsak.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Det kan inte vara så att värmeplåten bidrar till att grenrören vill spricka?

    ng900 verkar ju inte ha detta problem?

    Är det just bilar med TD04 du tittat på Plupp? Eller gäller det GT17-bilar också? og9-3 med T7 också?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    59

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Har aldrig under hela min tid som mekaniker stött på detta problem.
    Dock händer det ju ibland att grenrörspackningen packar ihop pga pinbultar som går av men det är ju knappast grenrörets fel.

    Mvh

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635

    Re: Sprucket grenrör 9-5 Aero-00 vanligt?

    Jag skruvar en hel del t7 motorer,och har aldrig stött på något sprucket
    grenrör,så något akut jätteproblem är det inte.
    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Svetsa sprucket grenrör? og9-3
    Av Piraten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 04:59
  2. HUR! vanligt trasigt grenrör på 9000???
    Av Perponken i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 18:34
  3. Sprucket grenrör
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 23:21
  4. Avgasläckage grenrör - topp 9000 2,3T -96, vanligt eller?
    Av poh99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 00:40
  5. Sprucket grenrör - dåliga avgasvärden?
    Av schnauzer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •