Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Aero med TCS

  1. #1

    Aero med TCS

    Hej!
    Jag har en Saab 9000 Aero 91-a. Ringde in till speedparts för att höra om jag kunde chiptrimma med deras första steg, men det var tvärstopp på min modell. Eftersom att jag har TCS (?antispinn?), och denna går inte att koppla bort och går nått sönder så ryker det mesta tydligen. Tyckte de lät lite konstigt. Han tyckte inte heller jag skulle göra någon form av uppgradering eller trim på bilen för att jag då riskerar att allt går sönder.

    Min fråga är då vad ni anser om detta? Och så om det ändå kan vara okej att byta till sportluftfilter eventuellt byta till sportavgassystem halvsats. Varför är grejerna så känsliga om man har TCS?

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Aero med TCS

    Har du en otrimmad Aero -91? Grattis!

    Kanske kan vara läge att fundera på värdet på bilen om den är fin. Det lär ju inte bli bättre av att den trimmas.

    Men det är ju din bil, så för att att svara på din din fråga hur man vässar den så får man vända till sig nån som fortfarande uppgraderar LH2.4 (som motorstyret heter). Sök lite på "Chipmats" och försök få tag på honom.

    Halvsats avgas och sportluftfilter är marginella skillnader som motorstyret knappt tar notis om, det är nog därför man anser detta ofarligt.

    TCS är skört och fungerar det så vill man nog inte bråka alltför mycket med det. Sök på TCS så lär du hitta tillräckligt för att ge både dig och din plånbok mardrömmar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486

    Re: Aero med TCS

    Kan även tipsa om att det finns en orginaltrimsats från saab som ger 220hk/334Nm. Även refererad till som "rödbox".
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    568

    Re: Aero med TCS

    Sök och du vill finna.

    Pilla på egen risk, endast för manuella lådor har jag för mig:
    New car customers complained bitterly that they couldn't turn it off. This is how we did it before the factory came up with their plan that costs a fortune.

    Install any kind of switch you like, anywhere you like
    Give it power from any convenient source, run the other end down to the TCS ECU
    Find the Brake Light signal wire that goes into the TCS ECU
    Splice in the switched power wire you just made
    Install a diode (Radio Shack Generic) between your splice and the rest of the Brake Light circuit so that your switch cannot illuminate the Brake Lights.

    When you turn on your new switch, you will be sending a Brake Light signal to the TCS ECU but not the rest of the car.
    TCS will think you are braking and turn itself off, the rest of the car won't know you're lying to TCS.

    Not quite.
    TCS and ABS share the wheel speed sensors.
    ABS makes sure one wheel doesn't go slower than the others.
    TCS makes sure one wheel doesn't go faster than the others.
    The car assumes you want TCS unless you ask for ABS.
    You ask with the brake light circuit.

    So,
    In normal operation you have TCS until you step on the brake, at which point all systems prepare to brake, TCS sees this and turns itself off.
    With your new switch, TCS will always think you're preparing to brake.
    Kör Saab 9-3 SC 1,8t Biopower -08 med Maptun Steg 1 220hk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •