Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 131

Ämne: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

  1. #101
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Det finns en fin A50 till salu på Gotland i bra skick. Eller rättare sagt, jag tror den fortfarande finns kvar. Finns det en seriös spekulant kan ni skicka PM så förmedlar jag kontakt om den ännu är till salu.

    A50 kan inte påstås vara en dussinbil. Det är fortfarande så man hajjar till när man stöter på en.

  2. #102
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    I sthlm har det varit "sjukt" många till salu. Bilar som gått runt 16-17' bara och med pris mellan 16-29'. Men runt 20 papp verkar vara ett riktpris. Mkt bil för pengarna ( förutsatt att allt är ok)
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  3. #103
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Min går till skroten inom en snar framtid om ingen vill ha karossen förstås
    sooorryy...
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  4. #104
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Robban_GBG20
    Min går till skroten inom en snar framtid om ingen vill ha karossen förstås
    sooorryy...
    Såpass dålig?
    Saablös dåre

  5. #105

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Bra ide att lägga upp ett A50 reg. typisk Svensk handling tror att jag tänkt göra det själv men är ej säker.
    Bor i Tyresö utanför fjollträsk här finnes en av Sveriges äldsta SAAB langare (Lennart Rönn (RIP) Bil ) dock säljer sonen mest beg holkar nu.
    Men på A50 tiden trixade Lelle ut rätt många så till för några år sedan var det gott om A50 runt i Tyresöbuskarna dock har de naturligtvis blivit utbytta mot Toyåttor numera men det finnes några övervintrade ex. skall föröka skriva upp regisarna. Dock ett tråkigt öde är en A50 som står uti Dalaröträskt-urskogen vid Uggelbacken ett halv utbränt plundrat vrak har varit röd nu mest roströd, MP stolarna är helt uppruttna. Motorn har någon klåfingrig lagt rabarber på. Skallförsökatamigditnågondag och digitalisera den, bilen har troligtvis varit med om något närbutik rån eller liknande då det ligger Polis avspärrningstejp där.
    Funderar själv på att lägga upp ett register på den hetaste och kanske mest äkta SAABen den legendariska Finnpajsarn eller mod 90 så ser du någon skicka mig regnr. speciellt intresserad av de beiga. Ta en Tulo och en kall sockerdricka om du känner dig hängig kan hjälpa... .
    900-94, 900-95, 9-3 Aero 02, 9-3 NG Aero 06,

  6. #106
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    274

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Robban_GBG20":2y0sxid4
    Min går till skroten inom en snar framtid om ingen vill ha karossen förstås
    sooorryy...
    Såpass dålig?[/quote:2y0sxid4]


    Nja dålig och dålig, rostig huv, rostig och bucklad bakskärm, repig, kass frontspoiler annars är den ok, hade gärnat fortsatt att köra med den men den går bara sönder, är ju så när man vill ha mkt effekt, hann köra 200mil med den sen lådan var inne på renovering, och jag blev så less att jag orkar inte mer, och inte ekonomin heller tyvärr

    UNDERBAR bil annars, haft den i 4 år, det har gått åt 1 st motor, orginalarn rasade så jag köpte en renoverad 2,3:a (2,0:a från början) 1 st standard låda har rasat, 3 gånger har "förstärkta" lådan gått sönder

    låter inte så farligt men men

    sorry för OT
    mvh
    Saab 9000 2.3T A50

    Räsern

  7. #107
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av davidee
    A50 kan inte påstås vara en dussinbil. Det är fortfarande så man hajjar till när man stöter på en.
    Råder ju delade meningar om den saken
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  8. #108
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Farsan har en A50 -97 Violett Metallic 258
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #109
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Ja, som den Saab-nörd jag är kollade jag upp med Saab Automobile hur många 9000 A50 som totalt tillverkats.

    Det var 829 stycken. - Alltså en MYCKET begränsad serie.

    För My 97 var det
    172 st för EU inkl Sverige. (Varav jag vet att en skrotades sommaren 0
    283 för USA
    82 för Canada

    My 98
    267 st för EU inkl Sverige.
    25 st för Canada

    Kanske läge att vara rädda om de kvarvarande bilarna. (Som tyvärr ofta skruvas sönder eller misshandlas av ovetande ynglingar med för tung högerdoja och otillräckligt med pengar för underhåll).
    Är någon intresserad av att hjälpa till med ett register kan ni maila till:
    9000a50@gmail.com
    Jag har precis börjat spåna på det här och någon av er kanske har idéer och synpunkter.
    Vi kanske kan hjälpa varandra att behålla bilarna i det skick de förtjänar.

    Skulle vara spännande att veta om siffrorna reviderats? Hur många har anmält sig? Jag tycker nog den verkar ganska vanlig tom. Att det bara sålts 172 st för EU inkl Sverige av 1997 års modell låter inte rimligt då jag själv ( nästan ) är uppe i de siffrorna genom observationer i Sthlm och Västernorrland

    Förtar ju inte intrycket av att dessa modeller är kanske de snyggaste av hela serien och visst kan vara värda att bevara.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  10. #110

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Kommer inte ihåg hela regnumret men ägde en som hette ktr... en 2.3t 170hk manuell den är mörkblå/diplomatblå eller vad den kallas, hade svart skinn/mocka träratt m.m m.m var fin när jag köpte den för 3 år sen men såldes till en ung kille i byn och såg bilen för ett tag sen. Har förvandlats till en skrotbil, rostiga fram o bakskärmar rost på dörrar huv och bagage, tror bara det var taket som klarat sig. Insidan av bilen vill jag inte ens nämna hur den såg ut blev bara ledsen när man såg bilen...

    lite off topic men vet nån om det som Tomas 220 PS skrev om 9000 aero 93 att det bara finns 5 st svensksålda med lucka o att bara 2 finns kvar? är ägare av den ena isf iaf min andra 9000 aero 93a

    Enligt mitt tycke så är 9000a50 en av dom finaste bilar saab har byggt men har ändå en förkärlek för Aero/pilot inredningen vilken jag tycker fulländar bilen.

  11. #111
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Booster__
    rostiga fram o bakskärmar rost på dörrar huv och bagage, tror bara det var taket som klarat sig..
    Jag har också sett en 5-6 stycken A50 i detta skick. Men där inredningen fortfarande varit mint. Vilket får mig fundera på om kvaliten svajade på lack och rostskydd de sista åren? Även om jag inte tvättat min bil på tre år tror jag inte detta skulle detta inte ha hänt. Fast helt säker kan jag inte vara förstås. Jag har hela tiden sett till att det är rent under hjulhulslister, tagit bort de små rostangreppen på motorhuv/baklucka direkt. Tagit bort listerna under dörrarna varje år och kollat osv. Och när rosten väl fått fäste går det snabbt?

    Hursomhelst. Min nästa 9000 blir en A50. Men det dröjer då jag lagt ner rätt mkt tid på min nuvarande och den rullar på så bra
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #112
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    [quote=H-M]
    Citat Ursprungligen postat av "Booster__":1opsv1eg
    rostiga fram o bakskärmar rost på dörrar huv och bagage, tror bara det var taket som klarat sig..
    Jag har också sett en 5-6 stycken A50 i detta skick. Men där inredningen fortfarande varit mint. Vilket får mig fundera på om kvaliten svajade på lack och rostskydd de sista åren? Även om jag inte tvättat min bil på tre år tror jag inte detta skulle detta inte ha hänt. Fast helt säker kan jag inte vara förstås. Jag har hela tiden sett till att det är rent under hjulhulslister, tagit bort de små rostangreppen på motorhuv/baklucka direkt. Tagit bort listerna under dörrarna varje år och kollat osv. Och när rosten väl fått fäste går det snabbt?

    Hursomhelst. Min nästa 9000 blir en A50. Men det dröjer då jag lagt ner rätt mkt tid på min nuvarande och den rullar på så bra[/quote:1opsv1eg]

    Inte tvättat bilen på 3år
    Saablös dåre

  13. #113
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    [/quote] Inte tvättat bilen på 3år [/quote]

    Jag kanske skrev slarvigt men jag tvättar bilen normalt. Men O M jag inte tvättat den på 3 år tror jag ändå inte den rasat som A50 bilen här ovan.

    "Bykillen" övertog tydligen en fräsch A50 för 3 år sedan och det låter konstigt att den rostat ihop på tre år
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #114
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Hm, jag undrar om de där uppgifterna stämmer. I min lilla kopia av bilregistret (från 2006) så hittar jag 936st 9000 där A50 finns med i regbeviset, allihopa av årsmodell 98.
    En enda med 200hk, inte nån med 225hk. Troligen hette de något annat i regbeviset då. Kan de ha hetat Aero men haft A50-inredning?
    Men att det finns många, det kan vi väl vara överens om

  15. #115
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 715
    Medlem#
    3346

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm, jag undrar om de där uppgifterna stämmer. I min lilla kopia av bilregistret (från 2006) så hittar jag 936st 9000 där A50 finns med i regbeviset, allihopa av årsmodell 98.
    En enda med 200hk, inte nån med 225hk. Troligen hette de något annat i regbeviset då. Kan de ha hetat Aero men haft A50-inredning?
    Men att det finns många, det kan vi väl vara överens om
    Kolla om det finns någon 225 hk från -98 som heter Classic kanske...?
    All makt åt Thengil!

  16. #116
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm, jag undrar om de där uppgifterna stämmer. I min lilla kopia av bilregistret (från 2006) så hittar jag 936st 9000 där A50 finns med i regbeviset, allihopa av årsmodell 98.
    En enda med 200hk, inte nån med 225hk. Troligen hette de något annat i regbeviset då. Kan de ha hetat Aero men haft A50-inredning?
    Men att det finns många, det kan vi väl vara överens om
    Kolla om det finns någon 225 hk från -98 som heter Classic kanske...?
    Classic är ju exakt som en Aero bortsett från inredningen, undrar om de klassas in under A50? De fanns ju iaf bara MY98.

    Är det samma inredning som A50 kanske?
    Saablös dåre

  17. #117
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    De 98or (380st) som har 225hk heter oftast "9000 CSE 2.3 TURBO" eller 9000 2.3T/225 C" (Classic, troligen).
    Alla har dock SA 020702 (typkod).

  18. #118
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    619
    Medlem#
    1790

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Jo jubileum finns 1998 står iaf i broschyren.

    Har jämfört 2 st 98. 225Hk bilar

    SAAB 9000 CSE 2.3T/225 C där c står för classic
    SAAB 9000 CSE 2.3 TURBO Är en Jubileum.

    Tror jag
    99 -77EMS, 99 -78T, 99 -79, 99 -80T16, 99 -84 T8, 9-5 Aero.
    Toyota 4Runner -91, Lexus Ls400 -94
    Ford Model A 1930 Tudor, Ford Model A 1930 Cupé HD Chopper -08 Amb, Bsa B33 1949, Bsa A65 1970

  19. #119
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av Snoddas
    Nej, 98 fanns inte AERO:n vad jag har sett/förstått. Om jag inte fattat allt fel så fanns det inga inredningar 98:a så bilarna blev classic, jag kan ha fel. I papprena står bilen som CSE 2,3T AERO men är ju ingen riktig AERO. AERO:n är väl 10 m.m lägre i chassit med?

    Varför jag vill byta inredning är därför att jag tycker AERO stolarna är så pass mycket snyggare och skönar och så fick jag allt i bilen till ett mycket bra pris.

    Som jag ser det när jag sätter i inredningen så förädlar jag bilen till det den skulle ha sålts med, dvs AERO inredning. men det är ju bara mitt tycke. Bilen kommer nog aldrig mer säljas då jag nu letat efter en bil i denna färg med rätt historik och ägare. Hade en silvrig AERO 97:a för några år sedan som jag ångrat mig väldigt mycket att jag sålde så därför försöker jag bygga en replika.

    MVH Simon Jonsson

    Alla 9000 2,3T -98 med 225hk har samma sportchassi som aeron, är samma bil som aeron förutom stolarna.
    A50 finns bara som 97.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  20. #120
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Det finns inte många A50 kvar. Lägga upp register?

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Citat Ursprungligen postat av Snoddas
    Nej, 98 fanns inte AERO:n vad jag har sett/förstått. Om jag inte fattat allt fel så fanns det inga inredningar 98:a så bilarna blev classic, jag kan ha fel. I papprena står bilen som CSE 2,3T AERO men är ju ingen riktig AERO. AERO:n är väl 10 m.m lägre i chassit med?

    Varför jag vill byta inredning är därför att jag tycker AERO stolarna är så pass mycket snyggare och skönar och så fick jag allt i bilen till ett mycket bra pris.

    Som jag ser det när jag sätter i inredningen så förädlar jag bilen till det den skulle ha sålts med, dvs AERO inredning. men det är ju bara mitt tycke. Bilen kommer nog aldrig mer säljas då jag nu letat efter en bil i denna färg med rätt historik och ägare. Hade en silvrig AERO 97:a för några år sedan som jag ångrat mig väldigt mycket att jag sålde så därför försöker jag bygga en replika.

    MVH Simon Jonsson

    Alla 9000 2,3T -98 med 225hk har samma sportchassi som aeron, är samma bil som aeron förutom stolarna.
    A50 finns bara som 97.
    Samt dörrsidorna. Min va (pilot åkte in i helgen) som en A50 med lädersidor fast med nå tyg vid armstödet i dörrsidan.
    Aero har väl helläder i dörrsidorna.

    -98 2,3T/225 Classic.
    En av de senare vad jag läst mig till då jag har skinnratt efter A50-rattarna tog slut.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

Liknande ämnen

  1. Hur många bilar som finns kvar??
    Av ViggenUffe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-08-31, 11:21
  2. Hur många 9000 CS Aero 93-97 finns kvar?
    Av Marvin i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-18, 22:38
  3. Hur många saab 99 -70 finns det kvar?
    Av Lerne i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 16:55
  4. Skrotningspremie, finns den kvar?
    Av Joelk i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-04, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •